جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
۰ نفر

سیدمرتضی احمدپور-  تبریز – خبرنگار: سراب از جمله شهرهای محروم آذربایجان شرقی است که در منطقه‌ای سردسیری و در دامنه کوه‌های سبلان قرار گرفته است. این شهر به واسطه دوری از مرکز استان گاه مورد بی‌مهری مسئولان استانی قرار می‌گیرد.

۳ روستای سراب در محاصره مشکلات 

با وجود این‌که سراب در مسیر توریستی تبریز به سرعین قرار دارد، این شهر و روستاهای واقع در این مسیر نتوانسته‌اند از این ظرفیت برای توسعه استفاده کنند. چند روز قبل بود که انتشار تصاویری از ۳ روستای محروم سراب در فضای مجازی کاربران شبکه‌های اجتماعی را از عمق محرومیت در این روستاها شگفت‌زده کرد؛ روستاهایی که راه آسفالت ندارند، طی کردن راه دسترسی خاکی هم با خودروهای سواری عادی بسیار مشکل است. پل‌های ورودی به روستاها تخریب شده‌اند و هیچ خودرویی نمی‌تواند داخل این مناطق شود. تجمع فضولات حیوانی و فاضلاب انسانی در روستا، در کنار سایر مشکلات، ساکنان این ۳ روستا را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. این در حالی است که بنا به ادعای مسئولان استانی چنین روستاهایی با این حجم از محرومیت در استان سال‌هاست وجود ندارد.  

  • ۳ روستای محروم در ۴۰ کیلومتری سراب 

خارج از شهر سراب به طرف دشت‌های پهناور واقع در دامنه کوه سبلان باید ۴۰ کیلومتر رانندگی کرد تا به ۳ روستای «باشی‌کنی»، «اورتا کندی» و «ساری‌قیه» رسید. این روستاها در بخش مرکزی سراب قرار دارند و از گذشته چشمه‌های آب از دامنه سبلان زندگی و معیشت ساکنان آنها را فراهم ‌کرده است. جمعیت فعلی این ۳ روستا ۱۵۰ خانوار شامل ۶۵۰ نفر است که به گفته اهالی، در گذشته چندین برابر این تعداد در این ۳ روستا زندگی می‌کرده‌اند.

اما در سال‌های اخیر، به علت تداوم محرومیت‌ها، بسیاری از سکنه دامداری و کشاورزی در زمین‌های حاصلخیز دامنه سبلان را ترک و به تهران و کرج و برخی هم به تبریز مهاجرت کرده‌اند. البته آن‌گونه که اهالی می‌گویند، بسیاری از افراد ساکن روستاها کهنسالانی هستند که به وابستگی محل تولد و زندگی‌شان مانع مهاجرت آنها شده است.  

  • مشکلات متعدد ساکنان روستاهای سه‌گانه

راه دسترسی به روستاهای مذکور حدود ۱۰ کیلومتر بعد از جاده فرعی آسفالته جدا می‌شود و تا خود روستاها، خاکی و بدون زیرسازی‌های اولیه است و بیشتر برای تردد حیوانات مثل اسب و قاطر مناسب است. از گذشته تاکنون هم اقدامی برای بهسازی این جاده انجام نشده است.  در ورودی روستاها وضعیت اسفناک‌تر است. تنها پلی که از سال‌ها پیش راه دسترسی به این روستاها محسوب می‌شد، ماه‌هاست تخریب شده و تردد از روی چند تکه چوب شکسته صورت می‌گیرد. در این شرایط طبیعی است که نه‌تنها خودروها، بلکه افراد با پای پیاده هم برای عبور از رودخانه مشکل داشته باشند. داخل روستاها و بستر رودخانه پر از زباله و فاضلاب انسانی و فضولات حیوانی است که در طول سال‌ها انباشته شده و به لایروبی گسترده و باز کردن مسیر رودخانه نیاز دارد.  

به گفته اهالی، در این ۳ روستا از مدرسه و معلم خبری نیست و تنها مدرسه این روستاها فاقد امکانات اولیه، حتی سرویس بهداشتی، است. با گذشت چند روز از آغاز سال تحصیلی، دانش‌آموزان در این روستاها هنوز به مدرسه نرفته‌اند.  از سوی دیگر، مشکل آب در این ۳ روستا جدی است. در حالی که در پایین‌دست روستا آب شرب و آب کشاورزی وجود دارد، به روستای باش‌کندی آب کافی نمی‌رسد و اهالی بالادست برای آبیاری زمین‌ها و حتی آب شرب با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.  

  • حضور مسئولان اجرایی سراب 

فرماندار سراب در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که پس از اطلاع از وضعیت این ۳ روستا و انتشار گزارش‌هایی درباره وضعیت نامناسب زندگی مردم در آنها تصمیم به کار عملیاتی و سریع در این منطقه گرفته شده است، اظهار می‌کند: با توجه به زودرس بودن فصل سرما و یخبندان در این منطقه از استان و کوهستانی بودن آن نیاز است هرچه سریع‌تر مشکلات موجود به صورت عملیاتی و سریع حل و فصل شود. در این برنامه‌ریزی‌ها باید مشکلات راه‌های دسترسی هرچه زودتر برطرف شود چراکه در صورت بارش برف و یخبندان عملا زندگی ساکنان با مشکل مواجه می‌شود به همین دلیل میز خدمت در این روستاها راه‌اندازی شده است.  

«ایرج ثقفی» ادامه می‌دهد: در گام نخست قرار است اداره راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای سراب ماشین‌آلات راهسازی خود را به این روستاها اعزام کند تا بهسازی مسیر تردد و آسفالت آن انجام شود و امکان خدمات‌دهی و اعزام تجهیزات برای دیگر طرح‌های عمرانی فراهم شود.  وی تاکید می‌کند: با توجه به برگزاری مناسب اردوهای جهادی در سراب که طی آنها از خردادماه به ۱۷ روستا با ۹ هزار سکنه خدمات ارائه شده است، با هماهنگی بسیج و سپاه ۵۰ نفر از کارمندان سراب که در زمینه‌های مختلف تخصص فنی و مهندسی دارند، در روستاها حاضر می‌شوند و امیدواریم تا ۲ ماه آینده وضعیت زندگی در این روستا بهبود پیدا کند.  ثقفی بیان می‌کند: احداث پل ورودی مناسب روی رودخانه و همچنین لایروبی و پاکسازی مسیر آن داخل روستاها و بهسازی مسیرهای داخل روستاها هم در اولویت قرار گرفته است.  

  • توجه ویژه به روستاهای محروم سراب 

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی هم با بیان این‌که کار تجهیز و نوسازی و همچنین تامین نیروی انسانی در تمام مدارس استان از اواسط تابستان انجام شده است و در استان مشکل جدی نداریم، اظهار می‌کند: در برخی روستاهای محروم مشکلاتی هست که حل آنها به هماهنگی بیشتر میان مدیران آموزش و پرورش آن منطقه و اهالی نیاز دارد. در این زمینه گاه اعلام نکردن به مسئولان موجب تداوم مشکلات می‌شود.

«جعفر پاشایی» درباره مشکلات تحصیل در ۳ روستای باشی‌کنی، اورتاکندی و ساری‌قیه می‌گوید: مشکل مدرسه این ۳ روستا نبود سرویس بهداشتی، نیروی انسانی و تجهیزات کافی اعلام شده بود. با تماسی که با مدیریت آموزش و پرورش سراب گرفته شد، قرار شد در کمترین زمان نواقص رفع شود و در روزهای آتی مدرسه این روستاها به وضعیت قابل قبول برسد. البته آن‌گونه که مدیریت آموزش و پرورش این شهر اعلام کرده است، این مدیریت مشکلی بابت تامین نیروی انسانی و تجهیزات ندارد.

کد خبر 457128

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha