یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
۰ نفر

پوپک قاسمی-  اردبیل - خبرنگار: ورزش در سبک زندگی امروزی ضرورتی انکارناپذیر است. این ضرورت برای قشر بانوان که با محدودیت‌های خاصی روبه‌رو هستند، مساله‌ای حیاتی به شمار می‌رود.

ورزش بانوان اردبیل، محروم اما موفق

به جرات می‌توان گفت توسعه ورزش بانوان به دلیل تامین سلامت جسمی آنان در جامعه ما ضروری‌تر از آقایان است؛ چراکه به دلیل شرایط اجتماعی، بانوان فرصت تحرک جسمی کمتری نسبت به آقایان دارند از این رو تامین زیرساخت و امکانات ورزشی این قشر بسیار ضروری است. اما فضای ورزشی کافی در استان برای بانوان مهیا نیست و بانوان ورزشکار برای رسیدن به موفقیت با موانع زیادی درگیر می‌شوند. در شرایطی که اردبیل در رتبه ۲۸ کشور به لحاظ سرانه فضای ورزشی قرار دارد، اختصاص داشتن میزان کمی از این فضا به بانوان می‌تواند محرومیت را ملموس‌تر نشان دهد. هر چند با همین محدودیت‌ها بانوان موفقیت‌های زیادی کسب کرده‌اند.  

  • انتظارات بانوان ورزشکار

«فرانک عزیزی»، یکی از بانوان ورزشکار استان، در انتقاد از نبود یا کمبود امکانات و تجهیزات ورزشی در شهرهای مختلف اردبیل می‌گوید: زمانی که در مسابقات کشوری حضور پیدا می‌کنیم شاهد هستیم امکانات و توجه دیگرمراکز استان‌ها و حتی استان‌های همجوار با اردبیل قابل مقایسه نیست. این در حالی است که با همین امکانات کم بانوان استان به موفقیت‌های جالب توجهی دست پیدا می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد در صورت حمایت بیشتر می‌توان شاهد درخشش بانوان ورزشکار استان در عرصه‌های ملی و بین‌المللی بود. «هانیه سامع»، دیگر ورزشکار اردبیلی، عنوان می‌کند: انتظار داریم برنامه‌ریزی‌ها برای تربیت ورزشکاران در رشته‌های تیمی انسجام بیشتری داشته باشد تا اردبیل در رشته‌های تیمی مانند والیبال که استعدادهای زیادی هم دارد، بتواند موفق باشد.  

  • نیاز به اسپانسر

عمده مشکل حوزه قهرمانی ورزش بانوان استان به اعتقاد کارشناسان به نبود حامی مالی برمی‌گردد. تیم‌های ورزشی با وجود تمرینات ماهانه و سالانه به دلیل نبود حامی مالی از حضور در مسابقات محروم می‌شوند و این باعث دلسردی ورزشکاران و مربیان است. نمونه آن تیم‌های فوتبال بانوان استان است که در سال‌های گذشته با وجود حضور چشمگیر به دلیل انصراف حامی مالی از حضور در لیگ کشور بازماندند.   «مژگان سلطانی»، رئیس گروه هماهنگی امور بانوان ورزش و جوانان استان اردبیل، این خلأ را به دلیل صنعتی نبودن استان می‌داند و می‌گوید: ما ورزشکاران بسیار خوبی داریم که درست به همین دلیل با نام استان‌های دیگر در مسابقات شرکت می‌کنند. این در حالی است که اگر حامی مالی برای آنها باشد و از استان اردبیل در مسابقات شرکت کنند، این استان جزو مقام‌های اول تا سوم کشوری قرار می‌گیرد.  سلطانی در مورد آمار بانوان ورزشکار استان می‌گوید: بیش از ۲۰ هزار ورزشکار زن به صورت سازمان‌یافته در ۴۰ هیات ورزشی مشغول فعالیت هستند که در صورت تقویت و حمایت مالی از رشته‌های مختلف، جامعه آماری ورزشکاران زن استان با افزایش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد.  

  • دشت مدال‌های رنگین

با وجود کمبودهای مطرح‌شده بانوان اردبیلی طی سال‌های اخیر در رشته‌های قهرمانی، موفقیت‌های جالب توجهی کسب کرده‌اند. به گفته مدیر کل ورزش و جوانان اردبیل ۱۰۳ مدال بین‌المللی و ۲۹۹ مدال ملی دستاورد تلاش بانوان در رقابت‌ها فقط در سال گذشته بوده و امسال نیز با توجه به آمار ۶ ماه ابتدایی سال شاهد رشد شایان توجهی در این زمینه هستیم. کسب این تعداد مدال‌ها نشان‌دهنده رشد و توسعه ورزش بانوان در استان اردبیل است. «بهرام آقاخانی» با اشاره به آخرین دستاورد ورزشی بانوان اردبیلی می‌افزاید: در مسابقات دوومیدانی قهرمانی بانوان کارگر کشور که شهریور گذشته به میزبانی اردبیل برگزار شد، ورزشکاران استان بر سکوی اول ایستادند.

وی با بیان این‌که تعداد تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات قهرمانی کشور ۱۴۹ مورد بوده است، اظهار می‌کند: اردبیل میزبان ۱۱ رویداد کشوری ورزش بانوان و ۶ اردوی تیم‌ملی بانوان بوده است و ۴۰ نفر از بانوان ورزشکار استان هم در سال جاری به اردوی تیم‌ملی دعوت شده‌اند. در رشته‌های مینی‌گلف، کاراته و دوچرخه تیم‌های استان هم به لیگ کشوری اعزام شده‌اند و اگر بتوانیم حمایت‌های بخش خصوصی را بیش از پیش جلب کنیم، تیم‌های بیشتری در سال‌های آتی به لیگ کشوری اعزام می‌شوند. این مسئول به حضور ۲ بانوی گلف‌باز استان در بازی‌های آسیایی اشاره می‌کند و می‌گوید: اداره کل ورزش و جوانان تمام سعی خود را می‌کند تا امکان ورزش در تمام رده‌ها برای همه علاقه‌مندان مقدور باشد. در این زمینه می‌توان به حضور بانوی بستکبالیست استان، «زهرا حبیبی»، در سهمیه بازی‌های پارالمپیک اشاره کرد.  

  • اختصاص سالن به بانوان وزنه‌بردار اردبیل

رئیس هیأت وزنه‌برداری استان اردبیل از راه‌اندازی سالن مجزای تمرینات وزنه‌برداری برای بانوان در اردبیل خبر می‌دهد و می‌گوید: تلاش و جدیت بر این است تا با توسعه زیرساخت‌های ورزش وزنه‌برداری برای بانوان استان زمینه برای توسعه ورزش وزنه‌برداری در بین بانوان فراهم شود.   «شاهین اسبقیان» می‌افزاید: این اقدام با توجه به تمایل و علاقه بانوان برای شرکت در تمرینات وزنه‌برداری از سوی هیات وزنه‌برداری استان انجام شد تا بانوان بتوانند در این سالن به تمرین بپردازند و زمینه برای جذب و جلب هرچه بیشتر بانوان به این رشته ورزشی فراهم شود.

اسبقیان از تهیه و تامین تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی این سالن ورزشی نظیر میله مخصوص وزنه‌برداری بانوان خبر می‌دهد و می‌گوید: به دلیل این‌که پیش از این سالن استاندارد و تجهیزات مورد نیاز این رشته ورزشی برای بانوان در اردبیل فراهم نبود، تمرینات وزنه‌برداری در اردبیل برگزار نمی‌شد که راه‌اندازی این سالن تاثیر بسزایی بر این امر خواهد داشت.  

***

ورزش بانوان همیشه در حاشیه بوده است و نبود توجه به این قشر باعث شده است علاقه‌مندان به ورزش یک‌تنه با محدودیت‌ها مبارزه کنند. بی‌شک موفقیت ورزشی استان در بخش بانوان به دلیل وجود موانع بسیار سخت‌تر از آقایان حاصل می‌شود، اما با وجود تمام این محرومیت‌ها همچنان شاهد نمایش خوب ورزشکاران زن اردبیل در عرصه‌های ورزشی هستیم. این شرایط ایجاب می‌کند مدیران و مسئولان تمرکز بیشتری برای برنامه‌ریزی و توسعه ورزش بانوان داشته باشند تا ضمن تضمین سلامت جامعه، شاهد افتخارآفرینی بیش از پیش بانوان در عرصه‌های ورزشی باشیم.  

  • سرانه بسیار کم فضای ورزشی اردبیل

رئیس گروه هماهنگی امور بانوان ورزش و جوانان استان اردبیل در مورد سرانه ورزش بانوان استان اظهار می‌کند: سرانه فضای ورزشی اردبیل بسیار کم و در حدود ۶۷/۰ متر مربع است. در حالی که استاندارد این سرانه حداقل یک متر مربع است و بانوان استان اردبیل فقط از ۳ درصد کل فضای ورزشی موجود در استان استفاده می‌کنند.  وی بر ترویج ورزش همگانی تاکید می‌کند و می‌افزاید: علاوه بر ورزش قهرمانی تمرکز ویژه‌ای برای ترویج ورزش همگانی داریم و سعی می‌کنیم بانوان را به صحنه ورزش بکشانیم تا سلامت روحی و جسمی جامعه تضمین شود و در این زمینه استان اردبیل جزو ۳ استان برتر کشور است.

کد خبر 456636

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha