همشهری آنلاین: پس از آن که جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت در بریتانیا، اعلام کرد حزبش با برگزاری انتخابات زودهنگام موافق است. نمایندگان پارلمان بریتانیا بر سر تعیین تاریخ این انتخابات به رای نشستند و با ۴۳۸ رای موافق با انتخابات در روز ۱۲ دسامبر موافقت کردند.

پارلمان انگليس

به گزارش بی بی سی، اکنون با تصویب مجلس نمایندگان، لایحه انتخابات ۱۲ دسامبر باید به مجلس اعیان بریتانیا برود و در صورت تایید نهایی، این کشور باید خود را برای برگزاری انتخابات تا حدود ۶ هفته آینده آماده کند و به همین ترتیب، نامزدهای انتخاباتی کمتر از یک و ماه نیم فرصت تبلیغ دارند.

این نخستین بار است که از سال ۱۹۲۳ به بعد انتخابات در بریتانیا در ماه دسامبر برگزار خواهد شد.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت در بریتانیا، پیش از این رای‌گیری اعلام کرده بود که این حزب با برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت می‌کند.

هم‌زمان با موافقت اتحادیه اروپا با تمدید مهلت بریتانیا برای خروج از این اتحادیه (برگزیت)، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در تلاش بود که انتخابات زودهنگام را در اواسط ماه دسامبر و پیش از تعطیلات کریسمس برگزار کند.

آخرین تلاش  بوریس جانسون برای گرفتن رای پارلمان، دیروز، دوشنبه، با عدم حضور حزب کارگر در رای‌گیری شکست خورد و او امروز، سه‌شنبه ۲۹ اکتبر، برای بار چهارم لایحه خود برای برگزاری انتخابات زودهنگام را به پارلمان برد که این بار با حمایت حزب کارگر به تصویب رسید.

جانسون گفته بود که با برگزاری انتخابات زودرس مردم بریتانیا فرصت خواهند داشت که با انتخاب دولت جدید درباره سرنوشت چگونگی اجرای برگزیت اظهارنظر کنند.

حزب لیبرال دموکرات و حزب ملی اسکاتلند ( SNP) هم پیش از این رای‌گیری گفته بودند که با انتخابات زودرس موافقند اما تاریخ نهم دسامبر را برای برگزاری انتخابات بهتر می‌دانند.

کوربین گفته است که با تمدید مهلت بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا خطر فوری خروج بدون توافق از بین رفته و به همین دلیل حزب او با برگزاری انتخابات زود هنگام موافقت می‌کند.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت بریتانیا می‌گوید با تمدید مهلت بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا خطر فوری خروج بدون توافق از بین رفته و به همین دلیل حزب او با برگزاری انتخابات زود هنگام موافق است

دلیل اصلی برگزاری این انتخابات زودرس، خروج از بن‌بست برگزیت است؛ ولی هیچ تضمینی نیست که انتخابات، گره کور این داستان را باز کند.

اگر یکی از دو حزب محافظه‌کار یا کارگر اکثر کرسی‌های مجلس را به دست بیاورند، تقریباً مشخص است که چه می‌شود. محافظه‌کاران توافق خروج فعلی را تصویب می‌کنند و حزب کارگر یک همه‌پرسی دیگر برگزار می‌کند تا مردم بین ماندن و خروج (با یک توافقنامه جدید) یکی را انتخاب کنند.

ولی اصلاً بعید نیست که رأی‌دهندگان دوباره مجلسی را انتخاب کنند که در آن هیچ حزبی اکثریت مطلق را در دست ندارد و دوباره روز از نو، جر و بحث از نو.

بوریس جانسون حالا همان راهی را انتخاب کرده که سلفش ترزا می دو سال قبل در پیش گرفت. آن زمان هم نظرسنجی‌ها نشان می‌داد خانم می با فاصله زیادی از حزب کارگر جلوست؛ ولی در نهایت اکثریت شکننده‌اش به اقلیت تبدیل شد.

برگزاری انتخابات زودرس مثل پرتاب تیری در تاریکی است. هیچ‌کس نمی‌تواند تضمین بدهد که این تیر به هدف می‌خورد یا نه.

  • چرا انتخابات زودهنگام؟

بریتانیا قرار بود تا روز پنج‌شنبه ۳۱ اکتبر با توافق یا بدون آن از اتحادیه اروپا خارج شود اما این اتحادیه اعلام کرد که ۲۷ عضو آن با تمدید مهلت بریتانیا به مدت سه ماه (تا آخر ژانویه) موافقت کرده‌اند.

تقریبا تمام تلاش‌های بوریس جانسون برای جلب رای پارلمان در زمینه برگزیت و توافق با اتحادیه شکست خورده و او می‌خواهد با برگزاری انتخابات وضعیت برگزیت در پارلمان را از بن‌بست خارج کند.

او که بدون انتخابات عمومی و در پی کناره‌گیری ترزا می، نخست وزیر قبلی، به قدرت رسید با برگزاری انتخابات به دنبال جلب حمایت عمومی از خود و سیاست‌هایش در ارتباط با برگزیت است.

آقای جانسون با این وعده به رهبری حزب محافظه‌کار و نخست وزیری بریتانیا رسید که "بدون اما و اگر" این کشور را در مهلت تعیین شده قبلی (۳۱ اکتبر) از اتحادیه خارج کند.

اما شکست‌های پیاپی او در جلب حمایت پارلمان باعث شد او نتواند به این وعده عمل کند و با وجود مخالفتش با تمدید مهلت برگزیت، تن به خواسته اکثریت پارلمان دهد.

کد خبر 460984

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha