چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۷
۰ نفر

پوپک قاسمی-  پارس‌آباد - خبرنگار: اجرای موفق طرح کنترل آفات با استفاده از روش بیولوژیک در مزارع شمال استان خبر خوبی است که این روزها به گوش می‌رسد. کشاورزان پارس‌آبادی با استفاده از ۲ گونه زنبور توانسته‌اند شیوع آفت در مزرعه بادام را کنترل کنند.

زنبورها به مقابله با آفات مزارع پارس‌آباد رفتند

«سلیم فدایی»، یکی از کشاورزان پارس‌آباد، در این باره می‌گوید: امسال برای اولین بار از روش مبارزه بیولوژیکی برای مقابله با آفت در مزرعه بادام زمینی استفاده کردیم و نتیجه آن رضایت‌بخش بود.  در روش مبارزه بیولوژیکی که نتیجه مطالعات و تحقیقات کارشناسان کشاورزی است، هم‌زمان با مشاهده آفت، زنبور «تری کوکاگاما» در مزارع رهاسازی می‌شود؛ بعد از یک هفته اقدام به رهاسازی گونه زنبور «براکون» می‌شود و این براکون‌ها مستقیم روی لارو آفت تخم‌ریزی می‌کنند و آفت را از بین می‌برند. کنترل بیولوژیکی شامل مبارزه با آفت‌هایی مانند حشرات، کنه، علف هرز و بیماری‌های گیاهی است که با استفاده از موجودات زنده به روش گیاه‌خواری یا دیگر مکانیزم‌های طبیعی انجام می‌شود. سرپرست جهاد کشاورزی پارس‌آباد در این باره بیان می‌کند: حرکت برای توسعه پایدار کشاورزی، کاهش نسبی آلودگی محیط زیستی و امکان افزایش راندمان تولید از جمله مزایای استفاده از این روش است.  

«اصغر نظیفی» با تاکید بر ضرورت کاهش مصرف سموم شیمیایی اظهار می‌کند: روش مبارزه بیولوژیکی با آفات در مزارع محصولات مختلف این شهرستان مانند گوجه‌فرنگی، پنبه و سویا در مساحت ۴ هزار هکتار انجام شده است. وی می‌گوید: حشره‌های مورد نیاز طرح مبارزه بیولوژیکی در جهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد تولید و در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود.  نظیفی با اشاره به تشریح مزایای استفاده از مبارزه بیولوژیک در مزارع کشاورزی می‌گوید: از مزایای این گونه اقدامات می‌توان به کاهش مصرف سموم شیمیایی، تولید محصول سالم و سلامت مصرف‌کنندگان، حفظ محیط زیست و کمک به اشتغال فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی اشاره کرد.  سرپرست جهاد کشاورزی پارس‌آباد تاکید می‌کند: امسال با استفاده از این روش کشاورزان پارس‌آباد توانسته‌اند مصرف سموم کشاورزی را به مقدار ۲۰ هزار لیتر در مزارع خود کاهش دهند.

کد خبر 459118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha