شیلات، آبزی پروری و صیادی از ظرفیت‌های اشتغال زا در سیستان و بلوچستان است.

پرورش میگو

زیرا این به دلیل برخورداری از سواحل کم نظیر و دسترسی به آب‌های آزاد می‌تواند در زمینه شیلاتی و پرورش ماهی، میگو و صیادی پیشتاز باشد. پرورش میگو نیز در چند سال اخیر به ویژه در چابهار این موضوع را به اثبات رسانده است.

  • زیرساخت‌های تولید 

یکی از پرورش دهندگان میگو در استان می‌گوید: چابهار به ویژه منطقه گواتر از ظرفیت بالایی برای پرورش میگو برخوردار است. اما باید زیرساخت‌های تولید را افزایش داد. کانال‌های آبرسانی به مزارع میگو نیاز به لایروبی دارند و باید در زمینه تامین انرژی نیز به پرورش دهندگان کمک شود تا مزارع میگو بیش از گذشته رونق یابند. «علی صالح چراغی» می‌افزاید: همچنین باید پرور شدهندگان میگو از بیمه مناسبی برخوردار باشند تا در صورت بروز خسارت احتمالی امیدوار به بازگشت بخشی از خسارت‌های خود باشند. در این صورت مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی با مالکان مزارع میگو نیز بیشتر خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: از سویی دیگر دامپزشکی نیز می‌تواند با بازدیدهایی از سایت پرورش میگو و حساسیت نشان دادن در اجرای ضوابط بهداشتی قرنطینه‌ای در سایت گواتر و دیگر مزارع از تلفات میگوها بر اثر بیماری جلوگیری کنند. همه این عوامل سبب می‌شود که استقابل از پرورش میگو در این منطقه روز به روز بیشتر شود و افزایش تولید و اشتغال را شاهد باشیم.

  • بهشت آبزی پروری در شهرستان‌های ساحلی 

یک کارشناس شیلات می‌گوید: شهرستان‌های ساحلی چابهار و کنارک به عنوان بهشت آبزی پروری و مستعد پرورش میگو شناخته می شوند. بسیاری از اراضی پرورش میگو در مناطق گواتر، رودیک و کنارک ظرفیت تولید میگو را دارند که می‌توان با حمایت پرورش دهندگان و دادن تسهیلات مناسب به آنها و ایجاد زیرساخت‌هایی مانند خرید پمپ آب، ساخت اسکله، کارخانه عمل آوری، آماده سازی و ساخت استخرهای پرورش میگو این ظرفیت را افزایش داد. «صالح بامری» می‌افزاید: اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان و سرمایه گذاران بخش خصوصی می‌توانند بر افزایش سایت‌های پرورش میگو تاثیرگذار باشند. زیرا در هر هکتار پرورش میگو برای یک نفر اشتغال مستقیم و ۲ نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد می‌شود.

  • صادرات 

وی ادامه می‌دهد: صادرات میگو سبب ارز آوری و برگشت سریع سرمایه می‌شود. از و سویی دیگر بازار پسندی بالایی نسبت به سایر آبزیان دارد. مهم تر اینکه طول هر دوره پرورش میگو در چابهار ۸۵ روز است. بامری می‌گوید: پرورش میگو حتی می‌تواند سبب رشد سرمایه گذاری خارجی شود. بنابراین فعال کردن استخرهای غیرفعال در استان ضرورت دارد. ما باید در این زمینه به خودکفایی برسیم. در حال حاضر به طور متوسط ۲ تا ۳ تن میگو در هر هکتار برداشت و بخش اعظمی از میگوی پرورشی به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

  • میزان برداشت میگو 

سرپرست اداره‌کل شیلات سیستان و بلوچستان می‌گوید: هزار و ۶۵۰ تن میگو از ابتدای سال جاری تاکنون از مزارع پرورش میگو گواتر برداشت شده است. «محبعلی سیستانی» با بیان اینکه به طور متوسط ۲ تا سه تن میگو در هر هکتار برداشت می‌شود می‌افزاید: بیش از ۹۰ درصد میگوی پرورشی تولید شده به کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و روسیه صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه هر هکتار مزارع پرورش میگو برای حدود ۲ نفر به طور مستقیم وغیرمستقیم شغل ایجاد می‌کند، می‌گوید: با اقدامات انجام شده برای سال آینده پرورش میگو در سایت گواتر، بیش‌از هزار هکتار در نظر گرفته شده که شاهد اشتغال بیشتر در این حوزه خواهیم بود. سرپرست اداره‌کل شیلات سیستان و بلوچستان ادامه می‌دهد: اقدامات و برنامه ریزی‌های لازم برای حضور بیشتر سرمایه گذاران فراهم شده تا زنجیره تولید و اشتغال استان و کشور و شعار سال که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است تحقق پیدا کند. وی بیان می‌کند: چابهار به دلیل شرایط آب وهوایی بهشت آبزی پروری است و کیفیت ماهی به دلیل درجه حرارت مناسب، پاکیزه و بدور از آلودگی‌های صنعتی و شهری از سایر نقاط کشور بهتر است.

کد خبر 459942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha