مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹
۰ نفر

رمضان نوری - ایلام –خبرنگار: ایلام و مهران این روزها سعادت میزبانی از زائران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را بر عهده دارند. آمارهای خیره‌کننده تردد در مرز مهران همه محاسبات را به هم ریخته است.

تردد در مرز مهران

روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر این روزها در مرز مهران تردد می‌کنند. ترددها روان و آرام است، هرچند جاده‌ها شلوغ و ترافیک در بسیاری از محورهای استان سنگین است. تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار خودرو در شهر مهران پارک شده و بیش از ۸۰ درصد ظرفیت پارکینگ بزرگ اربعین در مرز مهران با گنجایش ۱۴۰ هزار خودرو تکمیل شده است.

  • مهران جای پارک ندارد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ایلام به خبرنگار همشهری می‌گوید: با توجه به این‌که در روزهای اوج سفرهای زائران قرار داریم، شاهد ترافیک سنگین در مبادی ورودی شهر مهران به‌ویژه ترافیک صبحگاهی هستیم. سرهنگ «ابوالفضل کهزادی» اظهار می‌کند: ظرفیت پارکینگ‌های شهر مهران هم‌اکنون تقریبا پر شده است. البته پارکینگ‌های اطراف این شهر فعلا ظرفیت دارند. وی ادامه می‌دهد: از زائران می‌خواهیم که بر آوردن خودرو به داخل شهر مهران اصرار نداشته باشند چون پارکینگ‌های خارج شهر پذیرای خودروهای آنها هستند.

  • زائران سفر خود را مدیریت کنند

سرهنگ کهزادی بیان می‌کند: از شروع طرح ترافیک اربعین خوشبختانه حادثه ترافیکی منجر به فوت درون‌شهری در شهر مهران رخ نداده است. وی می‌افزاید: توصیه‌های ترافیکی ما به زائران این‌ است که سفر خود را به ایام نزدیک اربعین و پیک ترافیک و اوج سفرها موکول نکنند، قبل از سفر حتما برنامه‌ریزی داشته باشند و با رصد اخبار از منابع موثق درباره وضعیت راه‌ها و شرایط آب و هوایی و سایر خدمات ترافیکی اطلاعات لازم را کسب کنند. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ایلام اظهار می‌کند: همچنین زائران در حالت خستگی و خواب‌آلودگی از رانندگی بپرهیزند و حتما به ازای هر ۲ ساعت رانندگی، ۱۵ دقیقه استراحت کنند.

  • منشأ بسیاری از تصادفات در ایام اربعین

رئیس پلیس راه ایلام نیز می‌گوید: متاسفانه طی ایام اربعین حوادث ناگواری در استان رخ داده که منشا اصلی بیشتر آنها خستگی و خواب آلودگی بوده که موجب وقوع سوانح شدید رانندگی و جان باختن و مصدومیت تعدادی از زائران شده است.  سرهنگ «رضا همتی‌زاده» ادامه می‌دهد: توجه به هشدارهای پلیسی می‌تواند از وقوع حوادث ترافیکی جلوگیری کند. وی اظهار می‌کند: ایلام - حمیل و ایلام - مهران پرترددترین محورهای استان هستند و بیشترین ترافیک در ایام اربعین در این محورها مشاهده می‌شود.

  • حل مشکل آب در مرز مهران

همچنین، استاندار ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری بیان می‌کند: وضعیت مرز مهران در زمینه تردد زائران و ارائه خدمات قابل قبول است و زائران با آرامش در حال تردد هستند. «قاسم سلیمانی دشتکی» می‌افزاید: هرچند تراکم جمعیت در هر ۲ سمت مرز یعنی مهران و زرباطیه عراق زیاد است، با تلاش پلیس گذرنامه مستقر در گیت‌های ورودی و خروجی و همراهی زائران با این واحد هیچ خلل خاصی در تردد وجود ندارد. وی می‌گوید: از نظر آب‌رسانی اقدامات بسیار خوبی در مرز مهران در حال انجام است. نهادها، ارگان‌ها و دستگاه‌ها به‌جد وارد صحنه شده‌اند و مرتب آب برای زائران ارسال می‌کنند. ما هم به طور مرتب با تانکر و یخی که داخل تانکرها می‌گذاریم، آب را به هر ۲ سوی مرز ارسال می‌کنیم.

سیلمانی دشتکی ادامه می‌دهد: ۳۰ تانکر آب‌رسان سیار، هر کدام با ظرفیت ۱۲ هزار لیتر و ۱۵ نوبت آبگیری در طول روز، روزانه ۵ میلیون لیتر آب شرب بهداشتی را بین زوار اربعین حسینی و موکب‌ها از مرز مهران تا پایانه زرباطیه عراق توزیع می‌کنند. وی بیان می‌کند: پیش‌بینی می‌کنیم آرام‌آرام مشکلات در مسیر رفت زائران کمتر شود، اما هم‌اکنون موج بازگشت زائران آغاز شده است و مشکلاتی خواهیم داشت، به خصوص در زمینه ترافیک چون حدود ۶۰ درصد از زائران با خودروهای شخصی به مهران آمده‌اند.

  • آخرین وضعیت تعطیلی مدارس مهران

اما این روزها پارک خودروها و ترددهای پرحجم زائران در شهر مهران عبور و مرور را برای دانش‌آموزان ابتدایی و دختر در تمام مقاطع با مشکل مواجه کرده است. پارک خودروها مقابل مدارس و در پیاده‌روها و بلوارها حضور در مدارس را برای دانش‌آموزان با چالش جدی روبه‌رو کرده است.

رئیس قرارگاه اربعین مرز مهران در خصوص تعطیلی مدارس مهران به خبرنگار ما می‌گوید: تعطیلی مدارس مهران طی روزهای آینده در ستاد مرکزی قرارگاه اربعین که به ریاست استاندار تشکیل جلسه خواهد داد، بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود. تا این لحظه که تصمیمی برای تعطیلی مدارس اعلام نشده است. «احمد کرمی» می‌افزاید: حجم تردد در شهر مهران بسیار بالاست و قطعا وضعیت تردد دانش‌آموزان مد نظر ستاد اربعین استان خواهد بود. وی بیان می‌کند: در شرایط اضطرار و پیک ترافیک، مدارس می‌توانند برای اسکان و پذیرایی در اختیار زائران قرار گیرند.

  • پذیرایی ۶۰ موکب در ورودی شهر ایلام

شهردار ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: حدود ۶۰ موکب در مبادی ورودی و خروجی شهر ایلام تدارک دیده شده که کار پذیرایی از زائران را بر عهده دارند. «طالب صادقیان» ادامه می‌دهد: در کنار این موکب‌ها ایستگاه‌های سلامت، نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی وجود دارد. وی می‌گوید: در کنار پذیرایی، پیش‌بینی اسکان موقت زائران نیز صورت گرفته و امسال مانند سال‌های گذشته فضایی جانمایی شده است که حدود ۵ هزار نفر را در روز می‌توان در آنجا به شکل موقت اسکان داد. صادقیان می‌افزاید: برنامه‌ریزی لازم برای پارکینگ اربعین شهر ایلام با ظرفیت بیش از ۱۰ هزار خودرو - در صورت نیاز و تکمیل ظرفیت پارکینگ‌های مهران - صورت گرفته است.

  • جابه‌جایی زوار در مهران بر عهده شهرداری ایلام

شهردار ایلام می‌گوید: سازمان حمل‌ و ‌نقل شهرداری ایلام مسئولیت بزرگی در زمینه مدیریت ناوگان حمل‌ و ‌نقل اربعین در شهر مهران بر عهده دارد. این افتخار نصیب ما شده است که مسئولیت پشتیبانی و مدیریت ناوگان حمل ‌و ‌نقل پایانه اربعین را به عهده بگیریم. صادقیان می‌افزاید: تقریبا ۵۰ نفر از همکاران شهرداری در این ایام در شهر مهران در ۳ ایستگاه مستقر هستند. یک ایستگاه در پایانه اربعین، یک ایستگاه در پل زائر و یک ایستگاه در پایانه برکت است. وی می‌گوید: وظیفه شهرداری این است که با ۸۰۰ دستگاه اتوبوس در این ۳ پایانه برای خدمت‌رسانی آماده باشد. مسافرانی که از شهرهای مختلف عازم مهران هستند، به محض این‌که در پایانه اربعین یا پایانه برکت پیاده می‌شوند، به پل زائر و از آنجا به مرز مهران انتقال می‌یابند.  

کد خبر 458731

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha