مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۰
۰ نفر

مهدیه زندیه وکیلی-  البرز - خبرنگار: گردهمایی هنرمندان نقاش استان البرز آرزویی بود که با شکل‌گیری انجمن هنرمندان نقاش استان البرز محقق شد. این انجمن که از سال ۹۲ به صورت غیررسمی شروع به فعالیت کرد، تریبونی شد تا نقاشان برتر و برجسته استان بتوانند از طریق آن خود و آثارشان را معرفی کنند.

جشنواره‌ای برای نقاشان نوگرا

هنرمندانی که دستی بر نقاشی دارند، با خیالی آسوده و در محیطی امن و اختصاصی به‌راحتی می‌توانند توانایی‌هایشان را در این انجمن به چالش بکشند.   «اعظم قنبری» دبیر انجمن هنرمندان نقاش البرز از فعالیت‌ها و برگزاری نمایشگاه‌های گروهی و نشست‌های تخصصی این انجمن برایمان می‌گوید. وی همچنین  از افتتاحیه جشنواره در ۹ مهرماه امسال خبر می‌دهد.

  • از شروع فعالیتتان به طور رسمی بگویید.

انجمن هنرمندان نقاش استان البرز فعالیت خود را از سال ۹۲ به صورت غیررسمی شروع کرد و در سال ۹۴ ازسوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز به ثبت رسمی رسید. در طول این سال‌ها انجمن نمایشگاه‌های گروهی و نشست‌های تخصصی و برنامه‌های جانبی زیادی برگزار کرد. بعد از ثبت رسمی و کسب مجوز قانونی کار هیات موسسی برای انجمن درنظر گرفته شد تا با عضوگیری به برگزاری نمایشگاه و ورک‌شاپ‌های تخصصی بپردازد. هدف عمده هیات موسس رساندن اعضا به حد نصاب لازم برای برگزاری انتخابات هیات مدیره بود که این مهم به انجام رسید.

  •  رویکرد اصلی و عمده محور فعالیت‌هایتان چه بود؟

اصلی‌ترین رویکرد و فعالیت تخصصی انجمن رشته نقاشی است. انجمن هنرمندان نقاش استان البرز همیشه سعی داشته تا علاوه بر آکادمیک بودن فضا، محیطی امن را در اختیار هنرمندان نقاش استان قرار دهد تا از این طریق زمینه را برای فعالیت حرفه‌ای این افراد ایجاد کند. قبل از شکل‌گیری این انجمن هنرمندان کرج ناچار بودند برای ارائه آثار خود به گالری‌های تهران رفته و اثرهای هنری خود را آنجا به نمایش بگذارند که این انجمن امکان ارائه آثار را در شهر خودشان به آنها می‌دهد.

  • تاکنون تعداد اعضای انجمن به چند نفر رسیده است؟

انجمن هنرمندان نقاش استان البرز بیش از ۱۰۰ عضو دارد که این تعداد بعد از فراخوان بیشتر هم شده است. لازم به ذکر است که این انجمن از سوی نقاشان درخواست عضویت زیاد دارد، اما از آنجا که برای انتخاب فیلترهای زیادی در نظر گرفته‌ایم، فقط آثار باکیفیت و هنرمندان برتر می‌توانند به عضویت درآیند.

  • این انجمن تا کنون چه فعالیت‌هایی داشته است؟

برگزاری کارگاه‌های تخصصی نقاشی، نمایشگاه‌های گروهی، دوره‌های آموزشی تخصصی هنر نقاشی، جلسات نقد و بررسی و سمینارهای تخصصی، جشنواره‌های ملی و بین‌المللی، حمایت از حقوق اعضا و هنرمندان جوان از طریق جذب امکانات مالی و فنی از سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی، ایجاد تعامل بین هنرمندان نقاش، ایجاد فرصت‌های شغلی مرتبط با هنر نقاشی مثلا نقاشی دیواری از طریق تعامل با سازمان زیباسازی شهرداری کرج، فروش آثار هنری و ایجاد بازار آثار هنری در استان البرز، ترغیب سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی برای خرید آثار هنری و... و. از برجسته‌ترین اقدامات این انجمن طی این سال‌ها بوده است.

  • چه نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی برگزار کرده‌اید؟

انجمن هنرمندان نقاش البرز نمایشگاه‌های گروهی هم با موضوعات آزاد و هم با محوریت موضوعاتی چون محیط‌زیست برای اعضای انجمن در شهر تهران و کرج برگزار کرده است و همچنین ورک‌شاپ‌های تخصصی تشکیل داده است. از طریق این انجمن جشنواره ملی طراحی هم در سال ۹۵ برگزارشد.

  • در مورد جشنواره توضیح بدهید؟

انجمن هنرمندان نقاش البرز به نمایندگی از استان البرز و با هدف شناساندن ظرفیت‌های گسترده‌ هنرمندان پیشگام و همچنین جمع کثیری از هنرمندان نقاش جوان مستعد و پویای استان، جشنواره نقاشان نوگرای استان البرز را در موسسه فرهنگی، هنری و پژوهشی صبا وابسته به فرهنگستان هنر را امروز سه‌شنبه ۹ مهر برگزار می‌کند. این جشنواره در بخش‌های مختلف نظیر بخش هنرمندان مدعو و بخش رقابتی برگزار می‌شود. در بخش رقابتی، طراحی و نقاشی مورد توجه قرار دارد. در برنامه‌های جنبی جشنواره نیز ورکشاپ طراحی و مراسم اهدای جوایز برگزیدگان جشنواره و تقدیر از هنرمندان پیشکسوت استان البرز انجام می‌شود.

  • انتخاب آثار برای جشنواره با چه معیاری انجام می‌شود؟

انتخاب در ۲ مرحله صورت می‌پذیرد که مرحله اول با انتخاب اعضای هیات مدیره انجمن و مرحله دوم با حضور اساتید مجرب انجام شد. خلاقانه بودن، عدم کپی آثار، محتوای جذاب، رویکرد هنرمندانه و میزان آگاهی وی از نوع ارائه آثار در قالب مجموعه و تکنیک خلق اثر و... از معیارهای اصلی انتخاب اثر برای راهیابی به جشنواره است.

  • دلایل برگزاری جشنواره در تهران چیست؟

موسسه فرهنگی پژوهشی صبا وابسته به فرهنگستان هنر نمایشگاه‌هایی از آثار هنرمندان نقاش در شهرهای مختلف برگزار می‌کرد که بعد از رایزنی‌های هیات مدیره انجمن با این موسسه، این بار شهر کرج موفق شد تا بخشی از آثار هنرمندان خود را به نمایندگی از هنرمندان نقاش استان البرز برای نمایش در قالب این جشنواره در معرض دید عموم قرار دهد. قرار است این آثار در استان البرز هم به نمایش گذاشته شود تا عموم مردم بتوانند ظرفیت‌های گسترده هنرمندان خود را در گالری شهر ببینند. امید داریم که متولیان و مسئولان امور هنری شهر کرج مکانی مناسب را که دارای استانداردهای موردنیاز و شرایط مطلوب باشد، در اختیار انجمن قرار داده تا این رویداد فرهنگی و هنری نقطه آغاز حرکتی رو به رشد در جهت تقویت زیرساخت‌های هنرهای تجسمی باشد.

  • مسئولان در این زمینه کمکی کرده‌اند؟

ما به عنوان نمایندگان هنری البرز، مورد بی‌مهری قرار گرفته‌ایم و عدم حمایت‌های مادی و معنوی میدان عمل و عرصه فعالیت‌ها را بسیار محدود کرده است. هیچگاه اجازه ورود به عرصه‌های مختلف و مرتبط با هنر نقاشی به ما داده نشد. حتی برای برگزاری جشنواره‌ای با این ابعاد گسترده مورد حمایتقرار نگرفتیم و خود انجمن مجبور شد تا به سمت حامیان مالی شرکت‌های خصوصی برود و نیازهای مالی خود را از این طریق مرتفع کند.

  • دغدغه  نقاشان نوگرا 

اعظم قنبری : یک هنرمند نقاش ذهنیات خود را در قالب تصویر به نمایش درمی‌آورد و این استعداد و نوع نگاه هنرمند است که فرم و صورت اثر هنری را شکل می‌دهد و در نهایت آن اثر خلق می‌شود، اما هنر نقاشی نوگرا هنر نقاشی‌ای است که فراتر از فرم و تشکیل تصویر و رسیدن به محتواست. یک هنرمند نقاش نوگرا بیشتر از آنچه کار دکوراتیو انجام دهد، محور اصلی کاری‌اش محتواست. محتوا همان دغدغه‌ای است که هنرمند در ذهن دارد.

کد خبر 456960

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha