همشهری آنلاین: یک مقام مسئول در نظام بانکی از آغاز پرداخت‌های بانکی بدون کارت خبر داد و گفت: در این روش با استفاده از QR کد می‌توان بدون کارت بانکی مبلغ خرید را پرداخت کرد.

كيو آر كد

مهر نوشت: محمدمهدی صادق امروز یکشنبه ۱۲ آبان در نشست خبری با خبرنگاران از آغاز پرداخت‌های بانکی بدون کارت در شبکه بانکی خبر داد و گفت: از این پس مشتریان نظام بانکی می‌توانند بدون همراه داشتن کارت بانکی خود تنها با استفاده از یک کد دوبعدی یا همان QR کد خرید خود را انجام دهند.

این مقام مسئول در نظام بانکی گفت: بر این اساس مشتریان نظام بانکی با نصب یک اپلیکیشن مشخص که مشابه آن در دستگاه کارتخوان پذیرنده به ثبت رسیده، بدون کارت بانکی خود می‌توانند خرید را انجام دهند به نحوی که خریدار با همراه داشتن موبایل و از طریق اپلیکیشن در بخش خرید QR، کد تولیدشده توسط کارتخوان را اسکن و با انتخاب کارت بانکی مورد نظر و لمس گزینه پرداخت فرآیند خرید خود را تکمیل می‌کند.

وی گفت: در این روش، پرداخت با یک بارکد دوبعدی در فروشگاه انجام می‌گیرد و در قالب آن اطلاعات کارت بانکی وارد می‌شود و با رمز دوم و CVV۲ در گوشی موبایل یک تولید بارکد اتفاق می‌افتد که از طریق آن پرداخت عملیاتی خواهد شد. اگر کارمزد تراکنش‌ها از سوی بانک مرکزی اصلاح شود، به نظر می‌رسد پذیرنده‌ها و مردم تمایل بالایی به استفاده از روش‌های نوین پرداخت خواهند داشت اما تاکنون بانک مرکزی درباره تغییر کارمزدها به نتیجه نرسیده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: هم اکنون حدود پنج درصد پذیرندگان یکی از بانک‌های بزرگ از روش QR کد استفاده می‌کنند که سیاستگذاری‌های بانک مرکزی می‌تواند تعداد آنها را بیشتر کند اما باید توجه داشت هنوز جمع‌بندی تغییر کارمزدها از سمت بانک مرکزی انجام نشده است. شرکت‌های پرداخت پیگیر این موضوع هستند و امید می‌رود با عملیاتی کردن این موضوع بتوان روش‌های بیشتری در شبکه بانکی به کار گرفت که به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری نظام بانکی می‌انجامد.

صادق درباره تسویه با پذیرندگان مبتنی بر روش QR کد خاطرنشان کرد: تسویه برای پذیرندگان دستگاه‌های کارتخوان مبتنی بر روش QR کدخوان مشابه شاپرک است که البته در حال مذاکره برای تسویه آنلاین مبتنی بر کیف پول هستیم، به نحوی که بعد از انجام تراکنش کیف پول پذیرنده به صورت آنلاین شارژ شود اما باید توجه داشت اجرای این روش ملاحظات قانونی خود را دارد که در صورت برطرف کردن مسائل به لحاظ فنی این امکان به وجود خواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از روش مبتنی بر QR کد برای کسب و کارهایی که تعداد مشترکان بالا دارند می‌تواند بسیار موثر باشد. چرا که به صورت همزمان این امکان وجود دارد تعداد زیادی از افراد همزمان از یک دستگاه کارتخوان استفاده کنند.

کد خبر 461512

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha