همشهری آنلاین: استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: رسانه‌ها به معنی واقعی به روزنامه نگاری سلامت نمی‌پردازند زیرا روزنامه نگاری سلامت باید به تغییر رفتار شهروندان منجر شود.

نشست رسانه‌ها و كنشگري سلامت

به گزارش ایرنا، منصور ساعی روز یکشنبه در نشست رسانه‌ها و کنشگری در حوزه سلامت که در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات برگزار شد، افزود: رسانه و سلامت یکی از بخش‌های قابل توجه در ارتباطات محسوب می‌شود و کنشگری رسانه‌ها در دو بعد قابل بررسی است. بخشی از کنشگری‌ها رویداد محوری است که بر تولید و پوشش خبر متمرکز می‌شود. نظام ارتباطی و رسانه‌ای منتظر می‌ماند تا اتفاقی رخ بدهد و سپس برجسته سازی مقطعی اتفاق می‌افتد. رسانه‌ها یا نظام ارتباطی از قبل برنامه یا راهبرد یا نقشه عملی برای مواجه صحیح با این پدیده‌ها ندارند.

وی ادامه داد: کنشگری بعدی فرآیند محور است. در این حالت، نگاه راهبردی طولانی مدت آینده نگرانه نسبت به سلامت وجود دارد که نگاه مستمر و برنامه محوری است. رویکرد فرآیند محور منجر به بهره گیری و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای بهبود سلامت جسمی و اجتماعی شهروندان می‌شود. همچنین باعث پیشگیری و کنترل بیماری‌ها از طریق افزایش سواد سلامت جامعه می‌شود. در واقع تمرکز اصلی رسانه‌ها در این حالت روی پیشگیری تمرکز می‌کند تا آگاهی افزایش یافته و هزینه‌ها کمتر شود.

ساعی بیان کرد: در رویکردهای فرآیند محور، سواد سلامت ارتقا پیدا می‌کند. در کشور ما مردم سواد سلامت پایینی دارند. در سطح اجتماعی، رسانه‌ها مسائل اصلی جامعه را در ذهن مردم برجسته می‌کنند، اما در بسیاری از مواقع رسانه‌ها منتقد سیاست‌های سلامت هستند.

این استادیار دانشگاه افزود: در سلامت اجتماعی باید به این سوالات پاسخ داد که چطور می‌توان با سایر افراد جامعه ارتباط برقرار کرد و دیگران چطور با خود فرد برخورد می‌کنند. تعامل با نهادهای اجتماعی نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد. سلامت روانی بر سلامت جسمانی موثر است. در پژوهش‌های ارتباط سلامت، حوزه سلامت اجتماعی مورد غفلت واقع شده است.

آزاده سالمی، پژوهشگر ارتباطات سلامت نیز در این نشست گفت: منظور از رسانه‌های اجتماعی، رسانه‌های مبتنی بر وب هستند که پیام رسان‌های موبایلی در حوزه سلامت در کشور ما بسیار مورد استفاده است. این روزها نگرانی استفاده از رسانه‌های اجتماعی در حوزه سلامت و انتشار خبرهای جعلی وجود دارد. به خصوص متخصصان نگران مطالبی هستند که در زمینه طب سنتی و طب سوزنی منتشر می‌شود. به هر حال ماهیت رسانه اجتماعی این است که هر شخصی می‌تواند تولید محتوا کند. اکثر افراد جامعه خواه ناخواه از این فضا استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: وقتی درباره کنشگری صحبت می‌کنیم، پای جامعه شناسی به میان می‌آید. در رویکردهای ساختار محور، ساختارها تعیین کننده کنش‌های افراد هستند. یعنی اگر می‌خواهید بدانید چه اتفاقی در جامعه می‌افتد، باید ساختارهای آن جامعه را بررسی کنید.

کد خبر 456775

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha