شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
۰ نفر

پرستو وطنی - اهواز- خبرنگار: روزانه حدود ۸۰۰ تا هزار تن زباله در شهرستان اهواز تولید می‌شود که بخش بزرگی از آن به ‌دلیل نبود مدیریت قوی و استفاده درست به تپه‌هایی در اطراف اماکن مسکونی تبدیل می‌شود و این مساله مشکلات شهری و بروز بیماری‌های گوناگون را به دنبال دارد.

زباله

نابود کردن پسماند بهترین راهکاری است که مسئولان شهری برای مدیریت آن به کار گرفته‌اند تا از مقابل دیدگان ما کنار برود. این در حالی است که معدوم‌سازی پسماند روی زمین می‌تواند مشکلات فراوانی را برای ساکنان  مناطق، به خصوص روستایی‌ها، به وجود بیاورد. پسماند، به دلیل این‌که یک صنعت پردرآمد و پول‌ساز محسوب می‌شود، در دنیا به «طلای کثیف» شهرت دارد و با دفع اصولی و بازیافت آن می‌توان به سود کلانی دست یافت، اما در کلان‌شهر اهواز این مهم هنوز اندر خم یک کوچه است. تجربه‌های جهانی بسیار قابل ‌توجهی در خصوص مدیریت پسماند وجود دارد که می‌توان از آنها برای بهینه‌سازی استفاده از طلای کثیف بهره برد تا نه‌تنها ضرررسان نباشد و موجب آزار شهروندان نشود، بلکه منافع زیادی برای منطقه ایجاد کند.

  • کار اصلی در خانه انجام می‌شود

رئیس شورای شهر اهواز در این زمینه می‌گوید: در اهواز، به دلیل شرایط آب و هوایی، تحمل بیش از چند ساعت زباله نه در داخل خانه امکان‌پذیر است و نه در خیابان. پس شهرداری موظف به جمع‌آوری سریع زباله‌هاست. «عبدالزهرا سنواتی» می‌افزاید: مشکل ما در اهواز این است که هنوز در زمینه تفکیک زباله خشک و ‌تر در اول راه هستیم و مسلما وقتی پسماندهای خانگی مخلوط باشند و جمع‌آوری شوند، تفکیک آنها بسیار سخت می‌شود.

وی بیان می‌کند: البته تلاش شهرداری اهواز این است که در نیمه دوم امسال تفکیک زباله را در مبدا به عنوان یک ماموریت بسیار مهم پیگیری و آغاز کند. این عضو شورای شهر می‌گوید: زباله، برعکس تفکر رایج، ارزش بسیار زیادی دارد. بنابراین باید در خانه زباله‌های خشک را از زباله‌های‌ تر جدا کرد. در مقصد هم تفکیک‌هایی صورت می‌گیرد، اما کار اصلی به عهده شهروندان است که باید در خانه انجام شود. برای این موضوع باید فرهنگ‌سازی شود.

  • انجام کار مفید

سنواتی با بیان این‌که زباله‌هایی که از سال ٩۱ در اهواز دفن می‌شوند، قابلیت ارزش افزوده را دارند، توضیح می‌دهد: می‌توان نخاله‌های ساختمانی را به مصالح ساختمانی تبدیل کرد، از زباله‌های پلاستیکی پودر یا کفپوش تهیه کرد، از کاغذ مقوا ساخت. از بقیه زباله‌ها مثل مواد خوراکی و دیگر پسماندهای غیرقابل ‌بازیافت هم می‌شود سوخت تولید کرد. وی ادامه می‌دهد: قصد ما از بازیافت، به جای افزودن معضلی به معضلات شهر، انجام کار مفید روی زباله‌ها به جای دفن کردن آنهاست.

  • حفاظت از محیط زیست با بازیافت 

سرپرست اداره‌ کل حفاظت محیط ‌زیست خوزستان نیز با اشاره به تولید روزانه ٨۰۰ تن زباله در شهرستان اهواز می‌گوید: این حجم از پسماند می‌تواند موجب آلودگی محیط، خاک، آب‌های زیرزمینی و همچنین بروز و گسترش بیماری‌های ناشی از آن شود. «محمدجواد اشرفی» می‌افزاید: در مواردی هم ممکن است افراد سودجو و زباله‌گردها برای به دست آوردن فلز در میان لاستیک‌های ماشین آنها را آتش بزنند که همین می‌تواند آثار مضری بر محیط ‌زیست پیرامون بگذارد و در کنار گرد و غبار و سوختن فلرها، آلودگی هوا را تشدید
 کند. وی می‌گوید: با توجه به اهمیت بازیافت زباله در جهان امروز و نیز این‌که اهواز نزدیک ۵/۱ میلیون نفر جمعیت دارد و با شهرهای متصل به آن بین ۸۰۰ تا هزار تن زباله در آن تولید می‌شود، موضوع بازیافت پسماند در این شهر اهمیت بسیاری دارد.

  • زباله تولیدی در اهواز

همچنین، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری بیان می‌کند: روزانه بیش از ۸۰۰ تن زباله در شهر اهواز تولید می‌شود که ٧۰ درصد آن ‌تر و ٣۰ درصد خشک است. «محمدرضا قنواتی» ادامه می‌دهد: روزانه ۵/۲ درصد زباله خشک در شرکت بازیافت زباله تفکیک می‌شود که برای جلوگیری از دفن آن باید به کود تبدیل شود، اما متاسفانه در شهر اهواز این کار انجام نمی‌شود. وی با بیان این‌که صرفه اقتصادی زباله بسیار است، می‌گوید: البته دقیق نمی‌توان گفت زباله چه میزان صرفه اقتصادی دارد.

  • درآمدزایی از طلای کثیف

ایران، به ‌رغم این‌که طبق آمار سالانه ۲۰‌ میلیون تن زباله و پسماند در آن تولید می‌شود، ‌ نتوانسته است جایگاه خوبی را در این صنعت پولساز برای خود پیدا کند. این است که حجم بالای زباله تولیدی به جای ایجاد فرصتی طلایی، به تهدیدی برای محیط ‌زیست کلان‌شهر اهواز تبدیل شده است. به ‌نظر می‌رسد شهرداری‌ها باید به بازیافت زباله به ‌عنوان یک روش جدید برای درآمدزایی روی بیاورند و از این طریق به محیط ‌زیست کشور نیز کمک کنند.

کد خبر 458439

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha