مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

رمضان نوری - ملکشاهی- خبرنگار: شهرستان ملکشاهی از محروم‌ترین مناطق استان ایلام به شمار می‌رود. این شهرستان در بخش‌های راه، آب، خدمات درمانی، امکانات تفریحی و... دارای مشکلات اساسی است.

ملكشاهي

حدود ۱۰ سال از شهرستان شدن ملکشاهی می‌گذرد، اما بدون اغراق بیشترین محرومیت را بین شهرستان‌های استان دارد. این شهرستان نه آب شرب پایدار دارد، نه طرح صنعتی؛ شهرستانی که از داشتن حتی یک بیمارستان محروم است. ملکشاهی، علاوه بر مشکلات زیرساختی، با مشکلات بزرگ‌تری نظیر بیکاری جوانان مواجه است. جمعیت ۲۵ هزار نفری این شهرستان، به دلیل بالا بودن آمار بیکاری، هر روز در حال کم شدن است. جوانان برای یافتن شغل و ساختن زندگی خود راهی شهرها و استان‌های دیگر می‌شوند و شهرستان را ترک می‌کنند.

محرومیت ملکشاهی به حدی است که از ۲ سال پیش این شهرستان مشمول برنامه‌های محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان شده و قرار است این بنیاد، علاوه بر اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی و حمایت از مشاغل خانگی آن برای رونق کسب و کار، در راه‌اندازی بیمارستان و چند پروژه دیگر نیز کمک‌حال شهرستان باشد.

  • امکانات نداریم

یکی از شهروندان ملکشاهی به خبرنگار همشهری می‌گوید: متاسفانه امکانات درمانی، رفاهی، تفریحی، زیرساختی و ورزشی در این شهرستان در حد صفر است. «غلامرضا یونسی» می‌افزاید: مردم شهرستان به دلیل نبود امکانات درمانی مدام در حال رفت و آمد به مرکز استان هستند، آن هم در جاده‌های پرپیچ و خم شهرستان که آمار تصادف در آنها بالاست. وی بیان می‌کند: متاسفانه در این شهرستان کسب و کار خاصی رونق نگرفته است و در ناحیه صنعتی آن عملا هیچ طرح صنعتی وجود ندارد.

یونسی با اشاره به این‌که شهرستان ملکشاهی سال‌هاست با نبود آب شرب مواجه است، ادامه می‌دهد: مردم از وضعیت خدمات‌رسانی به شهرستان رضایت ندارند. بیشتر آنها درآمد پایینی دارند و امرار معاششان بیشتر از طریق کشاورزی و دامداری است. این شهروند به مشکلات مخابراتی ملکشاهی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: مشکل قطع ارتباط مخابراتی ملکشاهی زندگی مردم این شهرستان را بیشتر اوقات مختل می‌کند به گونه‌ای که با کوچک‌ترین تغییر آب و هوا یا حتی در روز روشن و بدون اطلاع قبلی و به بهانه فیبر نوری، ارتباط کل شهرستان با کشور قطع می‌شود و حتی پمپ بنزین‌ها، دستگاه‌های پوز و عابربانک‌ها از کار می‌افتند و مردم کلافه می‌شوند.

  • نیاز به طرح‌های اشتغال‌زایی

فرماندار ملکشاهی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: به رغم همه تلاش‌های صورت‌گرفته برای محرومیت‌زدایی، هنوز این شهرستان در زمینه زیرساخت‌ها، امکانات رفاهی و تفریحی و طرح‌های اشتغال‌زایی با مشکلات زیادی مواجه است. «محمد تاسمه» ادامه می‌دهد: مشکل اشتغال و مشکلات زیرساختی در شهرستان ملکشاهی باید با همدلی و همراهی همه مسئولان و بنیاد مستضعفان حل شود.

وی می‌گوید: در راستای اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی ۲۰۰ طرح توسط کارگروه اشتغال به بنیاد علوی زیر نظر بنیاد مستضعفان معرفی شده است. این مقام مسئول می‌افزاید: تاکنون برای ۵۵ طرح اشتغال‌زایی در ملکشاهی یک میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. وی بیان می‌کند: دولت در زمینه اشتغال‌زایی ۲۱ میلیارد تومان پرداخت کرده است، ولی باز مشکل اشتغال با این مبالغ حل نخواهد شد.

  • بیمارستان ملکشاهی در انتظار اعتبار

تاسمه درباره کمبودهای درمانی شهرستان هم می‌گوید: ساخت بیمارستان این شهرستان سال ۹۲ شروع شده و تکمیل آن نیازمند ۲۲ میلیارد تومان اعتبار است. وی می‌افزاید: بر اساس یک تفاهم‌نامه بین فرمانداری ملکشاهی، بنیاد مستضعفان و دانشگاه علوم‌ پزشکی ایلام قرار است این طرح تا ۲ سال دیگر تکمیل شود.

فرماندار ملکشاهی بیان می‌کند: این بیمارستان ۲۲ تختخوابی و قرار است در آن بخش‌های جراحی، اورژانس، دیالیز، بستری مردان، زنان و اطفال، آزمایشگاه، رادیولوژی و سونوگرافی و داروخانه راه‌اندازی شود. وی ادامه می‌دهد: این بیمارستان در زمینی به مساحت ۴۶۱۴ متر و ۵ طبقه در حال ساخت است و بهره‌برداری از آن قطعا بخش مهمی از مشکلات حوزه بهداشت و درمان شهرستان را حل خواهد کرد.

  • مشکل آب شهرستان حل می‌شود

فرماندار ملکشاهی در بخش دیگری از حل مشکل آب شرب شهرستان خبر می‌دهد و می‌گوید: طرح آب‌رسانی به شهر ملکشاهی از سد ایلام شامل ۳ ایستگاه پمپاژ، یک تصفیه‌خانه آب، ۳۰ کیلومتر خط انتقال برق فشار قوی ۲۰ کیلوولت، ۹ هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب و ۲۴/۵ کیلومتر خط انتقال آب فولادی به قطر ۵۰۰ میلیمتر است.

وی ادامه می‌دهد: از بخش‌های فوق، ایستگاه پمپاژ شماره‌ یک به طور کامل اجرا شده است و ایستگاه‌های پمپاژ ۲ و ۳ و تصفیه‌خانه آب با پیشرفت خوبی در دست اجرا هستند. تاسمه اظهار می‌کند: خط انتقال برق فشار قوی به طول ۳۰ کیلومتر به طور کامل اجرا شده و از ۲۴ کیلومتر خط انتقال آب نیز ۱۸ کیلومتر به اتمام رسیده است. همچنین از ۹ هزار متر مکعب مخزن ۷ هزار متر مکعب تکمیل شده است. وی می‌افزاید: این طرح درمجموع ۷۰ درصد پیشرفت دارد و تا ۲ سال آینده در شهرستان ملکشاهی به بهره‌برداری می‌رسد.

  • توسعه راه‌ها؛ لنگِ پول

در گفت‌وگو با فرماندار ملکشاهی، مشکل راه‌های شهرستان را نیز یادآوری می‌کنیم و وی در این خصوص می‌گوید: با اجرای تعدادی از طرح‌های راه‌سازی در این شهرستان، در سال‌های اخیر توانسته‌ایم بخشی از مشکلات مسیرهای سخت‌گذر را برطرف کنیم، اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.

تاسمه بیان می‌کند: طبق برآورد اولیه، برای توسعه راه‌های ملکشاهی تقریبا ۹۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است و اگر این مبلغ فوری تامین شود، می‌توان به وضعیت راه‌های ملکشاهی سر و سامان داد و آنها را بهسازی کرد. وی با اشاره به این‌که محرومیت شهرستان بیشتر زیرساختی است، می‌افزاید: اقداماتی از سوی بنیاد مستضعفان برای اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی و تکمیل طرح‌های اساسی در حال انجام است که امیدواریم با اجرای آنها بخشی از مشکلات مردم حل شود.

  • مهاجرت یک مساله عادی شده است

شهرستان ملکشاهی در حد بخشداری نیز اعتبار و امکانات ندارد و محرومیت مضاعف آن به وضوح قابل‌ مشاهده است. این شهرستان، با وجود قابلیت‌ها و استعدادهای فراوان به خصوص در حوزه گردشگری و کشاورزی، از رشد اقتصادی و صنعتی عقب مانده و نیازمندی‌های آن به حدی است که مهاجرت از آن به یک مساله عادی تبدیل شده است. در این شرایط نیاز است مسئولان شهرستان با کمک مسئولان استانی و کشوری برنامه‌ای برای نجات این شهرستان از محرومیت بیندیشند و آن را در مسیر توسعه قرار دهند، وگرنه دور نیست زمانی که این شهرستان برای همیشه از جمعیت خالی شود.

کد خبر 457083

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha