سونیا سهیلی-  البرز- خبرنگار: در چند دهه اخیر با سیر شتابان گذر از سنت به مدرنیته، شاهد تحولات شگرفی در نظام اجتماعی کشور بوده‌ایم که یکی از مهم‌ترین آنها حضور پررنگ و نقش‌آفرینی زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... است.

افزایش حضور بانوان در پست‌های مدیریتی استان

عده‌ای معتقدند زنان هر چند تحصیلات عالیه داشته باشند، با توجه به عرف حاکم بر حوزه اشتغال، نمی‌توانند جایگاه‌های رسمی را به دست آورند و در نتیجه باید به شغل‌های رده پایین‌تر رو آورند، اما امروزه در کشورهای پیشرفته دنیا، سازمان‌های موفق بدون در نظر گرفتن جنسیت افراد برای تصدی در پست مدیریت و یا به‌کارگیری افراد، جدا از جنسیت، تنها به دنبال استعداد و توانمندی آنها هستند. اختصاص سهم ۳۰ درصدی مناصب مدیریتی به بانوان در چشم‌انداز برنامه ششم توسعه یکی از گام‌های اساسی دولت در مسیر شایسته‌سالاری در جامعه است.

البرز نیز به تبعیت از سیاست‌های کلان کشور نه‌تنها از این قافله عقب نمانده، بلکه در نیمه‌های راه برنامه ششم توسعه، نیمی از اهداف را محقق کرده است که انتصاب ۳‌بانو برای نخستین بار در تاریخ این استان در پست‌های معاونت فرمانداری‌های فردیس، ساوجبلاغ و نظرآباد از شاخص‌ترین اقدامات صورت‌گرفته در این حوزه با تصمیم استاندار البرز بوده است.

  • تحقق سیاست‌های دولت 

استاندار البرز بر این باور است که بانوان شاغل و تحصیلکرده زیرک، منظم و باانگیزه هستند و می‌توانند با درایت ذاتی خود سیستم را متحول کنند، از این رو باید ظرفیت‌های آنها را به‌درستی احصا و از آن بهره‌برداری کرد. «عزیزالله شهبازی» با بیان این‌که تحقق سیاست‌های دولت را با تعصب ویژه‌ای دنبال می‌کنم، می‌گوید: اختصاص سهم ۳۰ درصدی بانوان در مناصب مدیریتی از جمله این برنامه‌هاست و جای خرسندی دارد که براساس آمارهای انتشاریافته ازسوی مرکز مطالعات زنان، البرز در سال ۹۸ بین استان‌های برتر کشور در رشد انتصاب بانوان در پست‌های مدیریتی قرار گرفت.

وی انتصاب ۳ بانوی توانمند در پست معاونت فرمانداری‌های فردیس، نظرآباد و ساوجبلاغ برای اولین بار در تاریخ البرز را بسیار حائز اهمیت می‌داند و می‌افزاید: این انتصاب‌ها با دقت نظر و بررسی‌های بسیاری صورت گرفته است. همچنین در مکاتبه‌ای از مدیران استان و فرمانداران خواسته شد که در پست‌های خالی خود از ظرفیت بانوان توانمند استان بهره گیرند.

  • آغاز به کار مجمع مشورتی بانوان

استاندار البرز ادامه می‌دهد: اکنون با اعتماد به ظرفیت‌های بانوان در پست‌های بسیار مهم و کلیدی استان شاهد نقش‌آفرینی آنها هستیم که ریاست سازمان مدیریت برنامه‌ریزی، مدیرکلی اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات، ریاست سازمان استاندارد و چندین پست دیگر، گواهی بر این مدعاست. وی می‌گوید: در این راستا با تدابیری که اندیشیده شد، مجمع مشورتی بانوان البرز در هفته دولت امسال به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد. استاندار البرز می‌افزاید: بر این باور هستم که باید به شکل ویژه‌تری به حوزه بانوان و بهره‌گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آنها در استان توجه داشته باشم. وی می‌گوید: اکنون با اقداماتی که صورت گرفته موفق شدیم طی ۹ ماه اخیر جایگاه البرز را در حوزه بانوان و به‌ویژه انتصاب آنها در پست‌های مدیریتی را ارتقا دهیم و به طور قطع این روند تداوم خواهد یافت.

  • وضعیت «سبز» استان در انتصاب بانوان

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری البرز می‌گوید: با باور استاندار البرز به توانمندی بانوان، وضعیت استان در انتصاب بانوان سبز است؛ به این معنی که البرز در میانه برنامه ششم توسعه بیش از نیمی از تعهد ۳۰ درصدی خود را در انتصاب زنان محقق کرده است و با روند مثبت کنونی انتظار می‌رود به‌زودی شاهد رشد بیشتر نیز باشیم. «مریم اسماعیلی‌فرد» ادامه می‌دهد: اکنون علاوه بر رئیس سازمان برنامه استان، ۳ مدیر کل و ۳ معاون فرماندار و بیش از ۲۰۰ مدیر پایه از بانوان توانمند استان منصوب شده‌اند که امیدواریم با عملکرد قابل دفاع خود، زمینه‌ساز گسترش اعتماد به زنان در حوزه خدمت‌رسانی باشند.

وی می‌گوید: تاکید بر انتصاب بانوان در مناصب مدیریتی در عین تاکید بر شایستگی و توانمندی منتصبان صورت می‌گیرد و در واقع تلاش می‌شود موانع احتمالی عرفی برای اعطای فرصت خدمت از مقابل بانوان توانمند برداشته شود. اسماعیلی‌فرد می‌افزاید: تهیه بانک اطلاعاتی جامع از بانوان توانمند استان به منظور بهره‌برداری مدیران یکی دیگر از اقدامات موثر در این زمینه محسوب می‌شود. وی با بیان این‌که حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت البرز را بانوان تشکیل می‌دهند، از این رو با بهره‌برداری از ظرفیت آنها می‌توان درصد مشارکت اجتماعی را ارتقا داد، عنوان می‌کند: با تمام این تفاصیل می‌توان گفت که شایسته‌سالاری و انتصاب افراد توانمند و لایق در مناصب مدیریتی، فارغ از تبعیض‌های جنسیتی است، از این رو باید بستر لازم برای آقایان و بانوان به صورت مساوی فراهم شود تا با رقابتی سالم، توانمندی‌های خود را به منصه ظهور بگذارند تا از این ظرفیت‌ها در جهت توسعه و آبادانی کشور بهره‌برداری شود. این امر در البرز سیر خوبی را طی می‌کند، چراکه آمارهای موثق ملی اخبار امیدوارکننده‌ای را به گوش می‌رسانند.

  • زنان تصمیم‌ساز؛ بیم‌ها و امیدها

زهرا رنجی-  البرز - خبرنگار:حدود نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند، از این رو ضرورت دارد که سهم بیشتری در عرصه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی داشته باشند، چراکه می‌توانند با نگاه دقیق‌تری سلایق بخش بزرگی از جمعیت را درک کرده و به نسبت آن تدابیر لازم را اتخاذ کنند.
یکی از خبرهای خوب چشم‌انداز برنامه ششم توسعه، تحقق سهم ۳۰ درصدی بانوان از مناصب مدیریتی بود که به گواه اخبار و آمارهای موثق از مراجع ملی، تاکنون سیر خوبی طی شده و استان تازه‌تاسیس و نوپایی مانند البرز در این راستا بسیار موفق عمل کرده است. باید در نظر داشت که در مجموع فارغ از جنسیت باید به اهداف سازمان و توانمندی افراد برای تصدی پست‌های مدیریتی توجه داشت که قائل شدن سهم ۳۰ درصدی برای بانوان گام موثری در این رابطه بود تا توانمندی‌های آنها بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

حال باید عوامل و موانعی را که سر راه نیل به این مقصود قرار دارد نیز در نظر داشت؛ همچنان که در نقاط مختلف دنیا و به‌ویژه کشورهای در حال توسعه موانعی بر سر راه این اقدام و تساوی سهم بهره‌مندی آقایان و بانوان از پست‌های مدیریتی مشاهده می‌شود که می‌توان پیشداوری کارکنان سازمان‌ها در زمینه توانایی زنان در رهبری و مدیریت، بی‌تمایلی سازمان‌ها به واگذاری پست‌های مدیریت و رهبری به زنان، نادر بودن مواردی که زنان در کار مدیریت و رهبری به شهرت و موفقیت دست یافته‌اند، کمبود نمونه‌هایی از مدیران موفق زن در سازمان‌ها، تمایل نداشتن مردان برای درگیر شدن همسرشان در کارهای سنگین و کسب استقلال مالی و فکری آنان را از جمله آنها بیان کرد. هرچند عوامل متعددی باعث می‌شوند سهم زنان در تلاش ملی در یک کشور افزایش پیدا کند، ولی یکی از مهم‌ترین این عوامل، سهیم کردن زنان در همه ابعاد حیات اجتماعی کشور است. نقش زنان جامعه به عنوان نیمی از جمعیت کشور به همان اندازه از اهمیت برخوردار است که نیم دوم جمعیت، یعنی مردان می‌توانند در دستیابی به هدف بهره‌وری ملی نقش داشته باشند.

کد خبر 456482

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha