مرجان فرهمند - خراسان رضوی - خبرنگار:  سال‌هاست که گفته می‌شود شمار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با تعداد کسانی که وارد فضای کسب‌وکار می‌شوند، چندان تناسبی ندارد.

جشنوراه ریحانه

در این میان، شاید وضعیت زنان قدری دشوارتر باشد. از طرفی رشد و تقویت اکوسیستم‌های نوآور و استارت‌آپی در ‌زمینه کسب‌وکارهای جدید و غلبه فرهنگ سازمانی شرکت‌های دانش‌بنیان در چند سال گذشته بر بازار کار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، نوعی امیدواری در زنان ایجاد کرده است. این فضا موجب شده است عده‌ای خود دست به کار شوند و کسب‌وکاری ایجاد کنند. رویداد ملی «ریحانه» با محوریت زنان در راستای توان‌افزایی بانوان فناور و خلاق در صنایع و توانمندسازی آنان در توسعه محصولاتشان در بازار هدف در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. در این رویداد از محصولات منتخب حمایت‌های مالی و غیرمالی می‌شود. همچنین به‌ کسب‌وکارهای منتخب در راستای برندسازی، ارتباط با بازار و توسعه محصولاتشان توسط متخصصان کمک می‌شود.

  • نگاهی به مشکلات بانوان در کسب‌وکار

امروزه یکی از نشانه‌های توسعه در هر کشور و جامعه‌ای کسب‌وکارهایی است که توسط زنان ایجاد و مدیریت می‌شوند، و در کشور ما زنان تقریبا نیمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند. در سال‌های اخیر شاهدیم که زنان و دختران بیشتر برای دریافت مدارک تحصیلی عالیه وارد دانشگاه می‌شوند و حدود ۶۰ درصد دانشگاهیان را زنان تشکیل می‌دهند، اما مشکل بزرگی که بر سر راه می‌بینند این است که با وجود در دست داشتن مدارک دانشگاهی، کمتر شانس این را دارند که در سازمان‌های دولتی و خصوصی جذب شوند. آن هم در شرایطی که بخشی از این سازمان‌ها با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و گاه ناچار به تعدیل نیرو هستند. این امر، اهمیت پرداختن به کسب‌وکارهای استارت‌آپی را بیشتر می‌کند.  

  • رویدادی با هدف توانمندسازی بانوان 

در رویداد ملی ریحانه ۱۶ تیم از ۹ استان کشور شرکت کردند که فرصت مناسبی بود برای زنان مبتکر در راستای ارتقا و توسعه محصولاتشان. دبیر رویداد ملی ریحانه می‌گوید: در مدت ۳ روز، ۴ کارگاه تخصصی برای ۱۶ تیم شرکت‌کننده برگزار شد. البته طرح این رویداد حدود ۴ ماه قبل با پیشنهاد معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری آغاز شد. این رویداد با شیوه‌ای کاملا جدید و مدرن اجرا شد. شیوه‌ای که نگاهش فقط منحصر به ایده‌های نو نبود، بلکه به توان‌افزایی کسانی که در بازار حضور دارند هم نگاه ویژه‌ای داشت. «علیرضا جاویدعربشاهی» با اشاره به نام این رویداد با عنوان «ریحانه» بیان می‌کند: این رویداد در حوزه مد و لباس، صنایع‌ دستی و محصولات دیجیتال بود و در نظر داریم که در رویدادهای بعدی به کسب‌وکارهای دیگری که زنان در آن مزیت نسبی دارند، بپردازیم.

  • حمایت از بانوان کارآفرین

دبیر اجرایی رویداد ملی «ریحانه» می‌گوید: تیم‌های شرکت‌کننده در این رویداد در صورت داشتن شرایط لازم، مجوز ورود به مرکز رشد پارک علم‌ و فناوری خراسان را به ‌دست می‌آورند و می‌توانند از حمایت‌های این مرکز برای توسعه کسب‌وکارشان برخوردار شوند. وی با اشاره به حمایت دیگر سازمان‌ها در برگزاری این برنامه عنوان می‌کند: معاونت علمی آستان قدس رضوی در این برنامه از ما حمایت کاملی داشت و قرار گذاشتند تا تیم‌ها بتوانند از ظرفیت بازارهای آستان ‌قدس رضوی برای عرضه محصولاتشان استفاده کنند. با توجه به اهمیت موضوع حمایت از اشتغال بانوان، معاونت علمی ریاست‌جمهوری از دیگر حامیان ما در این رویداد بود.

لازم به ذکر است در پایان این رقابت ۳ روزه تیم «هنرمندان کارآفرین گلبهار» با ایده استفاده از ضایعات برای ساخت تابلوهای هنری به مقام سوم رسید. تیم «هانابافت» با تولید زیورآلات با استفاده از هنر نواربافی خراسانی به عنوان تیم دوم انتخاب شد و تیم «پرسا» نیز با ایده تولید لباس کودک با استفاده از پارچه‌های ارگانیک محلی تربت‌جامی به عنوان تیم برتر این رویداد انتخاب شد.

کد خبر 458732

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha