مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل در گفتگو با شبکه فرانس۲۴ عربی تحلیل‌های خود را از بدعهدی اروپایی‌ها در برجام، رخدادهای اخیر در برخی کشورهای عربی و سرنوشت روابط ایران با کشورهای منطقه بیان کرد.

ولايتي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر علی‌اکبر ولایتی که به تازگی وارد فهرست افراد تحت‌تحریم آمریکا شده، در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه تلویزیونی فرانس۲۴ عربی درباره گام چهارم کاهش تعهدهای برجامی ایران گفت: اگر طرف‌های دیگر توافق به ویژه اروپا به تعهدهای خود عمل نکنند، قطعا تهدیدهای ایران در موعد مقرر اجرا می‌شود. مشکل اساسی این است که نه فرانسه نه دیگر کشورهای اروپایی به حرف‌ها و تعهدهای خود عمل نمی‌کنند؛ همان‌گونه که در برجام عمل نکردند. از این رو، ما به صحبت‌های اخیر دولت فرانسه و رئیس‌جمهوری آن کشور هیچ اطمینانی نداریم.

مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل درباره سرنوشت پیشنهاد فرانسه برای تامین خط اعتباری مالی هم گفت: فرانسه از ابتدای مذاکرات برجام در آن حضور داشت و انتظار این بود سر موعد به تعهدهای خود عمل کند اما این کشور هم مثل آلمان و آمریکا عمل نکرد. پس به فرانسه هم اعتماد نداریم و هر چه از فرانسه و سایر کشورهای اروپایی شنیده‌ایم  فقط حرف بوده و به مرحله عمل درنیامده است. غربی‌ها نه تنها به تعهدهای خود عمل نکرده‌اند، بلکه طلبکار هم هستند و می‌گویند ایران باید حضور منطقه‌ای را کاهش دهد و سلاح دفاعی هم نداشته باشد؛ این توقع بی‌جا و غیرمنطقی است. ما تا وقتی عمل مثبت جدی از فرانسه نبینیم، معتقدیم که در حقیقت در حال بازی سیاسی است.

وی درباره ادعای میانجیگری پاکستان بین ایران و عربستان چنین اظهار نظر کرد: ما برای ارتباط با کشورهای منطقه نیاز به واسطه نداریم و همواره باب مذاکره با کشورهای منطقه باز بوده است. سعودی‌ها باید توضیح دهند برای چه پنج سال است یمن را بمباران می‌کنند و ده‌ها هزار زن و کودک و مردم بی‌گناه در این بمباران‌ها کشته می‌شوند. محور جنگی که بر یمن تحمیل شده سعودی‌ها هستند. آنها باید از این دخالت‌ها در کشورهای منطقه دست بردارند و انتظار می‌رود کشورهای منطقه همکار و همراه هم باشند نه آنکه سعودی‌ها عامل اجرای طرح‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی باشند.

ولایتی با تاکید بر اینکه آنچه سعودی‌ها انجام می‌دهند عملا با ادعای صلح‌طلبی مغایرت و فاصله طولانی دارد افزود: ما به عنوان اصول اولیه مشکلی برای مذاکره نداریم به شرط آنکه طرف مقابل حد خود را بداند و ما حتما این موضع را داریم که سعودی‌ها در یمن، سوریه و لبنان و دیگر جاها دخالت نکنند. آنها در تحولات عراق و لبنان دخالت می‌کنند و دنبال بروز آشوب و هرج و مرج در این کشورها هستند.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل درباره سرنوشت یمن هم گفت: این مردم یمن هستند که باید تصمیم بگیرند و ما مخالف هرگونه دخالت خارجی در یمن هستیم. اگر سعودی‌ها می‌خواهند با حوثی‌ها مذاکره کنند شرط مذاکره آنطور که یمنی‌ها و مقام‌های حوثی بارها اعلام کرده‌اند این است که باید بمباران‌ها و حالت جنگی علیه یمن و کشتار مردم بیگناه یمن متوقف شود. به نظر می‌رسد سعودی‌ها در حرف خودشان را صلح‌طلب نشان می‌دهند اما در عمل جنگ‌طلب و تفرقه‌انداز هستند. گفتگوهایی بین ایران و امارات انجام شده و ما امیدواریم امارات هم مثل سعودی از مداخله در امور داخلی یمن دست بردارد.

دکتر ولایتی خاطرنشان کرد: در مورد عراق و لبنان هر چه مردم این کشورها تصمیم بگیرند و هر چه نظام‌های قانونی آنها بگویند همان ملاک عمل جمهوری اسلامی ایران است و ایران در امور داخلی هیچ کشوری از جمله عراق و لبنان دخالت نمی‌کند. طبیعی است به عنوان دوست این دو کشور و طبق توصیه رهبر معظم انقلاب نگاه ایران این است که حرکت‌ها در چارچوب قوانین موضوعه این کشورها باشد و به آشوب‌طلبی کشیده نشود. ما می‌دانیم که مردم کشورهای عراق و لبنان بری از این هستند که کار غیرقانونی بکنند تا زمینه برای دخالت دیگران فراهم شود. بدون تردید آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و سعودی‌ها و امارات پشت صحنه سعی کرده‌اند در عراق و لبنان نفوذ و مطالبات قانونی مردم را دچار خدشه کنند ما می‌دانیم برخی عناصر وابسته به سفارت آمریکا در بغداد و عناصر وابسته به سعودی و امارات و صهیونیست‌ها سعی می‌کنند مطالبات مشروع مردم را از مسیر خود منحرف کنند و کشت و کشتار راه بیندازند.

وی تاکید کرد: آنچه مهم است اینکه به فرموده رهبر معظم انقلاب امنیت باید برقرار باشد زیرا در نظام ناامنی دشمنان قسم‌خورده عراق و لبنان و در راس آنها آمریکا آشوب ایجاد می‌کنند. ما خوشحالیم از اینکه مردم عراق و لبنان راهی که انتخاب کرده‌اند راه صحیح عموم مردم است و از مسئولین خواسته‌اند به خواسته آنها برسند و این طبیعی است. نظامی که مردم عراق با دادن هزاران شهید برای اولین بار موفق شده‌اند به وجود بیاورند، آسان به دست نیامده که آسان از دست برود. مردم اصیل عراق راضی نیستند حکومت‌شان شکست بخورد و کشور دچار هرج و مرج و زمینه برای دخالت دشمنان بدخواه مردم عراق و لبنان فراهم شود.

مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل تصریح کرد: ایران در امور داخلی هیچ کشوری از جمله عراق و لبنان دخالت نمی‌کند. ما هیچ‌گونه دخالتی در امور داخلی عراق نمی‌کنیم و آنچه مسئولان قانونی عراق تشخیص بدهند همان خیر مردم است. اقای عادل عبدالمهدی منتخب مجلس است؛ مجلسی که نمایندگانش منتخب مردم هستند. لذا هر تصمیمی که قوای مقننه و مجریه بگیرند برای ما محترم است.

دکتر ولایتی در پایان گفتگو با شبکه فرانس۲۴ عربی گفت: بدون تردید ما معتقدیم آقای عادل عبدالمهدی فردی خدمتگزار و با سابقه انقلابی است که از زمان صدام و از بدو شکوفایی انقلاب عراق در خدمت مردم عراق بوده و هنوز هم همین نیت را دارد. او در حد توانش تلاش می‌کند و ما دعا می‌کنیم ایشان موفق شود به مطالبات مردم، مطالباتی که صلح‌آمیز مطرح می‌شود پاسخ مثبت بدهد.

کد خبر 461735

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha