مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
۰ نفر

فتانه احدی-  البرز- خبرنگار: جلوگیری از تخلفات در عرصه منابع طبیعی و اراضی ملی و حفاظت از این موهبت‌ خدادادی در برابر دست‌درازی متصرفان و سودجویان یکی از مهم‌ترین وظایف منابع طبیعی است.

دست سودجویان از اراضی ملی کوتاه می‌شود

از دیگر مسائل این حوزه حفاظت از اراضی ملی در مقابل آسیب‌هایی چون حریق و چرای بیش از حد مجاز دام است که می‌تواند آسیب زیادی به منابع طبیعی وارد کند. موضوعی که در این میان از اهمیت زیادی برخوردار است، همکاری مردم در جلوگیری از وقوع تخلف و آسیب به عرصه‌های طبیعی و اراضی ملی است، زیرا عرصه‌های طبیعی دارایی‌های ملی و سرمایه‌های گرانبهایی برای نسل‌های آینده هستند که ضررهای آسیب به آنها در وهله اول به خود ما بازمی‌گردد.  اراضی ملی شهرستان کرج با برخورداری از ارزش افزوده بالا، یکی از هدف‌های دست‌درازی برخی متصرفان است و لزوم حفاظت از این اراضی در برابر آسیب‌ها به صورت ویژه مطرح است که با همکاری جوامع محلی و یگان حفاظت منابع طبیعی این شهرستان حاصل می‌شود.

  • کاهش شدید تصرفات 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز از کاهش شدید تصرفات در سطح اراضی ملی البرز خبر می‌دهد و می‌گوید: برای نمونه با کمک مقامات قضایی یک پرونده ۱۲۰۰ هکتاری در ساوجبلاغ رفع تصرف شد. «حامد فرضی» در خصوص رفع تصرفات، با اشاره به این‌که یکی از معضلات اصلی در محور کرج- چالوس به‌ویژه بخش آسارا وجود آش‌فروشی‌های محدوده کندوان است، می‌افزاید: برای ۹ آش‌فروشی حکم رفع تصرف صادر شده است.

فرضی می‌گوید: از ۲۰۰ میلیون دلاری که سال قبل از محل صندوق توسعه ملی به منظور انجام طرح‌های آبخیزداری و منابع طبیعی تخصیص یافت، بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان سهم البرز بود که در ۳۸ هزار هکتار از حوزه بحرانی استان هزینه شد. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز اضافه می‌کند: امسال از محل صندوق توسعه ملی ۱۵۰ میلیون یورو به اجرای طرح‌های آبخیزداری و منابع طبیعی کشور اختصاص یافت که سهم استان البرز ۳۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود که در ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی استان و برای ۳۵ پروژه جدید هزینه شده است.

  • انگیزه متصرفان 

مدیر اداره منابع طبیعی شهرستان کرج با اشاره به این‌که این شهرستان بالغ بر ۱۵۰ هزار هکتار اراضی ملی دارد، می‌گوید: از این میزان ۱۳۸ هزار هکتار از ارزش افزوده بالایی برخوردارند و در البرز و شهرستان کرج حرف اول را می‌زنند. از طرفی با توجه به این‌که محور توریستی چالوس از ارزش ویژه‌ای برخوردار است، بنابراین انگیزه برای تصرف، کوه‌خواری و زمین‌خواری توسط متصرفان بیشتر است.

«سیاوش ذاکری» می‌افزاید: منابع طبیعی با همکاری یگان حفاظت اقدامات خوبی در این زمینه انجام می‌دهد که البته با کمک جوامع محلی است. توانمندسازی اقتصادی جوامع محلی برای جلوگیری از بروز تخلفات اهمیت زیادی دارد. باید کانون‌های بحران شناسایی، علل تخلفات بررسی و زیرساخت‌های لازم با استفاده از دانش بومی هر منطقه و فناوری نوین با به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود در جوامع محلی مهیا شود. وی با اشاره به نقش مردم در حفاظت از سرمایه‌های ملی اضافه می‌کند: هیچ دستگاهی بدون مشارکت مردم قادر به ارائه خدمات مناسب نیست و مردم همیاران ما هستند.

ذاکری ادامه می‌دهد: تمام تلاش ما بر این است که دست متجاوزان را از عرصه‌های طبیعی کوتاه کنیم و در این مسیر کمک مردم بسیار بااهمیت است. البته در این مسیر دستگاه قضایی نیز همکاری خوبی با منابع طبیعی داشته و حتی در برخی احکام قبل از تشکیل پرونده تخلف، براساس تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری، اقدام به رفع تصرف شد. ذاکری به برخی مشکلات در زمینه حفاظت از اراضی ملی در شهرستان کرج اشاره می‌کند و می‌گوید: کمبود نیروهای حفاظتی و تخصصی و کمبود امکانات از مشکلات ماست. با توجه به این‌که توپوگرافی اراضی در کرج به صورت تپه و کوه است، گاهی یگان حفاظت مجبور است ساعت‌ها پیاده‌روی کند تا به مقصد برسد و با وجود کمبود نیروهای حفاظتی کار دشواری پیش روی یگان حفاظت است و تلاش زیادی برای حفاظت از عرصه‌ها صورت می‌گیرد. وی می‌افزاید: در این حوزه تلاش می‌کنیم تا اولویت‌دارترین وظایف خود را که شامل حفاظت، احیا، توسعه و بهره‌برداری از اراضی ملی و منابع طبیعی و خدادادی است، به بهترین نحو به انجام برسانیم.

  • جلوگیری از حریق‌های احتمالی

رئیس اداره منابع طبیعی کرج درباره اقداماتی که برای جلوگیری از حریق‌های احتمالی در عرصه‌های طبیعی انجام شده می‌گوید: در این زمینه با توجه به این‌که کل اراضی شهرستان مستعد حریق است، فعالیت‌های شاخصی انجام شده است. «سیاوش ذاکری» ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که گونه‌های مرتعی و گونه‌هایی که در اراضی می‌رویند قدرت حریق طولانی‌مدت را دارند، نیازمند نظارت زیادی برای پیشگیری از آتش‌سوزی است و با تلاش‌های صورت‌گرفته، امسال آتش‌سوزی زیادی نداشتیم. تنها یک یا ۲ مورد معدود بود که به‌موقع جلوگیری شدوی می‌افزاید: از طرفی اقدامات خوبی نیز برای اجرای طرح‌های مدیریت چرا و جلوگیری ورود دام غیرمجاز و شاخ‌شماری انجام شد و تنها چند مورد با ورود دام‌های مازاد مواجه شدیم.

  • نقش محوری همیاران طبیعت

فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی شهرستان کرج با اشاره به این‌که بیشترین اراضی ملی اولویت‌دار در کرج است، می‌گوید: اجرای ۳ فقره اعمال تبصره یک ذیل ماده ۵۵ که مربوط به جلوگیری از رفع تصرف است، اجرای ۳ فقره احکام قطعی صادره قضایی مبنی بر خلع ید، اجرای احکام قضایی، تشکیل ۴۴ فقره پرونده تخلف ماده ۵۵ مبنی بر تخریب و تصرف عدوانی از مهم‌ترین اقدامات ۲ ماه اخیر است. همچنین تشکیل ۹ پرونده تخلف ماده ۴۴ چرای غیرمجاز، اطفای حریق در اراضی ملی به تعداد ۳ فقره و دریافت و بررسی ۲۸ فقره گزارش مردمی به عنوان مهم‌ترین اقدامات و عملکردهای شاخص یگان حفاظت این شهرستان در ماه‌های مرداد و شهریور است.

به گزارش همشهری «علی بابازاده» ادامه می‌دهد: تمام اقداماتی که در این اداره انجام می‌شود بیشتر بر مبنای پیشگیری است. در همان مراحل اولیه طرح روستا بررسی می‌شود و جلسه مشارکتی با اهالی در مورد قسمت‌هایی که شامل تصرف می‌شود، برگزار و اطلاع‌رسانی در مورد پهنه‌بندی اراضی ملی انجام و اقدامات لازم بعد از این بررسی‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به این‌که تعداد نیروهای یگان حفاظت به نسبت وسعت منطقه کم است، می‌گوید: این جلسات به این خاطر است که مردم در قالب همیار طبیعت در این زمینه فعالیت کنند، زیرا تعداد نیروهای یگان حفاظت به نسبت منطقه بسیار کم است. به گفته بابازاده، ۳ نیرو و تعدادی سرباز در یگان حفاظت کرج مشغول هستند که فعالیت با این تعداد کم نیرو در منطقه سخت است، بنابراین همکاری مردم در این شرایط بسیار کمک‌کننده است که در قالب همیاران طبیعت صورت می‌گیرد. فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان کرج از مردم می‌خواهد در هر زمینه‌ای مرتبط با تخلف در عرصه‌های منابع طبیعی از طریق شماره ۱۵۰۴ گزارش‌های لازم را اطلاع دهند.

کد خبر 456956

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha