مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
۰ نفر

سارا گلابگیریان-  یزد- خبرنگار: حمل و نقل عمومی شهر یزد چندسالی است که با کارت‌های هوشمند مدیریت می‌شود، کارت‌هایی که قرار بود سایر خدمات شهری را نیز ارائه کند اما امروز از اپلیکیشن‌هایی خبر می‌رسد که قرار است به جای کارت‌ها، این مدیریت را انجام دهند.

ورود اپلیکیشن‌ها به مدیریت شهری یزد

توقف توزیع کارت شهروندی برای استفاده از اتوبوس‌های شهری در هفته گذشته در شهر نگرانی‌هایی را در بین شهروندان ایجاد کرد چراکه کسانی که قصد استفاده از اتوبوس را داشتند اما کارت نداشتند باید هزینه دو برابری را پرداخت می‌کردند. این گلایه‌ها به شهرداری و شورای شهر منتقل و به دنبال آن ۱۵ هزار کارت جدید وارد چرخه حمل ‌و نقل عمومی شد اما اعضای شورای شهر یزد عقیده دارند که باید به جای کارت‌ها به سراغ اپلیکیشن‌هایی برویم که هزینه‌ای در بر ندارند و شفافیت بیشتری نیز دارند. طرح بلیت‌های کیوآرکد دار طرحی است که اعضای شورای شهر برای مدیریت حمل و نقل شهر و تسهیل در ارائه خدمات مصوب کرده‌اند و قرار است از ۲ ماه آینده اجرایی شود.

  • بهبود توزیع کارت‌های شهروندی در شهر

یکی از شهروندان یزدی با اشاره به مشکلی که اخیرا برای توزیع کارت شهروندی به‌ویژه در ماه مهر ایجاد شد، می‌گوید: این تعلل باعث شد مردم کرایه را نقدی و البته ۲ برابر نرخ کارتی، پرداخت کنند. چنین مواردی باعث می‌شود که مردم از حمل ونقل عمومی فاصله بگیرند. «میترا قاسم‌زاده» ادامه می‌دهد: تا زمانی که طرح جدید اجرا شود باید پوشش کارت شهروندی کامل باشد تا مردم دچار مشکل نشوند. وی اضافه می‌کند: حمل و نقل عمومی شهر مشتری زیادی ندارد و قطعا با اعمال برخی از محدودیت‌ها شرایط بدتر هم می‌شود.

  • نبود انگیزه برای استفاده از ناوگان بی‌کیفیت

یکی دیگر از بانوان یزدی به کیفیت نامطلوب ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اشاره می‌کند و می‌افزاید: با همین شرایط برخی چاره‌ای جز استفاده از آن ندارند، بنابراین باید به نیاز این عده محدود احترام گذاشت. «نرگس میرفاضل» ادامه می‌دهد: توسعه فرهنگ استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی تنها به الکترونیکی کردن خدمات نیست و باید در کنار تغییر روند خدمات، نسبت به نوسازی ناوگان هم اقدام کرد. وی می‌افزاید: فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی فرصت استفاده را از بسیاری سلب کرده است بنابراین باید هوای افراد محدودی که از این خدمات استفاده می‌کنند را داشت و خدمات بموقع و درستی را به آنها ارائه کرد. این شهروند اظهار می‌کند: مردم تازه به خدمات کارت شهروندی عادت کرده‌اند و برای ارائه خدمات جدیدتر ابتدا باید فرهنگسازی صورت گیرد و سپس طرح اجرا شود.

  • ضرورت ارائه خدمات کارت شارژ با نظارت شهرداری

یکی دیگر از شهروندان یزدی به دشواری‌های توزیع کارت‌های شهروندی اشاره می‌کند و می‌افزاید: شهرداری باید نظارت کافی بر توزیع این کارت‌ها داشته باشد تا خدمات به نحو مطلوب به شهروندان ارائه شود. «سجاد رضایی» می‌افزاید: در حال حاضر تنها خدمات کارت شارژ ارائه می‌شود و توزیع کارت جدید صورت نمی‌گیرد و در ازای آن هزینه ۲برابری برای استفاده از ناوگان از مسافران دریافت می‌شود. وی می‌گوید: باید مردم را به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی تشویق کرد نه این‌که با ارائه نکردن خدمات جدید، آنها را از استفاده از آن دور کرد.

  • ادامه توزیع کارت شهروندی تا ۲ ماه آینده

سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد می‌گوید: پروژه کارت هوشمند شهروندی ۲ سال است که در شهر یزد به اجرا درآمده و با پیش‌بینی این‌که هزینه تمام شده کارت‌ها بیشتر خواهد شد و احتمال تعللی در ارائه خدمات از سوی شرکت پیمانکار، طرح بلیت‌های کیوآرکد دار قرار است جایگزین کارت‌های هوشمند شهروندی شود. «حمیدرضا قمی» اظهار می‌کند: به این ترتیب مردم با موبایل هوشمند می‌توانند کیو آرکد بگیرند و به این وسیله پرداخت داشته باشند تا هزینه بلیت با نرخ واقعی و شفاف‌سازی شده و به دور از هر گونه سوءاستفاده پرداخت شود. وی ادامه می‌دهد: برای اختلالی که چند روز پیش در ارائه خدمات کارت شهروندی روی داد از شهروندان عذرخواهی می‌کنیم. تا زمان اجرای کارت‌های کیوآرکد که تقریبا ۲ ماه است، کارت‌های هوشمند همچنان کاربرد دارند.

وی از توزیع ۱۵ هزار کارت هوشمند در شهر برای تسهیل در ارائه خدمات به شهروندان خبر می‌دهد و می‌افزاید: دریافت هزینه بیشتر برای استفاده نکردن از خدمات کارت الکترونیک در حال حاضر فرهنگسازی برای استفاده از کارت به جای پرداخت نقدی است. سخنگوی شورای شهر یزد با تاکید بر این‌که با مسبب تعلل در ارائه کارت شهروندی به شهروندان برخورد خواهد شد، می‌گوید: این اختلال به صورت موقت ایجاد و سپس برطرف شده است و جای نگرانی از این بابت وجود ندارد.

  • مزایای کارت‌های کیوآرکد

سخنگوی شورای شهر یزد درباره اجرای طرح بلیت‌های کیوآرکد اظهار می‌کند: در حال تهیه این بلیت‌ها هستیم که با تلفن هوشمند این اقدام انجام خواهد شد. وی تاکید می‌کند: کارت‌های شهروندی هزینه بالایی دارند و این بلیت‌ها امکان بسیار خوبی برای شهروندان خواهد بود که با نصب دستگاه کیوآرکد خوان این اقدام انجام می‌شود و اولین استان در اجرای این طرح خواهیم بود.  

  • وضعیت نامناسب حمل و نقل عمومی

قمی درباره شرایط ناوگان حمل و نقل عمومی شهر بیان می‌کند: هیچ یک از اعضای شورای شهر و مسئولان شهری از وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی رضایت ندارند و این ناوگان در شان شهروندان نیست، اما باید گفت در گذر زمان مشکلاتی باعث این وضع شده است. وی می‌افزاید: خرید اتوبوس‌های کارآمد شهری برای شهرداری ممکن نیست اما در شورای پنجم با پیگیری‌ها فرصتی فراهم و تعدادی اتوبوس و مینی‌بوس خریداری شد. قمی ادامه می‌دهد: از اقدامات در دست انجام در حوزه حمل و نقل، اپ موبایل است تا مردم بتوانند اتوبوس را در طول مسیر ردیابی کنند تا به راحتی درایستگاه حضور پیدا کنند.

  • مشکل کمبود کارت هوشمند حل شد

رئیس سازمان حمل‌ و نقل بار و ترافیک شهرداری یزد می‌گوید: مشکل کمبود کارت‌های هوشمند حل شده و نگرانی از این بابت وجود ندارد.   «محمدرضا شفیعی» می‌افزاید: تاکنون نزدیک به ۲۰۰ هزار کارت هوشمند شهروندی برای استفاده مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی صادر شده است. وی درباره بلیت‌های کیوآرکد می‌گوید: شهرداری تصمیم دارد که خدمات حمل ‌و ‌نقل عمومی را به این صورت ارائه کند و جلسات آن در حال برگزاری است.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد می‌افزاید: در حال حاضر با استفاده از کارت شهروندی هزینه جابه‌جایی با ناوگان اتوبوسرانی ۶۰۰ و بدون کارت ۱۲۰۰ تومان است. شفیعی ادامه می‌دهد: جلسات هوشمندسازی ناوگان در حال برگزاری است و تصمیماتی اتخاذ خواهد شد. اگر قرار باشد بلیت‌های کیوآرکد مورد استفاده قرار گیرد، کارت‌های هوشمند فعلی اعتبار نخواهند داشت اما شاید خدماتی در نظر گرفته شود که با ارتقای کارت‌های فعلی قابل ارائه باشد.

کد خبر 457742

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha