همشهری آنلاین: رئیس جمهور برای حضور در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا، در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی عازم ایروان پایتخت جمهوری ارمنستان شد.

روحاني

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر دوشنبه به دعوت رسمی «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان و برای حضور و سخنرانی در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا به این کشور سفر کرد.

اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز سه شنبه نهم مهرماه ۹۸ در ایروان برگزار می شود و رئیس جمهوری علاوه بر سخنرانی در این اجلاس و تشریح توانمندی‌ها و ظرفیت‌های گسترده جمهوری اسلامی ایران برای تعامل تجاری با اتحادیه اوراسیا، با نخست وزیر و مقامات ارشد ارمنستان برای بررسی مهمترین مسائل در روابط تهران - ایروان و آخرین وضعیت اجرای موافقتنامه‌ها و طرح‌های مشترک، دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

روحانی همچنین در حاشیه اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا، دیدارهای جداگانه‌ای هم با برخی سران حاضر در این دوره از اجلاس خواهد داشت که طی آن، در مورد مهمترین مسائل مورد علاقه طرفین، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و رایزنی خواهد کرد. رئیس جمهوری شامگاه سه شنبه به تهران باز خواهد گشت.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال ۲۰۱۴ میلادی تشکیل و کشورهای روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس در آن عضویت دارند.

ایران در سال ۱۳۹۵ به کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان ایران و این اتحادیه را مطرح کرد؛ پیشنهادی که از جانب اعضای آن نیز مورد استقبال قرار گرفت و طی دو سال مذاکرات متعدد و ارزیابی کمی و کیفی اقلام و میزان تعرفه ترجیحی آنها، سرانجام این موافقتنامه در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ در شهر آستانه قزاقستان به امضا رسید.

عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اورآسیا می تواند نقش موثری در عبور ایران از تنگناهای اقتصادی ایفا کند و امکان استفاده از تعرفه‌های تجاری، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تسهیل روابط اقتصادی با کشورهای اتحادیه را فراهم و با تسهیل فرآیند صادرات و ایجاد بازارهای جدید، شاهد بهبود روابط تجاری با اعضای این اتحادیه باشیم.

  • روحانی: برای رقابت در سطح جهانی باید در سطح منطقه ای تمرین کنیم

رئیس جمهوری با تاکید اهمیت اوراسیا برای ایران گفت:‌ اگر ما در سطح منطقه ای تمرین اقتصادی کنیم تمرین بسیار مهمی برای رقابت بسیار بالاتر و مهم‌تر در سطح اقتصاد جهانی است.

 حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری عصر امروز دوشنبه پیش از عزیمت به ایروان پایتخت جمهوری ارمنستان در فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: این سفر بنا به دعوت نخست وزیر ارمنستان برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا است.  

رئیس جمهوری  افزود: از آبان ماه اولین مرحله الحاق به اتحادیه اوراسیا انجام می شود و در واقع روابط تجاری منطقه آزاد ما با اوراسیا برقرار می‌شود ومشخص شده است که قدم‌های بعدی را باید برداریم.

رئیس جمهوری اجلاس اورآسیا را حائز اهمیت دانست و افزود: سفر به ارمنستان عمدتا اقتصادی است در حالی که سفر قبلی به نیویورک عمدتا سیاسی و منطقه ای بود.  

وی با بیان اینکه در نیویورک هم طرحی را برای امنیت منطقه هرمز ارایه کردیم و هم در زمینه مسایل جهانی بحث داشتیم، اظهارداشت: با گروه ۱+۴ در سطح وزیران جلساتی برگزار و موضوعاتی بررسی شد.

آمادگی‌هایی هم برای برگزاری ۱+۵ به وجود آمده و چهارچوب‌های آن مورد توافق همه طرف‌ها قرار گرفته بود.  

روحانی گفت: به اعتقاد من یک گام و قدم مهمی برداشته شد که این گام می‌تواند به شکل‌های دیگر ادامه پیدا کند و مساله بسیار مهمی است که ما بتوانیم مسئله هسته ای را در روابط قانونی و بین المللی خود قرار دهیم و دیگران را به توبه تشویق کنیم که زمینه آن آماده بود و می‌شود در شرایط بهتری آماده کرد.

رئیس جمهوری اجلاس اورآسیا را اجلاسی اقتصادی و تجاری عنوان کرد و تاکید کرد: پیشرفت اقتصاد و قدرت اقتصادی یک کشور زمانی است که بتواند با اقتصاد جهانی رقابت کند. اگر ما قدرت رقابت نداشته باشیم بقیه دیگر حرف است. ما باید توانی پیدا کنیم که قدرت اقتصادی داشته باشیم و این قدرت بتواند قابل رقابت باشد که تمرین آن در منطقه است.

روحانی خاطرنشان کرد: اگر ما در سطح منطقه ای تمرین اقتصادی کنیم تمرین بسیار مهمی برای رقابت بسیار بالاتر و مهم‌تر در سطح اقتصاد جهانی است.

  • توافق ایران با اتحادیه اورآسیا از آبان ماه عملیاتی می‌شود

رئیس جمهوری با بیان این که این اتحادیه ۵ کشور عضو آن هستند گفت: قرقیزستان، قزاقستان، روسیه، بلاروس و ارمنستان پنج عضو این اتحادیه هستند و  کشورهای ایران، سنگاپور، مولداوی و ویتنام هم در مسیر الحاق قرار دارند

روحانی افزود: ایران از ۵ آبان ۹۸ توافق ما با اتحادیه اورآسیا اجرایی و عملیاتی می شود و ۵۰۲ قلم کالای ما از شرایط خاص ترجیحی یعنی با تعرفه تقریبا صفر می‌توانند استفاده کنند و این اقلام می تواند به کشورهای اتحادیه اورآسیا صادر شود، البته این گام اول است و گام‌های بعدی هم در این زمینه باید برداشته شود.

ایسنا نیز در این زمینه نوشت: رئیس جمهوری با اشاره به برنامه گفت وگوهای دوجانبه خود با سران کشورهای مدعو در این نشست این اتحادیه اقتصادی اظهار کرد: گفت وگوی دوجانبه‌ای را با رئیس جمهور ارمنستان خواهیم داشت که امشب انجام می‌شود فردا نیز با نخست وزیر این کشور گفت وگو داریم همچنین با سران کشورهای قزاقستان، روسیه  وسنگاپور نیز گفت وگو خواهی داشت البته کشورهای دیگر که عضو رسمی این اتحادیه هستند و نیز سه کشوری دیگری که در پی حضور در این اتحادیه هستند گفت و گو  و مذاکره خواهیم کرد.

کد خبر 456947

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha