مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

سیما گلزار-  البرز- خبرنگار: شهرک صنعتی اشتهارد به دلیل نزدیکی به پایتخت، محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری است. این شهرک با ۱۵۰۰ هکتار مساحت، ۶۰۰ واحد صنعتی را در خود جای داده و ۷۰۰ واحد دیگر نیز طبق قراردادی که منعقد شده، به‌مرور آغاز به فعالیت می‌کنند.

حمایت ویژه از سرمایه‏گذاران صنعتی اشتهارد

۳۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این شهرک مشغول به کار هستند، به طوری که آمار بیکاری در اشتهارد بسیار اندک است. البته این شهرک با وجود این‌که یکی از قطب‌های مهم صنعت به شمار می‌رود، مشکلات و کاستی‌های فراوانی نیز اعم از امکانات خدماتی و زیرساخت‌های اولیه دارد، که در بسیاری از موارد مانع جذب سرمایه‌گذاران و ادامه فعالیت واحدها می‌شود. یکی از مشکلات این شهرک تصفیه‌خانه است، که ظرفیت پایین آن و بوی تعفن ناشی از فاضلاب به‌خصوص در فصل گرما، مورد اعتراض شهروندان اشتهاردی است. از طرفی نیز حصاری برای مشخص بودن محدوده شهرک وجود ندارد.

با توجه به استقبال سرمایه‌گذاران به دلیل شرایط ویژه این شهرک، یکی از نیازهای اساسی زمین است، چون اکنون تمامی اراضی دارای مالک هستند و سرمایه‌گذاران جدید نمی‌توانند از این امکان برخوردار شوند، ولی برخی دستگاه‌های اجرایی استان با این موضوع مخالفت می‌کنند. در نامه‌ای که چند سال پیش از سوی فعالان واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی اشتهارد به استاندار وقت نوشته شد، به معضلاتی اعم از کمبود ظرفیت تصفیه‌خانه، نداشتن خدماتی چون بهداری، آتش‌نشانی، بانک و خودپرداز و مسائلی از این دست، اشاره شد. اکنون این موضوع مطرح است که این مشکلات تا چه حدودی رفع شده و وضعیت کنونی صنایع در این شهرک به چه صورت است.

  • احیای واحدهای تولیدی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز می‌گوید: رویکرد احیای واحدهای تولیدی و صنعتی راکد در استان به صورت جدی از سوی استاندار و دیگر مسئولان در حال پیگیری و اجراست. «محمدامین فرشی» می‌افزاید: دستگاه قضا در استان نیز یکی از برنامه‌های مهم خود را برطرف ساختن مشکلات این واحدها قرار داده و تاکنون در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است. وی با بیان این‌که نرم‌افزاری برای بهره‌برداری از واحدهای صنعتی تحت تملک بانک‌ها تهیه شده است، می‌افزاید: تمام مشخصات واحدهای صنعتی تحت تملک بانک‌ها در این سامانه وجود دارد که دراختیار عموم قرار می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز با بیان این‌که تلاش‌ها در این زمینه ادامه دارد، می‌افزاید: سرمایه‌گذاران که تمایل به تملک واحدهای صنعتی تحت تملک بانک‌ها دارند می‌توانند در این زمینه وارد شوند. با دستور استاندار البرز، سرمایه‌گذاران در این حوزه به صورت ویژه مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی ادامه می‌دهد: سال گذشته ۷۷ واحد تولیدی در البرز بازفعال شدند که با راه‌اندازی مجدد آنها، زمینه اشتغال بیش از ۸۵۰ نفر فراهم شده است. امسال نیز احیای ۹۹ واحد تولیدی و صنعتی نیمه‌راکد به البرز با اشتغال‌زایی بیش از ۸۰۰ نفر تکلیف شده که از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ واحد فعال وتلاش‌ها برای بازیابی دیگر واحدها ادامه دارد. فرشی می‌افزاید: البرز دارای ۳۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی است که از مجموع کل واحدهای تولیدی و صنعتی استان حدود ۳ هزار واحد تولیدی آنها کوچک و با اشتغال‌زایی کمتر از ۵۰ نفر راه‌اندازی شده‌اند.  به گفته وی، بیش از ۵۵ درصد واحدهای صنعتی استان در شهرک‌های صنعتی دولتی و غیردولتی مستقر بوده که ظرفیت اشتغال‌زایی این واحدها ۶۷ هزار نفر است.  

  • موانع توسعه شهرک صنعتی اشتهارد

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی البرز نیز با اشاره به این‌که شهرک صنعتی اشتهارد یکی از قطب‌های صنعتی و بزرگ‌ترین شهرک صنعتی کشور است، می‌گوید: این شرکت با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارد، بسیار مورد توجه سرمایه‌گذاران اعم از داخلی و خارجی است، از این رو توسعه شهرک صنعتی اشتهارد امری مهم است که در رشد سرمایه‌گذاری و اشتغال در استان تاثیر بسزایی دارد، اما در استان برخی از دستگاه‌ها به دلیل ناآگاهی از مزایای این توسعه، مانع کار می‌شوند.

«فرهاد ایزدی» ادامه می‌دهد: شهرک صنعتی اشتهارد نیز مانند تمام شهرک‌های صنعتی دنیا معایب و مزایایی دارد که با تحقیقات انجام‌شده و بررسی ابعاد مختلف این شهرک، این امر واضح است که نقاط مثبت و سودی که برای استان از این موضوع حاصل می‌شود، بسیار چشمگیر است. وی می‌افزاید: با توجه به قوانین بین‌المللی، مقررات بسیار سخت و حساب‌شده‌ای برای ایجاد شهرک صنعتی وجود دارد که شهرک‌های دولتی استان به طورکامل از این قوانین تبعیت می‌کنند. شهرک صنعتی اشتهارد فاصله قانونی را با مناطق مسکونی داشت، ولی گسترش شهر به صورت غیرمجاز اینفاصله را کم کرده است. از طرفی این شهرک در خلاف جهت بادهای غالب ساخته شده و بوی بد صنایع و فاضلاب به شهر نمی‌رسد.

  • گسترش فضای سبز، مانع افزایش آلودگی هوا

ایزدی با اشاره به این‌که گسترش فضای سبز مانع آلودگی محیط‌زیست می‌شود، ادامه می‌دهد: برای رفع آلودگی‌های متداول صنایع در این شهرک، بیش از ۴ هزار اصله درخت در اطراف و داخل شهرک کاشته شده و از طرفی نیز فضای سبز در حال گسترش است. از این رو تمام شهرک‌های صنعتی دولتی اشتهارد مجوز سازمان محیط‌زیست را دریافت کرده‌اند. وی می‌گوید: این شهرک از امکاناتی چون آب، برق و گاز و سایر خدمات از این قبیل برخوردار است، ولی کمبودهایی نیز مشهود است. در این رابطه قراردادی ۳ میلیارد تومانی با وزارت نیرو منعقد شده و اکنون ۱۵ مگاوات برق به‌تازگی به شهرک اختصاص داده شده است.

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی استان می‌گوید: به منظور استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شهرک صنعتی اشتهارد و ایجاد بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری، اجرای پروژه روشنایی و بهره‌برداری از ۱۰ بلوک معابر داخلی این شهرک صنعتی به بهره‌برداری رسید. ایزدی با بیان این‌که تأمین روشنایی یکی از ابزارهای اصلی امنیت فردی و اجتماعی در معابر شهرک‌ها و نواحی صنعتی محسوب می‌شود، می‌افزاید: ایجاد زیرساخت‌ها و فراهم کردن امنیت حضور سرمایه‌گذاران برای ساخت و راه‌اندازی واحدهای صنعتی و تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، از دغدغه‌های اصلی شرکت شهرک‌های صنعتی است.

ایزدی با اشاره به این‌که این پروژه عمرانی یک‌سوم از مساحت شهرک صنعتی اشتهارد را تحت پوشش قرار داده است، می‌گوید: شبکه روشنایی با اعتباری حدود ۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی شرکت شهرک‌های صنعتی البرز به بهره‌برداری رسیده و بیش از ۱۲۰۰ پایه برق و لامپ‌های خیابانی ۵۰ وات بخار سدیم و با خازن‌های کم‌مصرف همراه با تکنولوژی روز دنیا در این پروژه مورد استفاده قرار گرفت. معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی البرز می‌افزاید: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای این شهرک صورت گرفته و برخی از معضلات رفع شده است. در گذشته سردر مناسبی برای شهرک صنعتی اشتهارد وجود نداشت، ولی اکنون سردر و جایگاه نگهبانی که از مطالبات واحدها بود، فراهم شده است. وی می‌گوید: بانک و دستگاه خودپرداز نیز به‌تازگی داخل شهرک ایجاد شده است.

همچنین ۲ دستگاه آشیانه آتش‌نشانی با تجهیزات کامل در شهرک ایجاد شده که البته با توجه به شرایط واحدهای صنعتی، ممکن است کافی نباشد؛ از این رو برای ایجاد امکانات بیشتر نیاز به پیگیری‌های لازم وجود دارد. از طرفی نیز وجود بهداری از اهم مطالبات واحدهاست، که ساختمان برای این امر موجود است و نیز مقرر شده امکانات به‌زودی توسط یک شرکت خدماتی فراهم شود.

  • واحدهای غیرفعال به متقاضیان جدید تعلق می‌گیرند

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی البرز با اشاره به وضعیت واحدهای غیرفعال در شهرک صنعتی اشتهارد، می‌گوید: به دلایلی اعم از کمبود نقدینگی و سختگیری بانک‌ها برای ارائه تسهیلات، نداشتن مهارت کافی سرمایه‌گذاران برای اداره واحدها و واردات بی‌رویه و اختلال در امور تولیدکنندگان داخلی، برخی از واحدها غیرفعال هستند، که با توجه به کمبود زمین و نیاز متقاضیان، تعیین تکلیف آنها در دستور کار قرار دارد. «فرهاد ایزدی» ادامه می‌دهد: سرمایه‌گذارانی که زمین در شهرک دریافت می‌کنند ۲ سال فرصت دارند که فعالیت خود را آغاز کنند، در غیر این صورت اگر در جایی متوقف شوند و نیاز به کمک داشته باشند، به آنها کمک می‌شود و اگر پیشرفتی نداشته باشند، با طی مراحل قانونی و با حکم مراجع قانونی زمین پس گرفته شده و به متقاضیان جدید داده می‌شود.

  • شهرک صنعتی اشتهارد را دریابیم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز با اشاره به این‌که اداره شهرک صنعتی اشتهارد با توجه به درآمد پایین این شهرک غیرممکن است، خواستار حمایت‌های ویژه ملی و استانی در این خصوص شد. به گزارش همشهری «جهانگیر شاهمرادی» گفت: با توجه به حجم تردد و ظرفیت شهرک صنعتی اشتهارد، مسیر و جاده ارتباطی این شهرستان نیازمند توسعه و بهسازی راه‌های ارتباطی است. وی با اشاره به نیاز به تغییر در زمینه تردد کارگران اضافه کرد: باید سازمان‌های اتوبوسرانی وارد عمل شده و امکان حضور سرویس‌های رفت و برگشت عمومی را به شهرک صنعتی اشتهارد فراهم سازند.
شاهمرادی با توجه به حجم بالای تولید در این شهرک، وجود گمرک را در آن یک ضرورت دانست و تصریح کرد: تخصیص گمرک برای شهرک صنعتی اشتهارد یک نیاز جدی به شمار می‌رود که از مدت‌ها پیش در حال پیگیری است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز افزود: تامین، بهسازی و نگهداری زیرساخت‌های شهرک صنعتی اشتهارد هزینه‌بر بوده و نیازمند حمایت ویژه در سطح ملی و استانی است که اگر این مهم با تاخیر مواجه شود، امکان خروج واحدهای صنعتی از این شهرک دور از ذهن نیست. وی دامه داد: به‌جز شهرک خصوصی برکت، دیگر شهرک‌های صنعتی ازجمله شهرک صنعتی اشتهارد، از سهم منابع آب‌های سطحی استان استفاده نمی‌کنند که در این باره نیازمند حمایت‌های جدی دستگاه‌های استانی هستیم. وی افزود: شهرک صنعتی اشتهارد به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرک‌های صنعتی کشور که کارخانه‌های برجسته و تولیدات مهمی دارد، نیازمند همکاری جدی دستگاه‌های متولی است؛ خصوصا در بحث معافیت مالیاتی شعاع ۱۲۰ کیلومتری باید از صاحبان صنایع حمایت شود.

کد خبر 458941

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha