همشهری آنلاین: فعالان محیط زیست روز دوشنبه یکی از چهار راه‌های اصلی و مهم شهر لندن در نزدیکی بانک مرکزی و سایر مراکز مالی پایتخت انگلیس را تصرف کردند تا اعتراض خود را به آنچه حمایت مالی شرکت‌ها از تشدید وضعیت آب‌وهوایی خواندند اعلام کنند.

طرفداران محیط زیست چهارراه مهم مالی لندن را تصرف کردند

این حرکت اعتراضی از ساعت ساعت ۷ صبح به وقت محلی آغاز شد که معترضان با حمل پارچه نوشته و سردادن شعارهایی وسط چهارراه موسوم به «بانک» تجمع کردند. هم زمان حدود یک صد تن از معترضان در هوای بارانی شهر لندن به سمت میدان بانک مرکزی راهپیمایی و در آنجا تحصن کردند.

معترضان که اعضای گروه قیام علیه انقراض را تشکیل می‌دهند با صدور بیانیه‌ای، نسبت به سرمایه‌گذاری‌های سنگین موسسات مالی در انرژی‌های فسیلی هشدار داده و تصریح کردند که اثرات تخریبی بحران زیست محیطی مساله جهانی است که همه انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

«اندرو مدهرست» یکی از فعالان محیط زیست در این حرکت اعتراضی گفت؛ پس از ۳۰ سال خدمت در صنعت مالی کار خود را رها کرد چون قادر به چشم‌پوشی از بحران اقلیمی نبود. او گفت پیشتر مدیریت ارشد بانک‌های اچ. اس. بی. سی و لویدز را برعهده داشته و می‌داند که بانک‌ها حاضر به تغییر سیاست‌های خود در زمینه حفاظت از محیط زیست نخواهند بود.

پلیس لندن که تاکنون بیش از یک هزار فعال محیط زیست را دستگیر کرده صبح امروز کار بازداشت فعالان محیط زیست در مقابل بانک مرکزی را آغاز کرد.

اعضای گروه «قیام علیه انقراض» که بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس آنها را افرادی ترش‌رو معرفی کرده که در خیمه‌های بدبو زندگی می‌کنند، هفته گذشته با هدف فشار بر دولت برای حفاظت از محیط زیست بخش‌هایی از پایتخت را به حالت فلج درآوردند.

آنها از دوشنبه گذشته خیابان‌های اطراف پارلمان و دفتر نخست وزیری انگلیس را گرفته و به تاسی از اعتراضات مردم هنگ کنگ در فرودگاه لندن سیتی اخلال ایجاد کردند. معترضان شنبه گذشته هم مقابل بزرگترین بازار فروش محصولات دریایی در شرق لندن موسوم به «بیلینزگیت» تجمع کرده و با ایجاد حائل انسانی، تردد در این منطقه را مسدود  کردند.

شورای ملی رئیسان پلیس انگلیس هفته گذشته تایید کرد که ۵۰۰ نیروی اضافی از ۴۳ پاسگاه سراسر این کشور به پلیس لندن اضافه شده است. پلیس با استناد به ماده ۱۴ قانون تظاهرات، رویکرد تندی را با معترضانی که قصد اخلال در نظم عمومی دارند در پیش گرفته و این مساله به افزایش آمار بازداشت‌ها منجر شده است. با این حال این اقدامات تب اعتراضات طرفداران محیط زیست را کم نکرده است.

در سایر شهرهای جهان گزارش شده است که طرفداران محیط زیست با برگزاری تجمع و راهپیمایی اعتراض خود را به اوضاع بحرانی اقلیمی به نمایش گذاشته‌اند. بر اساس آمارهای منتشر شده ظرف یک هفته گذشته ۲ هزار و ۷۷۰ فعال محیط زیست دستگیر شده‌اند.

شنبه گذشته یک شاهزاده بلژیکی به نام اسمرلدا از تبار لئوپولد سوم در میدان ترافلگار دستگیر شد. لئوپولد سوم بین سال‌های ۱۹۳۴ تا ۱۹۵۱ پادشاه بلژیک میلادی بود.

این شاهزاده بلژیکی در توییتر نوشت: امروز من به همراه سایر فعالان محیط زیست دستگیر و به بازداشتگاه منتقل شدم. اما وضعیت فوق‌العاده آب‌وهوایی همه ما را موظف می‌کند تا به دولت‌ها برای تغییرات سیاست‌های زیست محیطی فشار بیاوریم.

فعالان محیط زیست در لندن خواهان شناسایی وضعیت فوق‌العاده آب هوایی از سوی دولت و کاهش ضایعات کربنی تا سال ۲۰۲۵ هستند. آنها می‌گویند تا رسیدن به درخواست‌های خود دست از تظاهرات برنخواهند داشت.

کد خبر 458852

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha