یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۷:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: راهنمای سفر به استان خراسان رضوی نوشته حمیدرضا حسینی روانه بازار کتاب شد.

راهنمای سفر به استان خراسان رضوی گامی است برای همراهی با 23 میلیون مسافر و زائر که هر ساله به خراسان رضوی می‌روند.

حمیدرضا حسینی  عکاس و نویسنده این کتاب توانسته است  209 دیدنی در 18 شهر این استان، شامل 43 فضا در بارگاه علی‌بن موسی الرضا(ع)، 19 زیارتگاه، 83 اثر تاریخی – فرهنگی، 16 موزه، 39 تفرجگاه و 9 بازار بزرگ این استان را معرفی کند.

از مشخصات منحصر به فرد این کتاب استفاده از نقشه‌ معماری و یا نقاشی دید پرنده هر بنا و اثر تاریخی است. این نقشه‌ها  بیننده را با وضعیت کلی بنا بیشتر آشنا می‌کند.

در برخی صفحات کتاب، بخشی از متن در یک کادر قرار گرفته است این بخش دربر دارنده اطلاعات مفیدی مانند زندگینامه افراد یا حکایات جالب تاریخی است.

در ابتدای کتاب، نویسنده مختصری از تاریخ ایران و خراسان را به خواننده معرفی می‌کند. در این فصل به مرور تاریخ مختصر ایران و چکیده ای از تاریخ، جغرافیا، فرهنگ و مردم شناسی خراسان اختصاص پرداخته می‌شود. این فصل از آن رو برای گردشگران کاربرد دارد که بسیاری از جاذبه های گردشگری خراسان صبغه تاریخی – فرهنگی دارند و درمعرفی آن ها معمولا به مواردی اشاره می شود که فهم دقیقشان مستلزم پاره ای آگاهی های تاریخی است.

از دیگر ویژگی‌های این کتاب اختصاص عکس‌های فراوان و مناسب به همراه زیر‌نویس‌های گویا برای هر یک از آنها است.

نگارش کورنولوژیک تاریخ ایران و جهان کمک بسیاری به درک بیشتر تاریخ می‌کند که در این کتاب به خوبی از آن استفاده شده است. در این کتاب مقایسه تاریخ ایران و جهان از 8 هزار سال پیش از میلاد شروع شده و تا انتخاب محمود احمدی نژاد به عنوان رییس جمهور ادامه می‌یابد.

فصل دوم کتاب معرفی مجموعه بارگاه هشتمین امام (ع) است. این فصل با عکس ها و نقشه‌های متعدد از آستانه امام رضا (ع) همراه است. این بخش شامل زندگی نامه امام هشتم(ع)، هشت یادگار امام هشتم در ایران، تاریخچه آستانه امام، آداب زیارت، معرفی کامل حرم، صحن ها، رواق ها، بست ها، مساجد، مدارس، موزه ها، کتابخانه، مهمانخانه حضرتی و راههای دسترسی به حرم از خیابان های اطراف و خفتگان آستانه است.

در فصل سوم مشهد و پیرامونش تمام و کمال معرفی شده است. گنبد خشتی، پیر پالاندوز، گنبد سبز، خواجه ربیع، خواجه اباصلت، خواجه مراد، آرامگاه و موزه نادر، مسجد و حمام شاه، کوهسنگی، پارک ملت، باغ ملی و... مفصل معرفی شده‌اند.

بخش بعدی به نیشابور اختصاص یافته است. آرامگاه و موزه خیام، امامزاده محروق، آرامگاه شیخ عطار و کمال الملک، کاروانسرای شاه عباسی، بازار نیشابور، مسجد نیشابور، محوطه باستانی شادیاخف کنبد‌های مهرآباد، دهکده چوبین، قدمگاه رضوی از اماکنی است که در این بخش معرفی شده‌اند.

در فصل توس علاوه بر معرفی تاریخ و جغرافیای این بخش از خراسان رضوی بافت شهر توس، آرامگاه فردوسی ، چگونگی ساخت آن، زندگی نامه ابوالقاسم فردوسی به اختصار توضیح داده شده است.

در این بخش همچنین آرامگاه اخوان ثالث به همراه مختصری از زندگی کوتاه وی معرفی شده است. در بخس توس این کتاب هارونیه، خرابه‌های برج و باروی توس، برخ اخنگان و روستای پاژ که زادگاه فردوسی است معرفی شده است.

سبزوار شهر دیگری است که در خراسان رضوی قرار دارد. نویسنده در فصلی که به  این شهر اختصاص داده است به معرفی مسجد جامع، مسجد پامنار، مصلا، امامزاده یحیا، امامزاده شعیب، آرامگاه اسرار، کاروانسرای فرامرز خان و..... پرداخته است.

کلات نادری از خوش آب و هواترین نقاط خراسان، بخشی را در کتاب راهنمای سفر به استان خراسان رضوی به خود اختصاص داده است. کلات با سه دهستان و 140 پارچه آبادی کتیبه نادری، مسجد کبود گنبد، قصر خورشیدف بند نادری، آبشار‌ها و لوله آب قره سو و... را در خود جای داده است.

درفصل هشتم نیز جاذبه های گردشگری 12 شهر دیگر استان که از گردشگران کمتری برخوردارند، به اختصار معرفی شده است.

در فصل آخر با عنوان " اطلاعات گردشگری " توضیحات کاربردی درباره خدمات و امکانات گردشگری خراسان رضوی شامل اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها، بازارها، مراکز خرید، تهیه سوغات، حمل و نقل درون شهری و برون شهری، تعمیرگاههای خودرو، مراکز درمانی و دارویی، عکاسی ها و... ارایه شده است.

اما آنچه آشنایی با جاذبه های گردشگری خراسان رضوی را در کتاب راهنمای سفر به این استان آسان تر و درعین حال رساتر می سازد، بهره گیری از 526 عکس رنگی، 22 عکس تاریخی، 10 نقشه بنا، 12 نقاشی دید پرنده و دید نما و نقشه کامل شهرهای مشهد، نیشابور و سبزوار است که جای دقیق دیدنی ها در آن ها مشخص شده است.

نویسنده کتاب «حمیدرضا حسینی» فارغ التحصیل کارشناسی ارشد در رشته تاریخ از دانشگاه بهشتی است او سال‌ها در سه حوزه برنامه‌سازی برای رادیو  و تلویزیون، پژوهش در تاریخ، و روزنامه‌نگاری -در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری- فعالیت مستمر داشته است.

عکاسی از بناها و اماکن مختلف میراث فرهنگی و گردشگری نیز از دیگر فعالیت‌های او دراین عرصه است که درتهیه و تدوین این کتاب نیز نقش برجسته‌ای داشته است.

انتشارات روزنه کتاب " راهنمای سفر به استان خراسان رضوی " را در 288 صفحه به صورت تمام رنگی و تمام گلاسه در قطع رقعی در اختیار علاقمندان قرار داده است.

از این مجموعه پیش‌تر راهنمای سفر به استان اصفهان(در دو مجلد فارسی و انگلیسی)، سید حمید بهشتی، و راهنمای سفر به استان فارس(انگلیسی)  آکسانا بهشتی، به چاپ رسیده است.

کد خبر 46021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز