چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۸
۰ نفر

فرحناز چراغی - کرمانشاه- خبرنگار: وضعیت طاق‌بستان این روزها دوباره به مرکز توجه فعالان مدنی و مسئولان قرار گرفته است.

نمایی از طاق بستان

از یک‌سو احتمال آسیب دیدن طاق سنگی این میراث ارزشمند به دلیل همجواری با چشمه آب، نگرانی‌هایی ایجاد کرده است و از سوی دیگر ایجاد زیرساخت‌های جدید مانند تله‌کابین در این مجموعه گردشگری مورد تاکید استاندار قرار گرفت. به گزارش همشهری، سرپرست معاونت میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه گفت: چشمه‌ جاری آب در جوار طاق‌بستان که زیبایی این بنای سنگی را دوچندان کرده، تهدیدی برای تخریب و ایجاد رطوبت در این طاق ‌سنگی محسوب نمی‌شود.

«علیرضا برشاهی» با اشاره به این‌که دغدغه فعالان مدنی در حوزه میراث فرهنگی قابل تقدیر است، افزود: سال‌ها قبل نفوذ رطوبت به داخل طاق‌های سنگی طاق‌بستان و احتمال آسیب‌دیدگی نقوش سنگی، موضوع نگران‌کننده‌ای بود که به‌صورت جدی در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه قرار گرفت. او ادامه داد: با همکاری یک مشاور عالی رتبه مطالعات مرمتی و ساماندهی مجموعه طاق‌بستان انجام شد.

رئیس اسبق پایگاه ملی طاق‌بستان افزود: مشاور مربوطه با توجه به مستندات قدیمی اعلام کرد به دلیل پوشاندن و محبوس کردن جوی آب قدیمی جلوی طاق‌ها آب به صورت مویینگی به داخل طاق‌ها نفوذ می‌کند، لذا لازم است روی جوی‌ها برداشته شود. سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه اظهار کرد: با اقدام به برداشتن پوشش جوی آب، شاهد کاهش چشمگیر رطوبت در این طاق سنگی بودیم، لذا با انجام همه اقدام‌های حفاظتی، وجود چشمه‌های جاری اطراف طاق جای نگرانی ندارد.

  • رد انتقادهای چند روز اخیر

مدیر پایگاه ملی فرهنگی طاق‌بستان هم در گفت‌وگو با همشهری ضمن رد انتقادهای چند روز اخیر می‌گوید: از زمانی که این طاق‌ها ساخته شده‌اند، آب هم در نزدیکی آنها جریان داشته است. بعدها مسیر آب عوض شده است. در تغییرات جدید آب چشمه طاق‌بستان ما سعی کردیم که آب به مسیر قبلی خود بازگردد.

«ثریا باباخانی» می‌افزاید: آسیب به طاق‌ها به خاطر تغییر مسیر آب نیست، بلکه به‌خاطر آبی است که در دل کوه وجود دارد و ربطی به آب‌های روان اطراف و مقابل طاق ندارد. پاسخ‌های کارشناسی دقیق‌تر و علمی‌تر به‌زودی در اختیار دوستداران میراث فرهنگی و رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. وی در ادامه با اشاره به وضعیت پروژه تله‌کابین طاق‌بستان هم گفت: درباره این پروژه خود وزارتخانه در حال بررسی است و باید تا زمان صدور مجوز ایجاد تله‌کابین در طاق‌بستان صبر کنیم.

  • درباره طاق‌بستان

طاق‌بستان یکی از آثار بی‌نظیر تاریخی ایران و جهان و مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌های ساسانی است که در شمال شهر کرمانشاه واقع شده است. این مجموعه در قرن سوم میلادی ساخته شده است و ارزش هنری و تاریخی زیادی دارد. چند صحنه تاریخی از جمله تاج‌گذاری خسرو پرویز، تاج‌گذاری اردشیر دوم، تاج‌گذاری شاهپور دوم و سوم و همچنین چند سنگ‌نوشته (کتیبه) به خط پهلوی در آن کنده‌کاری شده است. یکی از ویژگی‌های این مجموعه تاریخی وجود چشمه‌های جوشان آب در کنار سنگ‌نگاره‌ها و طاق‌های سنگی آن است.

  • تله‌کابین طاق‌بستان تا مهر ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد  

استاندار کرمانشاه ابراز امیدواری کرد که شهرداری به تعهد خود در خصوص احداث تله‌کابین طاق‌بستان ظرف یک‌ سال آینده و تا ابتدای مهرماه ۹۹ عمل کند. به گزارش ایرنا، «هوشنگ بازوند» افزود: احداث تله‌کابین مطالبه چندین ساله مردم کرمانشاه است که به طور قطع آثار مثبتی برای کل استان به همراه خواهد داشت. وی ادامه داد: احداث تله‌کابین علاوه بر رونق گردشگری شهر کرمانشاه، در توسعه اقتصادی استان نیز موثر خواهد بود و جمعیت بیشتری از مسافران و گردشگران را روانه این دیار خواهد کرد.

بازوند تصریح کرد: راه‌اندازی تله‌کابین با توجه به جاذبه‌های خاص خود به طور قطع باعث می‌شود از شهرها و استان‌های همجوار مثل لرستان، ایلام، کردستان، همدان و... برای استفاده از این جاذبه گردشگری کرمانشاه را مقصد خود قرار دهند. استاندار کرمانشاه با بیان این‌که از چنین طرح‌هایی حمایت می‌کند، گفت: امیدوارم شهرداری ساخت این پروژه عظیم را که بالغ‌بر ۲۸۴ میلیارد ریال اعتبار لازم دارد، ظرف یک ‌سال (تا ابتدای مهر ۹۹) به پایان برساند. وی یادآوری کرد: به‌تازگی موسسه اعتباری ملل نیز برای ساخت پروژه تله‌کابین طاق‌بستان اعلام آمادگی کرده بود، اما اکنون که شهرداری کرمانشاه برای این کار پیشقدم شده ما نیز از آن حمایت‌ خواهیم کرد.

کد خبر 458122

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha