شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۹
۰ نفر

کاظم گلخنی- خبرنگار: محرومیت‌ مردم نوگین و گیشدان، از توابع لیردف هرمزگان، در بسیاری از حوزه‌ها شهره عام و خاص است.

راه‌های صعب‌العبور

۱۸ روستای این منطقه که بین شهرستان جاسک و بشاگرد واقع شده است با جمعیت افزون بر ۳۰۰ خانوار همچنان از مشکل کمبود یا نبود آب شرب، نبود امکانات درمانی و بهداشتی و نداشتن راه و جاده‌های مناسب در رنج هستند. شغل اغلب مردم این منطقه کوهستانی، کشاورزی و دامداری است و به اعتقاد «عبدالله تاجویی» دهیار روستای گورسر، آنچه این روزها بیشتر مایه نگرانی اهالی منطقه شده است، دوری از بیمارستان و نبود آمبولانس است.

  • ۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند

دهیار روستای گورسر به همشهری گفت: طی ۷ سال گذشته به دلیل نبود آمبولانس و نداشتن درمانگاه ۷ نفر از اهالی منطقه نوگین و گیشدان از جمله زنان و کودکان با بروز عقرب‌گزیدگی، بیماری و بارداری قبل از رسیدن به بیمارستان جاسک جان خود را از دست داده‌اند و این برایم غم‌انگیز است که در مقابل گلایه‌های به‌حق اهالی، کاری از دستم بر نیامده است. به گفته تاجویی فاصله نزدیک‌ترین روستای نوگین و گیشدان تا درمانگاه شهر لیردف ۵۰ کیلومتر و فاصله دورترین روستا ۱۱۰ کیلومتر است. وی افزود: جاده‌های این منطقه کوهستانی و خاکی هستند و اگر بیماری بخواهد با خودروهای سواری معمولی به لیردف انتقال یابد، چندین ساعت طول می‌کشد تا به درمانگاه برسد و طبیعتاً احتمال فوت بیمار وجود دارد.

  • نبود پوشش مخابراتی

دهیار روستای گورسر در ادامه افزود: مشکل دیگری که این فاصله تا مراکز درمانی و نبود اورژانس را چندبرابر می‌کند این است که منطقه، تحت پوشش شبکه مخابراتی نیست و یک اپراتور فعال دارد که آن هم آنتن‌دهی مناسبی ندارد. تاجویی ادامه داد: شفاف‌تر بگویم، اگر فردی در این مناطق دچار حادثه یا بیماری شود توان برقراری ارتباط تلفنی برای کمک گرفتن از دیگرروستاها را نداریم.

  • دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل

علاوه بر جاده‌های کوهستانی و نبود درمانگاه در این منطقه، به دلیل پراکندگی جمعیت و دوری روستاها از مرکز بخش، بسیاری از اهالی توان مالی استفاده از سرویس برای رساندن فرزندان خود به مدرسه را ندارند و بسیاری از دانش‌آموزان از تحصیل باز می‌مانند. به گفته دهیار گورسر در این منطقه ۳ مدرسه کپری و کانکسی فعال، نیازمند امکانات رفاهی و خدماتی هستند.  

«عبدالله تاجویی» افزود: مهم‌ترین چالش روستاهای نوگین و گیشدان وضعیت جاده‌های خاکی و خطرناک این منطقه کوهستانی است. متأسفانه این منطقه از داشتن مدرسه راهنمایی محروم است و به همین دلیل یک دختر با مدرک دیپلم در بین ۱۷ روستای نوگین و گیشدان وجود ندارد.

  • کمبود تجهیزات رفاهی و آموزشی

«حسین کمالی»، یکی دیگر از اهالی منطقه، به همشهری گفت: دوری روستاها به تنها مدرسه‌ای که در روستای گورسر قرار دارد، ناتوانی مالی والدین در تامین سرویس برای فرزندان، کمبود تجهیزات رفاهی و آموزشی در مدارس از یک‌سو و نبود مدارس شبانه‌روزی، مدرسه دخترانه همگی باعث دور شدن دانش‌آموزان به‌خصوص دانش‌آموزان دختر منطقه از تحصیل شده است. وی افزود: روستای گورسر مرکز نوگین و گیشدان از داشتن مدرسه راهنمایی دخترانه محروم است و به‌تازگی با حمایت خیران تعدادی از دختران در یک مسجد تحصیل می‌کنند. این مسجد امکانات چندانی ندارد و این کمبودها باعث شده بسیاری از دختران امکان ادامه تحصیل نداشته باشند و خانه‌نشین شوند.

فرماندار شهرستان جاسک پس از بازدید از ۱۷ روستای این منطقه و گفت‌وگو با مردم و دهیاران این روستا در نشست اداری که در روستای گورسر برگزار شد، گفت: با توجه به پراکندگی روستاها، مدیران دستگاهای اجرایی باید با هماهنگی با بخشداران به‌صورت ماهانه در روستاها حضور یابند و درباره عدم فعالیت برخی مراکز خدماتی، همچنین اعزام اکیپ‌های خدماتی نظیر پزشکان، معلمان راهنما و بازرسان و دیگرخدمات در حوزه‌های مختلف به روستاها، اقداماتی انجام دهند و نتایج آن را گزارش کنند.

  • تحصیل دانش‌آموزان دختر

«محمد رادمهر» با اشاره به توسعه مشاغل خرد روستایی افزود: کمیته امداد و جهاد کشاورزی باید برای معیشت و برخی مشاغل خرد در این روستاها برنامه‌هایی داشته باشد. وی بیان کرد: توجه به تحصیل دانش‌آموزان به‌ویژه دختران یکی از موضوعات مهم و در اولویت توسعه منطقه است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد. اگر نیروهای آموزشی و بهداشتی از خود روستاها باشد به‌طور حتم کارآیی و اثرپذیری آن بیشتر خواهد بود.

رادمهر در ادامه این نشست به لزوم توجه والدین به تحصیل دانش‌آموزان اشاره و از مردم تقاضا کرد تا زمینه تحصیل فرزندان خود در مناطقی نظیر جاسک را فراهم کنند و به فرزندان خود اجازه ادامه تحصیل دهند. وی همچنین از اداره بهداشت و درمان جاسک خواست تیم‌های پزشکی به‌صورت هفتگی در این منطقه حاضر شوند و به‌طور رایگان بیماران را ویزیت کنند. این مقام مسئول از اداره آب و فاضلاب روستایی نیز خواست در اولین فرصت نسبت به لوله‌کشی روستای گورسر اقدام‌های اساسی را انجام دهد.

کد خبر 457650

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هرمزگان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha