همشهری آنلاین: رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران بر ضرورت توجه به توسعه، حفظ و نگهداری مجسمه‌ها و المان‌های شهری تاکید کرد.

حق شناس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، محمدجواد حق‌شناس در یکصد و هفتاد و دومین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اهمیت توسعه و نگهداری مجسمه‌های مفاخر هنری، ادبی و علمی کشور در شهر تهران، اظهار کرد: مجسمه‌ها و المان‌های شهری از مصادیق بارز بکارگیری هنر و فرهنگ در کالبد و میراث شهر است که در ابعاد مختلف زیبایی‌شناختی، معنایی و کارکردی حائز اهمیت ویژه است‫.

وی ادامه داد: المان‌ها و مجسمه‌های شهر باید بازتابی از ارزش‌ها و نگرش‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه و دارای ارزش هنری لازم بوده و به درستی در شهر جانمایی شده باشد. در عین حال این سازه‌های هنری به مثابه میراث هنری شهر در مرور زمان نیاز به حفاظت و نگهداری دارد.

حق‌شناس افزود: به نظر می‌رسد مدیریت شهری تهران بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی آن‌گونه که باید در توسعه و حفظ و نگهداری المان‌ها و مجسمه‌های شهری موفق نبوده و در اصل هیچ‌گاه راهبردی معین و مدون در این حوزه شهری به کار نگرفته است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: هنوز هم زیباترین و خاطره‌انگیزترین و اثرگذارترین مجسمه‌ها و المان‌های شهر تهران میراثی است که از پیش از انقلاب در شهر به‌جا مانده است و متاسفانه حتی در مراقبت و نگهداری همین میراث ارزشمند نیز هیچ راهبرد قابل اتکایی به چشم نمی‌خورد.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود تدوین راهبردی مشخص برای توسعه و حفظ و نگهداری مجسمه‌ها و المان‌های شهری به عنوان بخشی از راهبرد هنری شهر در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.

حق‌شناس گفت: چنین راهبردی از یک سو باید تقسیم کار، هماهنگی و همکاری کارامد حوزه‌های مختلف مدیریت شهری و از سوی دیگر حفظ ارزش‌ها و تنوع فرهنگی و عدالت اجتماعی شهری را در نظر داشته باشد‫.

حق‌شناس در ادامه از لزوم تدوین گزارشی از وضعیت مجسمه‌های شهر تهران گفت: همچنین انتظار می‌رود در اسرع وقت ضمن گزارش آخرین وضعیت، اقدامات فوری در خصوص موارد اعلام شده در دستور کار قرار گیرد.

‫به گفته رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، ‬مجسمه حکیم عمر خیام، ساخته هنرمند برجسته و فقید ابوالحسن صدیقی، مستقر در پارک لاله که از نظر حفظ و نگهداری و نیز جانمایی در وضعیت مطلوبی نیست، در معرض آسیب است.

‫وی ادامه داد: همچنین ‬مجسمه حکیم عمر خیام، ساخته استاد فخیمی، بعد از گذشت چند سال، هنوز جانمایی و مستقر نشده ‫و ‬مجسمه قیصر امین‌پور شاعر بزرگ روزگار ما که پس از سرقت، بازداشت سارقین و کشف مجسمه، هنوز به محل استقرار بازنگشته است‫.‬

‫حق‌شناس با بیان اینکه ‬وضعیت دروازه دولت آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است‫، گفت:‬ توجه و در دستور کار قرار گرفتن ساخت و بهره‌برداری از تندیس بزرگان شعر و ادب، فلسفه و حکمت، ریاضیات و نجوم، دین و عرفان و شهیدان والا مقام، به همت هنرمندان بزرگ و صاحب سبک ایرانی و جهانی، تا نام و یادشان با  هنر هنرمندان راستین در ذهن و خاطره کودکان و فرزندان این شهر و دیار برای همیشه مانا و جاودان بماند‫.

کد خبر 459551
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha