پرنیان علی‌بخشی - خراسان رضوی - خبرنگار:  همایش ۱۰۰ معین اقتصاد مقاومتی استان با حضور «محمد سعیدی‌کیا» رئیس هیات امنای بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و «علیرضا رزم‌حسینی» استاندار خراسان رضوی در تالار همایش هاشمی‌نژاد بیمارستان امام رضا(ع) مشهد برگزار شد.

همایش

بعد از گام اول مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در خراسان رضوی از سوی استاندار خراسان رضوی که به شناسایی معین‌ها و امضای تفاهم‌نامه‌ها اختصاص داشت، نوبت گام دوم و ارائه برنامه اجرایی معین‌ها در مناطق هدف است. این همایش به‌ منظور انتقال تجربیات معین‌های اقتصاد مقاومتی، در خصوص اجرای اثربخش اهداف مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی برگزار شد.  

  • نگاهی به طرح مثلث توسعه اقتصادی

طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی، طرح ابتکاری از سوی استاندار خراسان رضوی بود که از ابتدای زمستان سال گذشته در این استان آغاز شد. این طرح شامل ۲ بخش تعریف معین‌های اقتصادی برای هر منطقه و تعریف پروژه‌های سرمایه‌گذاری در قالب امضای تفاهم‌نامه با سرمایه‌گذاران در آن منطقه است. برای طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی ۸۵ نهاد یا شرکت بخش خصوصی به ‌عنوان معین اقتصادی تعیین شده‌اند. از این تعداد ۵۴ معین کار خود را از اواخر سال گذشته آغاز کرده‌اند. معین‌های اقتصادی مدل‌های مختلفی برای پیشبرد کار خود ارائه کردند اما رویکرد هر یک از معین‌ها ارائه طرح‌های اشتغال‌زا در مناطق روستایی و حاشیه شهرها بوده است.

  • اجرای الگوی قلعه‌گنج در ۳۱ شهرستان

مشاور وزیر کشور و مسئول توسعه ۳۱ شهرستان محروم کشور می‌گوید: طرح مثلث توسعه که در خراسان رضوی در حال اجراست، از آنچه در قلعه‌گنج ‌کرمان موجود است، جامع‌تر است. «محمد مهدی مروج الشریعه» بیان می‌کند: منابع حاصل از فروش نفت سست بنیاد است و وابستگی به درآمدهای دولتی، یک بیماری فکری است که مانع توجه به ظرفیت‌های غیر دولتی می‌شود. همین مساله باعث می‌شود از توان‌های داخلی، توانمندی‌های منطقه‌ای و ظرفیت منابع مالی که برخی حاصل درآمدهای فروش نفت است، فاصله بگیریم.

وی با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری است، اظهار می‌کند: طرح توسعه ۳۱ شهرستان کمتر توسعه‌یافته در کشور چیزی جز الگوی کار انجام شده در منطقه قلعه‌گنج استان کرمان و طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی شروع شده در خراسان رضوی نیست. مروج الشریعه با اشاره به منطقه قلعه‌گنج کرمان ادامه می‌دهد: مدل اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی کامل‌تر از قلعه گنج است. با توجه به گستردگی معین‌های اقتصادی و جامعیت کار در خراسان رضوی دیگر استان‌ها هم از طرح اقتصادی اجرا شده در این استان الگوبرداری و از روش‌های کاربردی آن استفاده می‌کنند.

این مسئول درخصوص معین‌های اقتصادی عنوان می‌کند: پیشران‌های یا معین‌های اقتصادی حلقه مفقوده‌ای بود که باعث می‌شد علی‌رغم تعریف شعار سال از سوی مقام معظم رهبری و تشکیل ستادهای ملی و استانی، نتیجه لازم حاصل نشود یا کند حاصل شود. وی می‌گوید: مدل مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی کمک شایانی به مدیریت کلان کشور می‌کند. این وابستگی به اعتبارات دولتی باعث می‌شود تا از توانمندی‌های داخلی و منطقه‌ای خود فاصله بگیریم. قلعه‌گنج این را به همه ما اثبات کرد که فاصله گرفتن از این اعتبارات درست‌ترین کار ممکن است. مشاور وزیر کشور تصریح می‌کند: مدل مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی که در خراسان رضوی شروع شده به ۳۱ شهرستان از ۳۱ استان کشور تسری پیدا کرده‌ و این استان‌ها از موفقیت‌های خراسان رضوی استفاده می‌کنند.

  • توسعه کشور با همکاری مردم 

به گفته «محمد سعیدی‌کیا» رئیس هیات امنای بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی هم اقتصاد کشورمان زمانی فعال است که مردم فعالیت کنند و توانمندی‌های خود را نشان دهند، البته مدیران باید بستر لازم برای بروز این فعالیت‌ها را فراهم کنند. رئیس هیات امنای بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی اظهار می‌کند: هر وقت کسی می‌خواهد در انتخاباتی شرکت کند می‌گوید به من اعتماد کنید ما باید عکس این رفتار کنیم، بگوییم مردم ما به شما اعتماد داریم تا با هم کار کنیم. اگر حاکم و مدیر بر سر حرف منطقی خود استوار باقی بماند مردم از او حمایت می‌کنند.  

وی بیان می‌کند: با پول نفت آطور که باید و شاید کشور آباد نمی‌شود. کشور با افکار، توانایی‌ها، خلاقیت‌ها، ابتکارات و دست‌های مردم آباد می‌شود. با پول نفت می‌توان پروژه و زیرساخت درست کرد که لازمه توسعه است، اما توسعه اصلی و رفع محرومیت با مردم اتفاق می‌افتد.  این مسئول می‌گوید: در کشور کارهای زیادی برای روستاها انجام شده است اما آبادانی آنطور که باید و شاید ایجاد نشده است. سعیدی‌کیا با اشاره به منطقع قلعه‌گنج استان عنوان می‌کند: از همان آغاز فعالیت و حکم انتصابم در بنیاد مستضعفان و بنا به دستور مقام معظم رهبری برنامه‌هایی برای رفع محرومیت‌زدایی انجام دادیم.  

وی می‌افزاید: در ابتدای شروع کار طرح جامعی برای شهرستان قلعه‌گنج انتخاب کردیم، همچنین آقای رزم‌حسینی استاندار وقت کرمان در آن مقطع زمانی همه اختیارات را به ما داد و مدیران منطقه هم با ما همراه شدند. شهرستان قلعه گنج دارای ۱۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و ۸۰ هزار نفر جمعیت است که از این آمار ۶۰ هزار نفر روستایی و ۲۰ هزار نفر شهری هستند.  به گفته سعیدی‌کیا برای توانمندسازی مردم این منطقه، دانشگاه تهران به‌عنوان مشاور انتخاب شد. از طرفی با وجود جوانان خوش‌فکر و تحصیلکرده در این شهرستان، افرادی به‌ عنوان تسهیلگر انتخاب شدند و به تدریج با مردم ارتباط برقرار کردند و مشارکت آنان جلب شد.

رئیس هیات امنای بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بیان می‌کند: یکی از اقدامات در شهرستان قلعه‌گنج، راه‌اندازی گروه‌های توسعه روستا بود. در این شهرستان قبل از اجرای طرح، بسیاری از مردم با یارانه زندگی می‌کردند ولی با راه‌اندازی صندوق‌های خرد روستایی، مردم یارانه‌های خود را در این صندوق‌ها پس‌انداز کردند که به تدریج وام‌هایی برای اشتغال‌زایی به آنها پرداخت شد. به گفته این مسئول هم‌اکنون وام‌های ۶ تا ۷ میلیون تومانی در شهرستان قلعه‌گنج به مردم داده می‌شود که باید گفت به واسطه اجرای این طرح یک جریان اجتماعی قدرتمند در شهرستان قلعه‌گنج شکل گرفته است.

  • حمایت و پشتیبانی از معین‌های اقتصادی

الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی زمینه محرومیت‌زدایی را فراهم می‌کند، این مدل پروژه‌ای در حوزه مدیریت توسعه است که باعث محرومیت‌زدایی می‌شود. استاندار خراسان رضوی با بیان مطلب بالا می‌گوید: در زمینه پروژه قلعه‌گنج شجاعت و شهامتی صورت گرفت که مدیریت توسعه را از دولت گرفته و به بخش غیر دولتی واگذار کردیم. دعای خیر مناطق محروم پشتیبان مدیران و بنیاد مستضعفان خواهد بود.   «علیرضا رزم‌حسینی» با اشاره به مشکلات و سختی‌های اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی بیان می‌کند: بعضی از مسئولان هنوز این طرح را قبول ندارند. ما این جلسات هم‌اندیشی را ادامه خواهیم داد و از تمام مسئولان دولتی از جمله رئیس‌جمهور و وزرا دعوت خواهم کرد.  

وی با بیان این‌که در بخش خصوصی مین‌گذاری زیادی صورت گرفته است، اظهار می‌کند: معین‌های اقتصادی باید بجنگند و مقاومت کنند. رزم حسینی با اشاره به همبستگی و اتحاد بین ارکان حکومتی در استان می‌گوید: تمامی ارکان استان هدف حمایت و پشتیبانی از معین‌ها را دارند. متاسفانه در این مسیر بسیاری از افراد منفی‌بافی می‌کنند.  وی تصریح می‌کند: ما هر کاری از دستمان بربیاید در این راه انجام می‌دهیم و هر چه در استان داریم به شما خواهیم داد. ما سند توسعه روستایی و منطقه‌ای را به شما خواهیم داد. این جمع معین‌ها می‌تواند خراسان آینده را بسازد. ما شما معین‌ها را جایگزین دولت دیوان‌سالار می‌کنیم. نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی، نهاد جایگزین دولت دیوان‌سالار است.

استاندار خراسان رضوی تاکید می‌کند: گام اول ما ۱۰۰ معین بود و گام‌ دوم حضور میدانی در منطقه است. کار معین اقتصاد مقاومتی، کاری مستمر بوده و ممکن‌ است کسی در بین راه کم بیاورد که جایگزین می‌کنیم. مایوس نشوید و دنبال تشویق و شماتت نباشید. آقای علم‌الهدی، تولیت آستان قدس و رئیس دادگستری استان نیز همکاری و حمایت می‌کند. در حاشیه این مراسم سامانه الکترونیکی «الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی» رونمایی شد. در این سامانه با ثبت اطلاعات معین‌های اقتصاد مقاومتی استان و پروژه‌ها، مردم در جریان عملکرد مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی قرار خواهند گرفت. در این سامانه الکترونیکی اطلاعات و آمار پروژه‌های سرمایه‌گذاری خراسان رضوی ثبت شده و امکان رصد پیشرفت فیزیکی پروژه‌های اقتصادی در آن وجود دارد.

کد خبر 458576

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha