شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیمه سلامت و عملکرد آن از زمان اجرایی شدنش تا کنون همواره مورد بحث بوده است و دولت هم طی این سال‌ها تلاش کرده است با اصلاحیه‌هایی به بهبود و کارایی آن کمک کند.

دکتر محمد حسینی

ایسنا نوشت: دکتر محمد حسینی مدیرکل بیمه سلامت استان تهران با اشاره به طرح دولت برای بیمه اجباری درمان و آغاز این طرح از ۱۳ آبان‌ ماه جاری، گفت: در همین راستا تا کنون امکان بیمه شدن یا تمدید بیمه روی تخت بیمارستان وجود داشت، اما از این پس دیگر این مورد حذف شده و پس از بیمه شدن فرد و در صورت نیاز به تمدید بیمه، مدت انتظار ۱۰ روزه قائل شده‌ایم.

وی افزود: امروز نمی‌توان بیمه درمان را از اولویت خارج کرد چراکه به عنوان مثال برای درمان سرطان ریه مردم باید یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کنند و اگر پوشش بیمه نباشد، آنها در تنگنا قرار خواهند گرفت.

حسینی بیان کرد: یکی از کارهای ما به عنوان بیمه‌گر تبدیل نیاز مردم به تقاضایشان است. در حال حاضر بیماری‌های قلبی و عروقی جزو بیماری‌های هزینه‌بر حوزه درمان هستند که می‌توان با افزایش آگاهی و سواد سلامت در مردم، جلوی روند افزایشی آن را گرفت.

وی با اشاره به این‌که بیمه سلامت ابزاری در اختیار مردم برای کنترل هزینه‌هاست، ادامه داد: در شرایط کنونی اقتصاد کشور، ضرورت در دسترس قرار گرفتن بیمه سلامت بیش از همیشه است. بنابراین نیاز به پوشش بیمه اجباری همگانی بیش از همیشه احساس می‌شود. در همین راستا با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فرایند ارزیابی وسع افراد انجام می‌شود و پس از کسب اطلاعات لازم - در صورتی که در دهک‌های یک، ۲ و ۳ باشند - تحت پوشش بیمه رایگان قرار می‌گیرند، یعنی دولت حق بیمه این افراد را پرداخت می‌کند. همچنین افراد دهک درآمدی ۴ تنها ۵۰ درصد حق بیمه و سایر دهک‌های خودشان حق بیمه خود را پرداخت می‌کنند. مبلغ حق بیمه در بیمه سلامت سالانه برای هر نفر ۵۸۰ هزار و ۸۰۰ تومان است.

این مسئول با بیان این‌که تخمین زده می‌شود در استان تهران ۱۰ درصد افراد فاقد هر گونه پوشش بیمه‌ای باشند، اظهار کرد: کسانی که تا کنون بیمه ‌رایگان بوده‌اند، تا ۳۱ فروردین سال آینده همچنان بیمه رایگان خواهند بود و در ۶ ماه آتی تا تاریخ مذکور، دفترچه بیمه ۶ ماهه با ۱۲ برگ دریافت می‌کنند. پس از موعد مقرر، اگر در ارزیابی وسع مشخص‌ شود می‌توانند حق بیمه خود را به شکل کامل یا بخشی از آن را پرداخت کنند، از ۳۱ فروردین ۹۹ به بعد حق بیمه پرداخت خواهند کرد.

مدیر کل بیمه سلامت استان تهران افزود: باید در زمینه پوشش بیمه‌ به جایی برسیم که هر شهروند یک کد بیمه داشته باشد و دفترچه به شکل کلی حذف شود. اکنون ارائه نسخه الکترونیک در ۶ شهرستان استان تهران آغاز شده است و تا پایان آبان‌ماه بستر نسخه‌پیچی الکترونیک در داروخانه‌ها نیز فراهم خواهد شد. البته ممکن است در ابتدا به پوشش صد درصدی نرسیم زیرا مقاومت اجتماعی در برابر آن وجود دارد. همچنین، تبادل الکترونیک اسناد با بیمارستان‌های دانشگاهی را آغاز کرده‌ایم.

حسینی همچنین در خصوص پرداخت بدهی‌های سازمان بیمه سلامت به مراکز طرف قرارداد خود در استان ‌تهران، گفت: از بدهی ما به داروخانه‌ها مربوط به سال ۹۷ حدود ۳ ماه باقی ‌مانده ‌است. بدهی خود مربوط به سال ۹۸ را نیز تا مرداد ماه پرداخت کرده‌ایم. همچنین بدهی خود به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در سال گذشته تا پایان آذر ماه و در سال جاری تا تیر ماه پرداخت شده است. در بخش خصوصی و پاراکلینیک نیز تا دی‌ ماه ۹۷ و امسال تا خرداد ۹۸ بدهی‌ها پرداخت شده ‌است. وضعیت‌مان را در پرداخت بدهی چندان مطلوب نمی‌دانم، اما باید اقرار کرد نسبت به سال‌های گذشته اوضاع بهتری داریم.

کد خبر 461282

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha