همشهری آنلاین - فتانه انفرادی: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از مردم خواست به اخبار رسانه‌های بیگانه و مطالب برخی از کانال‌ها در فضای مجازی درباره روستای چنارمحمودی لردگان اعتنا نکنند چرا که محتوای این رسانه‌ها درباره تعداد و چگونگی ابتلای مردم این روستا به عفونت اچ آی وی کذب محض است.

گويا

دکتر محمد مهدی گویا در گفتگو با همشهری آنلاین گفت: تعداد مبتلایان و چگونگی ابتلای مردم روستا چیزی نیست که از سوی برخی منابع بزرگ‌نمایی شده است و قطعا افرادی که اطلاعات غلط به مردم می‌دهند نمی‌توانند اعتماد مردم را نسبت به نظام بهداشت و درمان کشور سلب کنند چرا که ما همواره در برهه‌ها و عرصه‌های مختلف همچون دفاع مقدس و هر زمان که مردم به ما نیاز داشته‌اند، نشان داده‌ایم که برای وضعیت سلامت مردم از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم.

او درباره اقدامات انجام شده برای اهالی این روستا گفت: از زمانی که متوجه شدیم مواردی از ابتلای به عفونت اچ آی وی در روستای چنارمحمودی مشاهده شده است بلافاصله هم اقدامات درمانی، هم امکانات پیشگیرانه و هم اقدامات بیماریابی فعال را آغاز کردیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: بعد از آزمایش‌های تکمیلی مشخص شد که چهار نفر مشکوک به ابتلای به عفونت اچ آی وی هستند. بلافاصله آزمایش‌های تکمیلی انجام و مشخص شد که به طور قطع این چهار نفر مبتلا به عفونت هستند. بعد از آن عملیات بیماریابی فعال را در سطح روستا با حمایت مردم و مسئولان منطقه توسط دانشگاه علوم پزشکی استان آغاز کردیم. یک تیم تخصصی در محل مستقر و علاوه بر این، یک پزشک فوق‌تخصص ایدز هم اعزام و تمام امکانات درمانی و تشخیصی مستقر شد.

دکتر گویا گفت: پس از آزمایش‌های تکمیلی مشخص شد که تعداد کمی از مردم به عفونت مبتلا شده اند و اینکه گفته شده تعداد مبتلایان زیاد است دروغ محض و کذب است. متاسفانه در این زمینه رسانه‌های بیگانه اطلاعات کذب به مردم ارائه می‌دهند و قصدشان این است که اعتماد مردم را نسبت به نظام سلامت و درمانی کشور سلب کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: اصل اول برای ما این بود افرادی که مبتلا شدند را شناسایی کنیم. در این راه خود مردم هم ما را همراهی کردند. مردم با رضایت شخصی در طی این مدت به ما مراجعه می‌کردند و آزمایش می‌دادند و ما هم در صورت مبتلا بودن آنها را تحت درمان قرار دادیم.

او افزود: اقدامات ما کاملا محرمانه بود و هست چرا که ما امین مردم هستیم. مردم فرزندان و همسران خود را به ما می‌سپارند و ما هم همواره قدردان اعتماد مردم بوده و هستیم و محرم راز و اسرارشان خواهیم ماند.

 گویا تاکید کرد: ما برای اینکه هرگونه اخبار کذب نگران‌کننده را که رسانه‌های بیگانه در این‌باره در جامعه تزریق کرده‌اند را از بین ببریم به طور کامل و با شفافیت کامل اطلاع‌رسانی کردیم و واقعیات را به گوش مردم رساندیم و از آنجا که معتقد هستیم آگاهی حق مردم است از هر نوع اطلاع‌رسانی که سبب آگاهی مردم شود استقبال می‌کنیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: مردم حق دارند که بدانند در چنین شرایطی چطور باید از خود محافظت و مراقبت کنند. مردم باید بدانند که ایدز خیلی ساده قابل پیشگیری است و الان بهترین فرصت است. مردم باید بدانند، کسی که به ایدز مبتلا می‌شود اگر از خود به خوبی مراقبت کند می‌تواند تا سال‌های سال زندگی کند.

دکتر گویا تصریح کرد: اینکه رسانه‌های بیگانه و افراد مغرض به ویژه در فضای مجازی به دروغ اعلام کردند که عفونت از طریق سرنگ آلوده به دلیل گرفتن آزمایش بوده است کاملا دروغ است. نیروهای بهداشتی ما دلسوز مردم هستند و همواره برای حفظ و تامین سلامت مردم در حال فعالیت و خدمت هستند. تیم بهداشتی ما چه برای انجام آزمایش، چه واکسیناسیون و ... همواره و همه‌جا از سرنگ و وسایل یک‌بار مصرف استفاده می‌کنند و این را همه مردم هم می‌دانند و هم به عینا مشاهده کرده اند.

او گفت: راه انتقال به اطلاع مردم رسیده است و مردم منطقه می‌دانند. ما امین مردم هستیم و حق نداریم که اسرار مردم را افشا کنیم. وزارت بهداشت به هیچ عنوان خود را مجاز نمی‌داند که در این مورد، اطلاعات شخصی بیماران را اطلاع رسانی و رسانه ای کند.

این مقام مسئول درباره وضعیت فعلی مردم در روستار چنار محمودی گفت: من روز پنج‌شنبه به شهرکرد عزیمت کردم و با مسئولان ملاقات کردم و از مرکز درمانی که برای این منظور در نظر گرفته شده است بازدید داشتم. مردم از روند کار رضایت کامل داشتند و داوطلبانه و با رضایت کامل برای آزمایش به ما مراجعه می‌کنند.

او گفت: هیچگونه کمبود دارو یا امکانات تشخیصی برای مراقبت و درمان ایدز در منطقه وجود ندارد و البته در کل کشور هم در این زمینه هیچ مشکلی نداریم.

دکتر گویا تاکید کرد: تیم سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد برای حفظ آرامش مردم و مبتلایان در کنار مردم است.

کد خبر 457535

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha