کم نیستند خانواده‌هایی که در معرض از هم پاشیدگی قرار دارند و برای گرفتن طلاق به دادگاه‌های خانواده رجوع می‌کنند.

طلاق

با این حال به گفته مسئولان ذی‌ربط، سیستان و بلوچستان کمترین نرخ طلاق را در مقایسه با دیگر نقاط کشور دارد. هرچند به دلیل آمار بالای بیکاری در سیستان و بلوچستان که در نتیجه خشکسالی‌های سال‌های گذشته بوده است، نمی‌توان پدیده طلاق را در این استان کم‌برخوردار منکر شد. به گزارش همشهری، مدیر یک مرکز مشاوره و مشاور خانواده استان با اشاره به موقعیت خاص و محرومیت شدید سیستان و بلوچستان، شرایط زندگی را در این استان استثنایی و متفاوت با دیگرمناطق می‌داند و می‌گوید: شرایط خاصی در استان حکم‌فرماست. نه‌تنها از نظر کمبود امکانات و کم برخوردار بودن آن، بلکه از نظر شرایط فرهنگی و اقلیمی موقعیت استان با سایر نقاط متفاوت است.

«محبوبه قویدل‌حیدری» همچنین با اشاره به آمارهای منتشرشده در مورد طلاق می‌افزاید: این آمارها نشانگر تفاوت استان ما با دیگر استان‌هاست. وی درباره روحیه گذشت و فداکاری زنان و مردان استان می‌گوید: در گذشته زنان و مردان دوشادوش یکدیگر با هم و در کنار هم برای تامین معاش خود کار می‌کردند، اما با خشکسالی‌های پی‌درپی دیگر این خانواده‌ها مثل قبل نمی‌توانند نیازهای خود را برطرف کنند، پس به سمت مشاغل کاذب می‌روند. مشاغلی که هیچ آینده‌ای برای آن‌ها متصور نیست. به همین دلیل گاهی بیکاری سبب جدایی زوجین می‌شود. وی ادامه می‌دهد: گاهی برخی طلاق‌ها به صورت غیررسمی هستند و در هچ کجا ثبت نمی‌شوند.

  • رسوم غلط در ازدواج

این دکترای روان‌شناسی ادامه می‌دهد: همچنین رسوم غلطی در برخی نواحی استان در زمینه ازدواج وجود دارد که اقدامات مثبتی برای جلوگیری از انجام این رسوم صورت گرفته است. مشاور مرکز پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ادامه می‌دهد: آموزش‌های مداوم و مشاوره‌های ازدواج و همچنین مداخله در فرآیند طلاق توانسته تا حد زیادی از آمار طلاق استان بکاهد. برای این کار، کارگاه‌های تربیت مدرس هم برگزار کردیم تا این آموزش‌ها به صورت علمی ارائه شود.

یکی از این کارگاه‌ها از ۲۵ تا ۲۸ شهریور در تهران برگزار شد که «طرح مهر» نام داشت. طرح مهر برنامه مشاوره‌ای است که طی آن  مهارت‌های زوجین در معرض طلاق و مثلث «من، همسرم، رابطه‌ام» به عنوان ۳ عامل اصلی در دعاوی زناشویی بررسی می‌شود. وی همچنین از اقدامات معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه در تربیت مشاوران و آموزش‌های زناشویی خبر می‌دهد و اظهار امیدواری می‌کند که در آینده‌ای نه‌چندان دور، شاهد پیشرفت هرچه بیشتر استان در زمینه کاهش آمار طلاق باشیم.

  • اورژانس‌های اجتماعی

یکی دیگر از مشاوران خانواده استان می‌گوید: برای کاهش آمار طلاق باید تعداد اورژانس‌های اجتماعی را در استان افزایش داد. اورژانس اجتماعی مرکزی است که می‌تواند در مسائل و مشکلات خانوادگی و اجتماعی دخالت کند. «محمد شهری‌آبادی» می‌افزاید: علت عمده دلایل زوج‌ها برای طلاق، اعتیاد به مواد مخدر، دخالت اطرافیان و اختلالات روانی است. برای کاهش طلاق باید زوجین آموزش مهارت‌های زندگی را برای استحکام زندگی ببینند. این در حالی است که ما در استان هنوز ازدواج‌های زودهنگام داریم؛ بنابراین زوجین به دلیل نداشتن مهارت زندگی دچار اختلاف می‌شوند.

  • آمار دقیقی نداریم 

مدیر کل ثبت احوال سیستان ‌و بلوچستان می‌گوید: در این استان به ازای هر ۱۲ ازدواج، یک مورد به طلاق منجر می‌شود؛ این در حالی است که در سایر نقاط کشور، به‌طور میانگین از هر ۵ ازدواج، یک طلاق ثبت می‌شود و از این لحاظ سیستان و بلوچستان رکورددار است. «رضا راحت‌دهمرده» با اشاره به این‌که آمار طلاق رو به افزایش است، می‌افزاید: گرچه نسبت به سایر شهرها وضعیت استان ما بهتر است اما در مقایسه با وضعیت حال و گذشته می‌توان گفت آمار طلاق در استان سال به سال در حال افزایش است که این روند نگران‌کننده است.

مدیر کل ثبت احوال استان با اشاره به رتبه پایین سیستان و بلوچستان در سن ازدواج می‌گوید: میانگین استانی سن ازدواج برای مردان ۲۵ سال و برای زنان ۲۱ سال است؛ در حالی که این عدد در مقیاس کشور برای مردان ۲۹ سال و برای زنان ۲۴ سال به ثبت رسیده محسوب می‌شود. دهمرده می‌گوید: علی‌رغم اقدامات فرهنگی گسترده و کاهش چشمگیر تعداد ازدواج و طلاق‌های شرعی، هنوز تعداد اندکی از این وقایع ثبت نمی‌شوند که این مساله باعث شده رقم کاملاً دقیقی از درصد ثبت ازدواج و طلاق در استان مشخص نباشد.

کد خبر 456601

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha