چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: فیلم مستند پرتره ۶۰ دقیقه‌ای «چشمانی که دید» با موضوع زندگی دکتر محمود حسابی در شبکه مستند سیما تولید شد.

دكتر حسابي | مستند چشمانی که دید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، میلاد محمدی کارگردان مستند «چشمانی که دید» درباره علت پرداختن به زندگی دکتر حسابی در این مستند گفت: دکتر حسابی یکی از شخصیت‌های شناخته شده ایرانی است که همه ما با او از راه کتاب های درسی آشنایی مقدماتی داریم، اما تا به حال به شکل ظریف به او پرداخته نشده بود و همین موضوع من را کنجکاو کرد که بیشتر درباره واقعیت زندگیش بدانم.

وی با اشاره به وجود دیدگاه‌های متناقض درباره دکتر حسابی افزود: عده‌ای درباره او اغراق می کردند و داستان هایی می گفتند و عده ای هم منکر آن شخصیت علمی می‌شدند. ما پژوهش خود را بر این مبنا از سال گذشته شروع کردیم و از راه مصاحبه به منابع موجود، آشنایان، نزدیکان، خانواده و بنیاد حسابی رجوع کردیم و جلسات زیادی داشتیم و پژوهش به دلیل حساسیت‌هایی که درباره زندگی دکتر حسابی وجود داشت، دشوار بود.

محمدی درباره چگونگی توافق با خانواده دکتر حسابی برای ساخت این مستند گفت: ما جلسات متعددی داشتیم و ظاهرا افراد زیادی به آن‌ها برای ساخت مستند مراجعه کرده بودند و به طور طبیعی طبق نوعی کلیشه با ما برخورد شد، اما سعی کردیم این کلیشه را بشکنیم و به موضوع جدیدی برسیم و این کار خیلی سخت بود و سعی کردیم در دام کلیشه و تکرار نیفتیم.

محمدی ادامه داد: پس از رسیدن به جمع‌بندی این کار را از فروردین ۹۸ شروع کردیم و در قالب مصاحبه مقداری بازسازی اتفاق افتاد و پس از آن کار آماده تحویل شد.

این مستندساز یادآوری کرد: آرشیوهای تصویری دقیق از دکتر حسابی به دستمان رسید و عکس های خوبی از او داشتیم و این یکی از نکات مثبت کار است.

وی درباره موضوعاتی که در این مستند به آن پرداخته شده نیز بیان کرد: سعی کردیم به مسائلی بپردازیم که برای آن سند ارائه می‌شود و تا حدودی توانستیم دو دیدگاه متناقض درباره دکتر حسابی را تعدیل کنیم. به هر حال، حرف های دکتر حسابی به شیوه ای است که اگر نخواهیم اغراق کنیم، مقداری جذابیت دراماتیک دارد.

محمدی درباره بخش‌های انیمیشنی این مستند، گفت: بخش‌های مربوط به دوره کودکی و نوجوانی دکتر حسابی انیمیشن و نقاشی تصویری شد و به طور طبیعی در مورد بخش هایی که مربوط به جوانی دکتر بود، منابع تصویری و آرشیوی بیشتر است.

عوامل مستند «چشمانی که دید» عبارتند از:

نویسنده و کارگردان: میلاد محمدی، مشاور کارگردان و تدوین: محمدجواد رجب بیگی، تصویربردار: حسن سیدی پریشان و فرزاد جعفری، نقاشی متحرک: رودابه کاشانی، مدیر تولید: مجتبی قربانی، صدابردار: جلال بهمنی، پژوهش: علی سیف اللهی، گویندگان: آلبرت کچوئی و مازیار ملکی، مجری طرح: زمزم شیخ.

کد خبر 460139

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha