همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان پرنده‌شناس سیبری دریافتند دلیل افت ناگهانی بودجه آنها ارسال تعداد زیادی پیام متنی گرانقیمت از ایران از سوی یکی از عقاب‌های تحت حفاظت است.

مسير حركت عقاب‌هاي سيبري

به گزارش یورونیوز، اما مگر عقاب پیامک می‌فرستد؟ داستان از این قرار است که گروهی از پژوهشگران پرنده‌شناس روس در یک موسسه حفاظت از حیات وحش با نام «شبکه تحقیق و حفاظت از پرندگان شکاری روسیه» مسیر مهاجرتی عقاب‌های نادر از جمله عقاب صحرایی را با نصب دستگاه ردیاب خورشیدی بررسی می‌کنند. دلیل ردیابی پرندگان این است که خطرهای سر راه آنها شناسایی شود و فعالان محیط زیست بتوانند برای پاکسازی مسیر و حفظ جان گونه‌های در خطر راه حل بیابند.

مشکل اصلی در پروژه این است که دستگاه ردیاب مختصات پرندگان را با پیامک از طریق شبکه تلفن‌ همراه ارسال می‌کند و گاهی مانند همین مورد، رومینگ تلفن همراه باعث دردسر می‌شود. به گزارش راشاتودی، امسال بیش از ۱۲ عقاب در این پروژه ردیابی شدند و بیشتر آنها تابستان را در مکان‌های غیرشهری قزاقستان بدون پوشش تلفن همراه سپری کردند. محققان انتظار داشتند پرندگان در یکی از مسیرهای معمول باشند و بدون نیاز به استفاده از شبکه تلفن کشورهای دیگر پیامک‌ها را دریافت کنند اما یکی از عقاب‌ها آنها را شگفت‌زده کرد.

این عقاب با نام «مین» سمت ایران پرواز کرد و از آنجا در چند ماه تعداد زیادی پیامک از ردیابش ارسال شد. مشکل اینجاست که هزینه رومینگ ایران زیاد است و هر روز چهار پیامک از مین به مرکز پژوهشکده ارسال می‌شد. هزینه هر پیامک ارسال‌شده از ردیاب مین ۷۷ سنت (بر مبنای دلار آمریکا) بود، در حالی که برای مثال هزینه پیامک‌ها از قزاقستان بسیار کمتر است.

دانشمندان روسی برای جبران خسارت مالی خود یک کارزار کمک مالی برگزار کردند. چون اگر این کار را نکنند، بودجه آنها ۱۰ هفته زودتر از موعد ردیابی کامل عقاب‌ها به پایان می‌رسد.

کد خبر 460561

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha