همشهری آنلاین: تصویری که کاخ سفید از حضور رئیس‌جمهوری آمریکا و دیگر مقام‌های ارشد دولت هنگام تماشای عملیات شکار ابوبکر بغدادی منتشر کرد، به احتمال زیاد دستکاری‌شده است.

باراك اوباما و هيلاري كلينتن در اتاق عمليات كاخ سفيد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیوزویک، رئیس بخش عکاسی کاخ سفید در دوران ریاست‌جمهوری رونالد ریگان و باراک اوباما معتقد است عکسی که دانلد ترامپ و دیگر مقام‌های ارشد دولت آمریکا را هنگام تماشای جریان زنده عملیات کشته شدن سرکرده گروه تروریستی داعش در اتاق عملیات نشان می‌دهد، واقعی نیست.

پیت سوزا صبح روز یکشنبه اعتبار این تصویر را به چالش کشید. به عقیده او، ترامپ و معاونش مایک پنس و جمعی از فرماندهان ارتش آمریکا ساعت ۳:۳۰ عصر به وقت واشنگتن در اتاق عملیات کاخ سفید حضور نداشتند و این عکس واقعیت را نشان نمی‌دهد. گفته می‌شود ترامپ ساعت ۳:۳۳ از زمین تنیس خود خارج شده و دست‌کم نمی‌توانسته از ابتدا شاهد عملیات نیروهای ارتش آمریکا در ادلب سوریه برای شکار ابوبکر بغدادی باشد.

سوزا روز یکشنبه در توییتر خود چنین نوشت: «عملیات ساعت ۳:۳۰ بعد از ظهر انجام شد اما آنچه روی عکس آمده، ساعت ۱۷:۰۵:۲۴ را نشان می‌دهد.» او این مطلب را در پاسخ به یکی از توییت‌های دن اسکاوینو، مدیر شبکه‌های اجتماعی کاخ سفید و دستیار رئیس‌جمهوری نوشته است. آن عکس معروف هم کار شیلا کریگ‌هد، عکاس اختصاصی ترامپ در کاخ سفید است که زمانی عکاس رسمی لورا بوش، بانوی اول آمریکا بود.

مدیر پیشین بخش عکاسی کاخ سفید برای تایید ادعای خود سراغ عکسی مشابه رفته است؛ تصویری که از اتاق عملیات کاخ سفید در جریان حمله به ویلایی در ایبت‌آباد پاکستان در سال ۲۰۱۱ منتشر شد و نشان می‌داد باراک اوباما با لباس غیررسمی همراه با هیلاری کلینتن وحشت‌زده (وزیر امور خارجه وقت آمریکا) در حال تماشای عملیات شکار اسامه بن‌لادن، سرکرده گروه القاعده هستند. رابرت گیتس، وزیر دفاع و چند ژنرال ارشد هم در آن تصویر حضور داشتند.

هر چند برخی معتقدند تصویری که کاخ سفید از ترامپ و اعضای ارشد دولت آمریکا منتشر کرده، لزوما مربوط به همان لحظه حمله نیست و می‌توانسته برای یکی دو ساعت بعد باشد؛ نظری که به باور سوزا تا حدودی درست است. به این ترتیب، رئیس‌جمهوری آمریکا و پنج نفر دیگر با چهره‌های عادی مقابل عکاس حاضر در اتاق عملیات نشسته و با زل زدن به دوربین این تصویر را برای ثبت در تاریخ آفریده‌اند.

کد خبر 460644

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha