یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
۰ نفر

فرشته بامری - خبرنگار: مسیل یا سیل‌گیر خیابان «رزمجومقدم» شهر زاهدان را به ۲ قسمت تبدیل کرده است؛ بنابراین ترددها در ۲ طرف مسیل انحام می‌شود.

نمایی از مسیل خیابان رزمجو مقدم در زاهدان

اما تردد در خیابانی که وسط آن مسیل عریضی وجود دارد، آن هم بدون حفاظ، خطرناک و دشوار است. مسیل فوق در گذشته برای انتقال فاضلاب خانگی به بیرون شهر ایجاد شده بود، به طوری که فاضلاب خیابان‌های اطراف در این جوی می‌ریخت تا به محلی در بیرون شهر انتقال پیدا کند. اکنون بخش‌هایی از مسیل حفاظ‌گذاری شده است، اما بخشی از آن همچنان بدون حفاظ است. به دلیل نداشتن حفاظ و روشنایی کامل، شاهد سقوط شهروندان و انواع وسیله نقلیه در این مسیل بوده‌ایم. در روزهای گذشته هم یک دستگاه پژوپارس هنگام شب و حین عبور از این مسیل با قصد دور زدن از پل به دلیل تاریکی و نبود حفاظ داخل مسیل افتاد. به گفته اهالی، افتادن کودکان و خودروها در این مسیل عادی است.

  • گلایه شهروندان

شهروندان ساکن خیابان رزمجومقدم از بی‌توجهی به این مسیل طی سال‌های مختلف گلایه دارند. یکی از شهروندان ساکن خیابان رزمجومقدم می‌گوید: سقوط افراد، بچه‌ها و خودروهای سواری به داخل این مسیل عادی شده است؛ زیرا شب‌ها این منطقه نور ندارد و تاریک است. بنابر این عبور و مرور در شب بسیار دشوار است. «حبیب مصطفایی» می‌افزاید: در هفته‌های گذشته و در ساعت ۱۸ که هوا تاریک شده بود متوجه شدم مردم در کنار خیابان رزمجومقدم شماره ۶۰ تجمع کرده‌اند. من به محل تجمع رفتم و دیدم که یک پژو ۴۰۵ در مسیل افتاده است.

همچنین راننده به تنهایی نمی‌توانست از خودرو بیرون بیاید، زیرا خودرو از ناحیه جلو دچار آسیب شدید شده بود و صندلی‌های عقب هم به دیوار برخورد کرده و در هوا مانده بود، با همکاری اهالی راننده را بیرون کشیدیم. خوشبختانه جراحت سنگینی به وی وارد نشده بود، اما اگر همراه این راننده، همسر و بچه وی هم بودند قطعاً تعداد مجروحان افزایش پیدا می‌کرد. وی ادامه می‌دهد: ساعتی بعد جرثقیل آمد و خودرو را بیرون کشید. به طور معمول سالی چند خودرو در این مسیل می‌افتد. علاوه بر این، افتادن دوچرخه‌سوار، موتورسوار و دانش‌آموز هم در این مسیل عادی است. وی می‌گوید: این مسیر محل رفت و آمد انواع وسیله از جمله خودرو است و در حین تعطیلی مدارس تردد خودروها افزایش پیدا می‌کند که خطر هم به تبع بیشتر می‌شود.

  • سقوط کودکان 

یکی از افرادی که در این مسیل سقوط کرده است، می‌گوید: مثل همیشه در خیابان مشغول دوچرخه‌سواری بودم که متوجه شدم خودرویی می‌خواهد از مسیر من عبور و از روی پل موجود گذر کند، سعی کردم به گوشه‌ای پناه ببرم تا خودرو به من برخورد نکند که ناگهان زیرپایم خالی شد و با دوچرخه در مسیل افتادم. «محمد شه‌بخش» که ۱۰ ساله است و در کلاس پنجم درس می‌خواند، می‌افزاید: پس از افتادن صورتم زخمی شد و دندانم شکست. همچنین از بینی‌ام هم خون آمد. پس از این حادثه تا چند روز دست و پای زخمی‌ام درد می‌کرد. یکی دیگر از شهروندان هم می‌گوید: این مسیل چند کیلومتری بیش از این فاقد حفاظ بود، اما از اول امسال در بخش‌هایی از آن حفاظ‌گذاری صورت گرفته و در این مدت چند بار کار تعطیل شده است.

«محمد براهویی‌نظری» می‌افزاید: کار حفاظ‌گذاری متوقف شده است و اکنون از رزمجومقدم تا بلوار کارگر که انتهای مسیل است، بدون حفاظ است. وی ادامه می‌دهد: مسیل رزمجومقدم مسیری است که آب و فاضلاب شهری در آن جاری می‌شود و در حین بارندگی هم رواناب‌های خیابان‌های اطراف به آن می‌ریزد که افتادن در آن بسیار خطرناک است. بارها اتفاق افتاده حین بارندگی و جریان تند آب، کودکان در این مسیل افتاده‌اند و افراد حاضر با ورود به مسیل آن‌ها را نجات داده‌اند؛ همچنین وجود زباله در این مسیل هم از دیگر معضلات منطقه است که گاهی بوی آن در منازل منطقه می‌پیچد.

  • هدف اصلی از احداث مسیل 

شهردار منطقه ۴ زاهدان در گفت‌وگو با همشهری می‌افزاید: ما در شهرداری معتقدیم مسیل‌ها و رودخانه‌های شهری، به عنوان بخشی از فضاهای شهری، فرصت‌هایی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. «محمدابراهیم صادقی» می‌افزاید: این مسیل‌ها به رغم فواید فراوانی که می‌توانند برای شهرها داشته باشند، در بیشتر شهرها تهدیدی برای شهر تلقی می‌شوند. وی می‌گوید: هدف اصلی از احداث مسیل جمع‌آوری، هدایت و انتقال آب‌های سطحی به محل مربوطه است و حین بارندگی هم این مهم به نحو مطلوب توسط مسیل انجام می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: طی سال‌های گذشته کانال‌ها و نقاطی که ممکن بود مسدود و جریان انتقال آب را با مشکل مواجه کنند شناسایی شده‌اند و مشکل آن‌ها نیز رفع شده است. شهردار منطقه ۴ می‌گوید: برخی شهروندان زباله خود را در این مسیل می‌ریزند که ضمن به وجود آوردن منظره ناخوشایند سبب اعتراض مردم منطقه هم شده است. وی با اشاره به این‌که مسیل‌ها باید حفاظ داشته و امن باشند، می‌گوید: حفاظ‌گذاری که مربوط به شهرداری منطقه ۴ می‌شود از خیابان امام خمینی(ره) شروع شده و تا بلوار کشاورز ادامه دارد. عملیات اجرایی طرح از ابتدای سال شروع شده و تا ۲۰ روز قبل ادامه داشت. اما عملیات حفاظ‌گذاری تا رزمجومقدم ۶۰ ادامه یافت که به دلیل کم‌کاری پیمانکار متوقف شده است.

وی می‌افزاید: علت توقف کار هم افزایش قیمت مصالح به کار رفته بود که پیمانکار نتوانست با مبلغ مورد تعهد کار را به پایان برساند، اما از آن‌جایی که قرارداد یک ساله برای تکمیل کار بسته شده پیش‌بینی می‌شود ادامه کار تا پایان سال انجام شود و پروژه به اتمام برسد. شهردار منطقه ۴ می‌گوید: مشکل برق و روشنایی محل هم باید توسط اداره برق تامین شود تا مشکلات ناشی از تاریکی در منطقه رفع شود.

  • جمع‌آوری زباله، اولویت شهرداری زاهدان

شهردار منطقه ۴ زاهدان می‌گوید: جمع‌آوری و تنظیف شهر یکی از اولویت‌های شهرداری است. برای این کار هزار مخزن زباله در زاهدان جای‌گذاری شده است تا شهروندان زباله‌های خود را درون آن‌ها قرار دهند. «محمدابراهیم صادقی» می‌افزاید: از شهروندان تقاضا دارم زباله‌ها را حین عبور خودروهای جمع‌آوری زباله تحویل دهند یا در مخزن‌های زباله بیندازند تا شاهد آلودگی محیطی در منطقه نباشیم. وی می‌گوید: در شهر زاهدان روزانه حدود ۴۰۰ تن زباله تولید می‌شود. در این راستا طرح تفکیک زباله با همکاری شهرداری منطقه یک آغاز شده که در صورت موفق بودن، این طرح در تمامی مناطق شهرداری زاهدان اجرا می‌شود.

وی در ادامه می‌گوید: امور عمرانی، توسعه فضای سبز و جمع‌آوری زباله اهمیت ویژه‌ای دارند. صادقی می‌افزاید: در بخش خدمات شهری و تنظیف شهر میانگین درآمدهای شهرداری باید ۵۷هزار تومان باشد، اما وصول مردم در زاهدان ۱۳هزار تومان است که رقم بسیار پایینی است. بر اساس قانون باید ۲۵درصد درآمدها برای بخش خدمات هزینه شود و درآمد کم، شهرداری را برای انجام پروژه‌های متعدد محدود می‌کند؛ بنابراین باید شهروندان را برای مشارکت بیشتر در پرداخت عوارض تشویق کرد تا بتوان خدمات‌دهی را مطلوب‌تر کرد.

کد خبر 458744

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha