دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۲۰:۳۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: در حالی که مسئولان بانک مرکزی از سال گذشته مدعی شده‌اند که سیاست تغییر سبد ارزی کشور را با هدف تضعیف سهم دلار در آن و ضربه زدن به اقتصاد آمریکا دنبال می‌کنند،

تازه‌ترین اظهار نظر یک مقام مسئول حاکی است که دلار همچنان در سبد ارزی ایران حضور خواهد داشت.

دو ماه پس از آنکه برخی مقامات بانک مرکزی مدعی شده بودند که سهم دلار در سبد ارزی کشور به کمتر از 80 درصد رسیده است، معاون وزیر اقتصاد امروز حذف دلار از سبد ارزی ایران را مستلزم انجام تعهدات دلاری سابق خریداران و فروشندگان دانست.

این اظهارنظر در شرایطی منتشر شد که حتی برخی مسئولان یک ماه پیش از قطع کامل فروش نفت ایران به دلار خبر داده بودند.محمد مهدی زاهدی وفا- معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی- صبح امروز درگفت‌وگو با برنا گفت: با توجه به تغییر دارایی ارزی هر کشور در طول زمان، تلاش می‌کنیم تا ضمن حفظ تنوع دارایی‌های ارزی خود، ترکیب بهینه‌ای از این سبد داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چه زمانی دلار از سبد ارزی ایران حذف می‌شود تصریح کرد: هنوز مقداری از تعهدات سابق خریداران نسبت به فروشندگان، که براساس دلار هستند وجود دارد که باید انجام شود.

زاهدی وفا تصریح کرد: حذف کامل دلار از سبد ارزی کشور بستگی به نیاز بازار دارد.
وی از بهینه شدن سبد ارزی ایران خبرداد و گفت: باید بحث‌های مهم معاملاتی در مقابل ارزها بررسی و مشخص شود که در سبد ارزی خود چه میزان دلار یا یورو باید داشته باشیم و چنانچه نیازی به دلار در مبادلات ارزی کشور نبود، حجم آن در سبد ارزی به مرور کاهش می‌یابد.

معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه دارایی ارزی هر کشوری در طول زمان تغییر می‌کند گفت: کشورها برای اینکه بتوانند ترکیب بهینه‌ای از سبد دارایی‌های خود داشته باشند سعی می‌کنند تنوع دارایی‌های شان را در این سبد حفظ کنند.

زاهدی وفا ادامه داد: مسلما هر کشوری تلاش می‌کند دارایی ارزی خود را به ارزی تبدیل کند که ارزش خود را در طول زمان حفظ کند که ایران هم از این بحث مستثنی نیست.
وی با اشاره به پیش‌بینی‌های اقتصاد جهانی مبنی بر حفظ ارزش یورو و کاهش ارزش دلار خاطرنشان کرد: براین اساس نه تنها ایران، بلکه همه کشورها تلاش می‌کنند یک سبد بهینه از دارایی‌ها و ذخایر ارزی خود داشته باشند.

معاون وزیر اقتصاد گفت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته هر روز میزان سهم هر ارز در سبد ارزی ایران کنترل می‌شود.

وی تعیین سبد ارزی را تابع فرمول تخصصی علمی دانست که براساس آن دارایی‌های ارزی و ترکیب ارزها در سبد دارایی مشخص می‌شود.

کارشناسان معتقدند: تاکید دولت بر استفاده از فرمول تخصصی و ایجاد یک ترکیب بهینه از ارز در سبد بانک مرکزی نشانگر عقب‌نشینی دولت از اتخاذ رویکرد احساسی به حذف دلار از سبد دارایی‌های اقتصاد ایران است.

به گفته تحلیلگران مالی این رویکرد می‌تواند حاصل افشای سیاست خود خواسته آمریکا در تضیعف دلار باشد چرا که بر خلاف برآورد‌های اولیه دولت، تضیف دلار یک سیاست خودخواسته از سوی آمریکا برای جبران کسری تجاری این کشور است و درصورت رفع نسبی این کسری، بار دیگر روند صعودی ارزش دلار در برابر یورو و سایر ارزهای معتبر خارجی آغاز خواهد شد.

بنابراین هر گونه تلاش برای تضیف جایگاه دلار در سبد ارزی ایران از سوی دولت با هدف تضعیف اقتصاد آمریکا یک تلاش احساسی بوده که بنا به گفته معاون اقتصاد وزارت امور اقتصاد و دارایی تعدیل خواهد شد.

کد خبر 45681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز