همشهری آنلاین: تعداد زیادی از فارغ‌اتحصیلان و حتی نخبگان ایرانی طی سال‌های اخیر از دانشگاه‌های سراسر جهان به کشورمان بازگشته و مشغول کار شده‌اند. آمار، تعداد این افراد را در ۴ سال اخیر حدود ۱۲۸۰ نفر نشان می‌دهد.

مهاجرت

ایلنا نوشت: بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران در پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف گفت: ۲۶۳ نفر از فارغ‌التحصیلان و نخبگان ایرانی از ۲۰ دانشگاه و ۳۸۲ نفر از نخبگان از ۱۰۰ دانشگاه که در مجموع بیش از ۶۰۰ نفر می‌شوند، از دانشگاه‌های تراز اول جهان به ایران بازگشته‌اند. علاوه بر اینها، ۳۲۰ نفر از ۲۰۰ دانشگاه برتر و ۲۹۸ نفر از ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان به ایران برگشته‌اند که در کل ۱۲۸۰ نفر می‌شوند.

وی درباره بررسی این آمار توسط بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: این آمار مجموع همه آمارهایی است که ما از بازگشت نخبگان در دست داریم. ما به همراه بنیاد ملی نخبگان به طور مرتب به معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گزارش بازگشت نخبگان را ارائه می‌دهیم. تاکنون درخواست همکاری ۴۸۲۰ نفر از این دسته از متخصصان و نخبگان با مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری تایید شده است که از این  تعداد ۱۷۰۰ نفر سخنرانی و کارگاه تخصصی در داخل کشور داشته‌اند.

صلواتی درباره میزان کمک‌هزینه یا سطح پرداخت در مقاطع پسادکتری و استادیاران تازه پیوسته به هیات‌علمی دانشگاه گفت: در حال حاضر میانگین دریافت یک استادیار پایه یک دانشگاه حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ تا ۵ میلیون تومان است، لذا هر کس که از هر جای دنیا به ایران برگشته باشد و بخواهد در دانشگاه استخدام شود، همین حقوق را دریافت خواهد کرد.

عضو پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف افزود: آن دسته از فارغ‌التحصیلان و نخبگانی که به ایران می‌آیند، برای بررسی مدارک تحصیلی و علمی خود و طی کردن مراحل اداری باید در یک بازه زمانی یک تا ۲ ساله منتظر بمانند که بتوانند در فرایند جذب متمرکز هیات علمی وزارت علوم جذب شوند. از این رو طرح حمایت از متخصصان بازگشتی معاونت علمی تا زمانی (حدود ۲ سال) که این افراد بتوانند به عنوان عضو هیات‌علمی جذب دانشگاه شوند، برای این‌که انگیزه و استعداد آنها هدر نرود و بتوانند فعالیت آموزشی یا پژوهشی انجام دهند و همچنین زمینه جذب آنها تسهیل شود، از آنها در قالب طرح پسادکتری حمایت می‌کند و حقوق استادیار پایه یک دانشگاه را به آنها می‌دهد.

وی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم نیروهای ارزشمند و سرمایه‌های انسانی‌مان را نگه داریم، باید انگیزه لازم را برای آنها ایجاد کنیم. به عنوان مثال، نمی‌شود انتظار داشت در حالی که در کشورهای همسایه یک شخص چند برابر داخل ایران حقوق می‌گیرد، نیروهای متخصص به مهاجرت تمایل پیدا نکنند. از طرفی، ضرورت دارد به مکانیزم‌های جبرانی، شایسته‌سالاری و مسائل انگیزشی در اعضای هیات‌علمی نیز به صورت ویژه‌ توجه شود.

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران گفت: اگر صرفا انگیزه‌ها و مکانیزم‌های مالی را در نظر بگیریم، باید در نظر داشته باشیم که انگیزه‌های مالی داخل کشور، با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، غیرجذاب هستند. برای جذاب کردن حضور و فعالیت متخصصان و سرمایه‌های انسانی باید فکری اساسی کرد. در این راستا معاونت علمی ریاست‌جمهوری و بنیاد ملی نخبگان در زمینه جذب و بازگشت نخبگان داخل و خارج از کشور فعالیت‌هایی انجام می‌دهند. به نظر من، وزارت علوم نیز هرچه سریع‌تر باید فکر و چاره‌ای اساسی برای موضوع جذب و نگهداشتن اعضای هیات‌علمی و به‌خصوص سرمایه‌های پژوهشی داخل کند و در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشد.

کد خبر 460954

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha