همشهری آنلاین: فرمانده مرزبانی ناجا گفت: آرمان جمهوری اسلامی ایران حفظ امنیت منطقه و دوستی با کشورهای همسایه است در حالیکه امریکا با ایجاد ناامنی و ترس برای استیلای جویی و کسب منافع خود در این منطقه تلاش می‌کند.

قاسم رضایی

به گزارش ایرنا، سردار قاسم رضایی در جریان بازدید از پایگاه‌های دریابانی کشور در آبهای خلیج فارس و جزیره  کیش با اشاره به این نکته که خلیج فارس منطقه جنگی نیست افزود: بطور قطع آرامش این منطقه بدون حضور ناوگان های جنگی معنا پیدا میکند.

   وی اضافه کرد: ساکنان حوزه خلیج فارس در طول تاریخ با تکیه بر فرهنگ و تاریخ مشترک و در سایه امنیت جمعی زندگی و تجارت مسالمت آمیز داشته اند و این در حالیست که قدرتهای فرا منطقه ای این آرامش و امنیت را خدشه دار می کنند.

 فرمانده مرزبانی ناجا حضور ناوگانهای فرا منطقه ای در خلیج فارس را نامشروع، مخل و امنیت و صلح و آرامش دانست و افزود: این حضور نامشروع موجب نگرانی و ناخرسندی ملت های شمال و جنوب خلیج فارس شده است.

وی هدف از اجرای رزمایش مشترک آمریکا در حوزه آب های خلیج فارس، خلیج عدن، دریای سرخ و دریای عمان را قدرت نمایی دانست و افزود: این اقدام تکراری است که با هدف ایجاد ترس و نا امنی در منطقه و کسب منافع صورت می گیرد.

وی یادآوری کرد: ما طی چهل سال گذشته همواره برحفظ امنیت و آرامش خلیج فارس تاکید کرده و  در برابر هرگونه تجاوز و زیاده خواهی دشمنان ایستاده ایم، لذا مردم و ملتهای این منطقه بر این امر واقفند که حضور قدرتهای فرامنطقه ای حرکتی انتخاباتی و نمایشی است که باهدف غارت منابع نفتی صورت می گیرد.

 سردار رضایی در ادامه، خواستار ورود سازمانها و نهادهای بین المللی بویژه سازمان ملل به این مسئله و انجام  وظایف قانونی خود شد و افزود: حضور ناوگان های آمریکا و کشورهای فرا منطقه ای در خلیج فارس نامشروع است و مراجع قانونی مانند سازمان ملل باید پاسخگوی نارضایتی مردم از این حضور باشند.

  فرمانده مرزبانی ناجا، تقویت دیپلماسی مرزی بویژه با کشورهای همسایه را از رویکردها و سیاستهای کشور ذکر کرد و افزود: مرزبانی جمهوری اسلامی ایران این افتخار را دارد که در حوزه دیپلماسی مرزی دارای یک دیپلماسی تعریف شده، فعال و تاثیر گذار با کشورهای همسایه است.

سردار رضایی تاکید کرد: در حوزه خلیج فارس نیز دریابانی دارای نیروی انسانی کارآمد، توانمند، با انگیزه و روحیه بالا و متخصص در حوزه های مختلف است و تنها درحوزه شناوری کمبودهایی وجود دارد که بخشی از آن ها توسط دستگاه های ارتباطی و اداری در حال پیگیری است.

 فرمانده مرزبانی ناجا در بخشی دربخشی دیگر از سخنان خود از تشکیل گارد ساحلی شیلات کیش خبرداد و افزود: این گارد در  تمامی مناطق مرزی ساحلی تشکیل شده و ظرف یک ماه آینده این گارد با هدف تامین امنیت صیادی در منطقه و برخورد با عواملی که مخل امنیت و آرامش صیادی و تجاوز به آب های منطقه ای صید در جزیره هستند تشکیل می شود.

رضایی تاکید کرد: برابر قوانین و دستورالعمل های نیروهای مسلح و سازمان های بین بخشی و شیلات بخشی از وظایف انتظاماتی در حوزه دریا توسط این گاردها با حمایت و پشتیبانی مرزبانی و دریابانی مدیریت می شود

وی درخصوص افزایش توان نظامی دریابانی و مرزبانی کیش و دریابانی بندرعباس نیز گفت: افزایش توان و تقویت مرزبانی به ویژه دریا در حوزه تجهیزات و نیروی انسانی طبق منویات مقام معظم رهبری  و فرمانده کل قوا در دستور کار کلیه نهادهای کشور قرار دارد.

سردار رضایی همچنین از اضافه شدن  ۷ فروند شناور ۶۰ فوتی حیدر به ناوگان دریابانی کشور خبرداد و افزود: تاپایان سال نیز ۶ فروند دیگر به ناوگان مرزبانی دریایی کشور افزوده می شود.

فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به گسترش امکانات و تجهیزات مرزبانی از آماده سازی طرح جامع مرزبانی با همکاری تمامی نهادهای کشور و قوای سه گانه و همراهی مجلس خبرداد و افزود: پس از دریافت موافقت ها و دستورات لازم و اجرایی شدن این طرح که با تیم های مشترک طی ده ماه تلاش و مطالعه صورت گرفته است ظرف مدت ۳ تا ۵ سال آینده جمهوری اسلامی ایران دارای یک مرزبانی کاملا متناسب از نظر ساختمان ها، ابنیه، پاسگاه های مرزی، امکانات و تجهیزات الکترونیکی واپتیکی کامل و شناورها و حوضچه ها و جاده ها خواهد شد.

وی با قدردانی از صیادان، مرزنشیان و فعالان حوزه تجارت دریایی به خاطر رعایت مقررات و قوانین دریایی و مرزی  افزود: رعایت قوانین مرزی توسط صیادان، مرزنشینان و تجار موجب کاهش جرائم مرزی در کشور شده است.

فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به اینکه مرزبانی مسئولیت حفاظت از مرزهای کشور را بنابر معاهدات و پروتکل های مرزی بر عهده دارد افزود: خلیج فارس با روابط دیرینه ای که ملت های این منطقه با یکدیگر دارند در امنیت کامل است و تنها مواردی همچون قاچاق درحوزه های مختلف سوخت، کالا، سلاح، انسان و صیدهای غیرمجاز و حضور ناوهای جنگی کشورهای بیگانه در منطقه، که این امنیت را برهم می زند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود ضمن هشدار  قاچاقچیان تاکید کرد: با کسانی که آگاهانه یا ناآگاهانه با تامین بسترهای قاچاق مانند کارگاه های ساخت مخازن قاچاق کالا و سوخت را به وجود می آورند و  کسانی که اقدام به قاچاق می کنند و سرمایه های کشور و مردم را می فروشند برخورد قاطع صورت می گیرد.

کد خبر 460340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha