مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

فاطمه کاظمی-  همدان – خبرنگار: طبق آمار رسمی، ۸/۱۰ درصد جمعیت همدان را سالمندان تشکیل می‌دهند و این استان چهارمین استان پیر کشور محسوب می‌شود. ۴ هزار سالمند نیازمند در همدان تحت پوشش اداره کل بهزیستی این استان هستند که ۵۷ درصد آنها را بانوان سالمند تشکیل می‌دهند.

تکریم سالمندان با توسعه مراکز آموزشی

این آمار یعنی باید نیازهای سالمندان این استان در حوزه‌های مختلف شهری، اجتماعی و فرهنگی جدی‌تر گرفته شود و نه فقط امروز که برای آینده‌ای برنامه‌ریزی شود که قرار است سیل سالمندان مجرد دهه ۶۰ به این آمار اضافه شود و شرایط را دشوارتر کند. این نکته با استناد به آمار بالای تجرد قطعی در همدانی‌ها ذکر می‌شود.

  • مراکز شبانه‌روزی

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی همدان به همشهری می‌گوید: سالمندی به پشتوانه قوی در دوره جوانی و میانسالی نیاز دارد، اما در کشور ما برای آن برنامه‌ریزی دقیقی صورت نگرفته است به همین دلیل سالمندان با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. فریدالدین حجت‌الاسلامی به وظایف سازمان بهزیستی در مقابل سالمندان اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: راه‌اندازی مراکز شبانه‌روزی برای نگهداری و مراکز روزانه برای ارائه خدمات آموزشی به سالمندان از وظایف ذاتی این سازمان در حوزه سالمندان است.

وی ادامه می‌دهد: مرکز شبانه‌روزی سالمندان همدان با ظرفیت ۳۰۰ نفر فعال است و بیشتر سالمندانی که در آن نگهداری می‌شوند بی‌سرپرست، بدسرپرست و نیازمند هستند. البته این مرکز موظف است سالمندانی را که به هر دلیل خانواده حاضر به نگهداری از آنها نیست یا خودشان به زندگی در خانه سالمندان علاقه دارند نیز پذیرش کند. این مسئول می‌گوید: سالمندانِ نیازمند به صورت رایگان در این مراکز پذیرش می‌شوند در حالی که طبق تعرفه سال ۹۷، هزینه نگهداری از سالمندان در مراکز شبانه‌روزی ماهانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که دولت از محل پرداخت یارانه‌ها ۹۲۰ هزار تومان آن را می‌پردازد. وضعیت سالمندان بی‌سرپرست و بدسرپرست نیز
مشخص است.

  • مراکز روزانه

حجت‌الاسلامی درباره مراکز روزانه می‌گوید: ۲ مرکز روزانه سالمندان در استان فعالند که وظیفه آنها ارائه خدمات آموزشی است. سالمند در طول روز از خدمات آموزشی این مراکز استفاده می‌کند تا از ابتلای او به بیماری‌هایی مانند آلزایمر جلوگیری شود. او بعد از پایان آموزش‌ها نزد خانواده برمی‌گردد و بقیه ساعات روز را در خانه می‌گذراند. ظرفیت اسمی این ۲ مرکز ۱۸۰ نفر است و با ظرفیت کامل فعالیت می‌کنند.

وی همچنین در خصوص تکریم بازنشستگان در همدان معتقد است: با وجود این‌که همدان چهارمین استان پیر کشور محسوب می‌شود، فقط نیمی از ظرفیت مرکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان آن پر است که بیشتر آنها را هم سالمندان بی‌سرپرست و بدسرپرست تشکیل می‌دهند و این یعنی فرهنگ در این شهر آنقدر قوی است که مردمانش هنوز سالمندانشان را تکریم و با آنها زندگی می‌کنند. پس هنوز وضعیت رهاسازی سالمندان یا بدرفتاری با آنها در این شهر بحرانی نشده است. معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان می‌افزاید: البته این را هم باید گفت که آمار سالمندانِ نیازمند در همدان بالاست و ۴ هزار سالمند نیازمند تحت پوشش اداره کل بهزیستیاین استان هستند که از این تعداد نسبت زنان به مردان ۵۷ به ۴۳ درصد است.

  • اضافه ‌شدن آمار مجردها

آمارها نشان می‌دهد جمعیت ایران رو به سالمندی می‌رود و همدان از این نظر وضعیت نامناسبی دارد. کارشناسان می‌گویند اضافه‌ شدن آمار جمعیتی که تجرد قطعی را انتخاب کرده‌اند یا به مرحله تجرد قطعی رسیده‌اند به سالمندان عادی، وضعیت را بغرنج‌تر خواهد کرد و از الان باید به فکر بود. معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان توسعه مراکز روزانه را بهترین اقدام در این زمینه می‌داند و توضیح می‌دهد: توسعه مراکز روزانه در واقع داشتن نگاه اجتماع‌محور با هدف تکریم بازنشستگان است تا سالمند با دریافت خدماتی مانند بازی‌درمانی، کاردرمانی، فیزیوتراپی و مانند این و همچنین زندگی در کنار خانواده به بیماری‌هایی مانند آلزایمر مبتلا نشود و آنقدر سرپا بماند که خود را عضو مفیدی برای جامعه بداند. حجت‌الاسلامی ادامه می‌دهد: سازمان بهزیستی توسعه مراکز روزانه سالمندان را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و از آنجا که دبیرخانه شورای ملی سالمندان در سازمان بهزیستی کشور مستقر است، به صورت ماهانه با دستگاه‌هایی که خدمت‌رسانی به سالمندان جزو وظایف ذاتی آنهاست، جلساتی برگزار و این اولویت‌ها را به آنها گوشزد می‌کند.

  • مناسب‌سازی فضاهای شهری

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان همدان مناسب‌سازی فضاهای شهری را از وظایف دستگاه‌های مربوطه می‌داند و می‌گوید: دبیرخانه شورای مناسب‌سازی استان که بر عهده اداره کل بهزیستی استان است، پیگیر موضوع اصلاح مبلمان شهری و در ادامه ساختمان‌هاست. اماکن و معابر استان باید برای حضور سالمندان مناسب‌سازی شوند و شهرداری در این زمینه به خوبی وارد شده است. اما باید بپذیریم که نمی‌توان مشکلات چند ساله را در چند ماه حل کرد. حجت‌الاسلامی اضافه می‌کند: سال گذشته همدان رتبه دوم کشور را در زمینه مناسب‌سازی معابر به دست آورد، هرچند خیلی نمی‌توان به این آمارها اتکا کرد چون وضعیت هر شهر با شهر دیگر متفاوت است. با این حال، معتقدم کارهای خوبی در همدان انجام شده و آینده خوبی در انتظار ماست تا سالمندان این شهر با آرامش بیشتری در آن زندگی کنند.

کد خبر 456492

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha