همشهری آنلاین: پویش ته سیگارت را با خودت ببر عصر سه‌شنبه با حضور شماری از شهروندان قائمشهری و نیز علاقه‌مندان به محیط زیست از کرج، گرگان و تهران با جمع‌آوری و پاکسازی چند خیابان قائمشهر برگزار شد.

پویش جمع‌آوری ته سیگار به مازندران رسید

به گزارش ایرنا، در این اقدام زیست محیطی، محوطه شهرداری قدیم، میدان مرکزی، خیابان تهران و خیابان بابل شهر قائمشهر از ته سیگار پاکسازی شد.

دوستداران و علاقمندان به محیط زیست در این پویش علاوه بر جمع‌آوری فیلترهای سیگار، با افراد و جوانان سیگاری گفت‌وگوهایی را انجام دادند  که نتیجه آن قول مساعد جوانان برای انداختن ته مانده سیگار درون سطل‌های زباله بوده است.

فرانه بهاور دوستدار محیط زیست و عضو اصلی "پویش ته سیگارت را با خودت ببر" از کرج هدف از این حرکت جمعی در شهرهای مختلف کشور را  آگاه‌سازی و ایجاد تلنگر در افراد سیگاری عنوان کرد و گفت که سیگاری‌ها باید نسبت به محیط شهر و زیست خود احساس مسئولیت داشته باشند و ته مانده سیگار را به جای رها کردن در محیط، در سطل‌های مخصوص زباله بیندازند.

وی با بیان اینکه تاکنون این حرکت جمعی زیست محیطی جمع‌آوری ته سیگار سه‌شنبه هر هفته در شهرهای کرج، تبریز ، چهارمحال بختیاری و امروز که به شهر قائمشهر رسیده است، برگزار شد، اضافه کرد: در صدد هستیم تا این پویش را به همه شهرهای کشور گسترش بدهیم.

بهاور انداختن فیلتر سیگار روی زمین را  ضد اجتماعی‌ترین رفتار و نمونه بارز تعدی به حقوق شهروندی توصیف کرد و اضافه کرد: یقین کنید که فرزندانمان با چشم و گوشی کنجکاو به راحتی رفتار و حرکات مان را زیر ذره‌بین قرار می‌دهند، فراموش نکنیم تا زمانی که ما در رعایت وظایف شهروندی خود کوتاهی می کنیم، نمی توانیم توقع داشته باشیم فرزندانمان نیز در آینده شهروندانی مسئولیت پذیر باشند.

این دوستدار محیط زیست گفت که ما کاری به مضرات مصرف سیگار و یا این که چه مقدار تجارت در این بخش می‌شود را نداریم، ولی معتقدیم اگر سیگاری‌ها از مضرات آن بر آب و خاک آگاهی بیابند، به هیچ عنوان آن را در محیط زیست رها نمی‌کنند و هر کجا که بخواهند نمی‌اندازند.

دکتر محمد گران مدیر شبکه و مرکز بهداشت شهرستان قائمشهر که در این پویش زیست محیطی مشارکت کرده است، گفت که اگر وزارت بهداشت همه امکانات و تجهیزات را به کار بگیرد فقط ۲۵ درصد نیاز سلامت و بهداشت را می‌تواند محقق کند.

وی با بیان این که ۷۵ درصد بهداشت و سلامت جامعه به همکاری آحاد مردم و دستگاه‌های اجرایی دولتی و نهادهای بخش خصوصی دارد، تصریح کرد: فیلتر سیگار به صورت  مستقیم آلودگی بر آب و خاک دارد.

وی گفت که انداختن ته سیگار مصداق عینی تضییع حقوق شهروندی و در واقع حق‌الناس است. سیگار و دود آن در وهله نخست بر ریه خود فرد آسیب جدی می زند چرا که از چهار هزار ماده سمی که تولید می‌کند حدود ۴۰ ماده آن سرطانی است.

دکتر گران توضیح داد: دود سیگاری که در محیط بسته در هوا پخش می‌شود، بسیار خطرناک برای دیگران است و این که این دود بر انواع مواد غذایی و یا برخی اسباب و اثاثیه نشسته و به طریق مختلف وارد بدن می‌شود نیز مشکل آفرین است.

سیگاری‌هایی که در هر مکان و زمان ته سیگار را از تراس خانه گرفته تا خیابان و کوچه و بویژه از داخل خودروی به بیرون می‌اندازند، بدانند که ته سیگارها یا همان فیلتر آن نه تنها آشغالند، بلکه از نوع مخرب و تهدیدکننده علیه محیط زیست نیز محسوب می‌شوند.  

اهمیت توجه به مقوله زباله به ویژه زباله‌های خطرناک در مازندران به خاطر این است که  از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت این استان  حدود ۸۸ درصد را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد.

کارشناسان معتقدند ته سیگارها از الیاف پلیمری غیرقابل تجزیه و سمی ساخته شده‌اند و با توجه به بی شمار بودن آنها، منبع فاجعه محیط زیستی هستند.

بر پایه آمار تارنمای محیط زیستی planet scope، ته سیگار در هر سال، ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن از حجم زباله‌های دور ریز در جهان را تشکیل می‌دهد.

از حجم زباله‌های شیمیایی رها شده در طبیعت نیز ۲۰۹ هزار تن مربوط به ته سیگارها است، به طوری که در هر متر مربع حداقل یک ته سیگار یافت می‌شود. ته سیگارهایی که می‌توانند ۲ هزار و ۵۰۰ نوع ماده شیمیایی مختلف از جمله آرسنیک در محیط زیست پخش کنند.

گفته شده است که هر ته سیگار به تنهایی می‌تواند ۵۰۰ لیتر آب آشامیدنی را آلوده و غیر قابل آشامیدن کند. ته سیگارها ۱۲ ماه طول می‌کشد تا در آب تازه شکسته شوند ولی تا ۵ سال در آب دریا برای تجزیه شدن زمان می‌برند.

کد خبر 458169

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha