علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در آستانه ورود ایران به گام چهارم کاهش تعهدهای برجامی صبح امروز دوشنبه ۱۳ آبان از مجتمع غنی‌سازی نطنز بازدید می‌کند.

مجتمع غني سازي شهيد احمدي روشن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، دکتر صالحی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی همزمان با پایان فرصت ۶۰ روزه سوم ایران به طرف‌های باقیمانده در برجام و در آستانه ورود ایران به گام چهارم کاهش تعهدهای برجامی با حضور در مجتمع غنی‌سازی شهید مصطفی احمدی‌روشن از این مجتمع و اقدام‌های انجام‌شده در سه گام قبلی به ویژه گام سوم کاهش تعهدهای برجامی بازدید می‌کند. جمعی از خبرنگاران رسانه‌های داخلی هم در این تور هسته‌ای حضور دارند.

شورای عالی امنیت ملی ۱۸ اردیبهشت ۹۸ در نخستین سالگرد خروج آمریکا از برجام در بیانیه‌ای ضمن اعلام کاهش برخی تعهدهای برجامی فرصتی‌ ۶۰ روزه به طرف‌های باقیمانده در برجام داد تا تعهدهای بانکی و نفتی خود را در قبال ایران اجرایی کنند. ایران در گام‌های اول و دوم از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد عبور کرد و سپس از سقف غنی‌سازی ۳.۶۷ درصدی هم گذشت و به اورانیوم غنی‌شده ۴.۵ درصد رسید.

گام سوم کاهش تعهدهای برجامی پس از اعلام حسن روحانی از جمعه ۱۵ شهریور آغاز و سازمان انرژی اتمی موظف شد تمام تعهدهایی را که در زمینه تحقیق و توسعه در برجام مد نظر بود کنار بگذارد. صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ۱۵ مهرماه در حاشیه نشست با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به خبرنگاران گفته بود زنجیره ۳۰تایی IR۶ که قرار بود چهار سال و نیم آینده دایر شود، به دلیل خلف وعده اروپایی‌ها دو تا سه هفته آینده راه‌اندازی می‌شود.

افزوده شدن ۴۵ درصد به ظرفیت توان غنی‌سازی، راه‌اندازی بخش ثانویه راکتور آب سنگین اراک و کامل شدن ماشین جابه‌جایی سوخت از دیگر اقدام‌های ایران اعلام شد. فردا سه‌شنبه ۱۴ آبان سومین فرصت ۶۰ روزه ایران به طرف‌های باقیمانده در برجام به پایان می‌رسد و بر اساس اعلام مقام‌های ایرانی ایران وارد گام چهارم کاهش تعهدهای برجامی می‌شود. صالحی پیش‌تر گفته بود جزئیات گام چهارم را رئیس‌جمهوری اعلام خواهد کرد.

کد خبر 461578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha