جمعه ۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴
۰ نفر

غلامحسین شمس‌الدینی- خبرنگار: این روزها که آهنگ رفتن به مدرسه در کوچه و خیابان‌های شهر پیچیده است و زنگ دانایی برای دانش‌آموزان هرمزگانی هم به صدا درآمده است، سری به بشاگرد زدیم؛ سرزمین صخره و سنگ با مردمانی صبور و فرزندانی مستعد که آرزوی تحصیل و دانش آموختن دارند.

راه دور و دراز درس خواندن در تلنگ

شهرستانی با ۲۷۰ روستا و آبادی کم‌جمعیت که در منطقه‌ای وسیع در شمال شرق استان هرمزگان و همجوار با استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان قرار گرفته است.

  • راه‌های صعب‌العبور و بازماندن از تحصیل

فرماندار بشاگرد با اشاره به راه‌های صعب‌العبور و جغرافیای منطقه که عامل مهمی در محرومیت منطقه است، به همشهری گفت: جاده‌های نامناسب و بعد مسافت این منطقه نه‌تنها عامل دورماندن و بازماندن از تحصیل دانش‌آموزان بشاگردی است، حتی برای والدین مقدور نیست با هزینه گزاف به شهرستان‌های همجوار یا بندرعباس سفر کنند تا لوازم‌التحریر بخرند؛ به همین دلیل برای حل این مشکل، امسال نمایشگاهی برای خرید لوازم‌التحریر در این منطقه دایر شد.

  • آغاز نهضت راهسازی

«احمد محمودی» در توضیح راه‌های سخت‌گذر استان گفت: پراکندگی روستاها، سخت‌گذر بودن جاده‌ها، اقلیم خاص بشاگرد، باران‌های سیل‌آسای فصلی و کمبود امکانات لجستیکی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای موجب توسعه نیافتن راه‌های روستایی بشاگرد شده است.
وی ادامه داد: تا زمانی که راه‌های بشاگرد مناسب و ایمن نشود، این مشکلات وجود دارد. فرماندار بشاگرد با اشاره به سفر استاندار به این منطقه در تیر امسال بیان کرد: با برنامه‌های استانداری، نهضت راهسازی در این شهرستان آغاز شده است و قرار است با توسعه راه‌های روستایی شاهد توسعه همه‌جانبه بشاگرد به‌خصوص در حوزه آموزش و پرورش باشیم.

  • توسعه خوابگاه‌های دانش‌آموزی

محمودی با اشاره به توسعه خوابگاه‌های دانش‌آموزی تصریح کرد: اقدام مهمی که انجام آن بسیاری از مشکلات این حوزه را حل می‌کند و گام مهمی در تحقق رؤیای دانش‌آموزان بشاگرد برای ادامه تحصیل است، ایجاد و توسعه خوابگاه‌های دانش‌آموزی است. به گفته وی با تحقق این طرح، نه‌تنها آمار جالب توجهی از ترک تحصیل دانش‌آموزان کاهش خواهد یافت بلکه خطر ناشی از ایاب و ذهاب دانش‌آموزان نیز تقلیل پیدا خواهد کرد.  رئیس اداره آموزش و پرورش بشاگرد نیز در این‌باره به همشهری گفت: با تلاش‌هایی که انجام شد، امسال ۱۶۵ آموزشگاه در مقطع دبستان، ۲۵ آموزشگاه متوسطه اول، ۱۱ آموزشگاه متوسطه دوم و ۹ هنرستان کارودانش به‌صورت ضمیمه پذیرای حدود ۸ هزار دانش‌آموز بشاگردی بود و ۷۳۰ نیروی آموزشی، پرورشی، خدماتی و اداری آماده خدمت به تعلیم و تربیت فرزندان بشاگرد هستند.

  • سرویس مدارس یا وانت‌بارهای گذری

با توجه به واژگونی وانت سرویس مدارس در روستای سگرکن بخش گافر پارامون و مصدومیت ۳ دانش‌آموز، می‌طلبد استاندارد سرویس‌های مدارس این منطقه مورد توجه قرار گیرد. «عبدالرضا روشن‌ضمیر» در این‌باره بیان کرد: از آن‌جا که این موضوع یکی از دغدغه‌های اصلی متولیان تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در بشاگرد است، امسال ۴۰ سرویس دانش‌آموزی کار انتقال دانش‌آموزان را بر عهده دارند اما طبیعی است که به دلیل شرایط جغرافیایی منطقه و راه‌های دسترسی، همچنان در برخی مناطق این جابه‌جایی با وانت انجام می‌شود.

  • همه روستاها صاحب دبستان شدند

روشن‌ضمیر اضافه کرد: البته بیشتر این دانش‌آموزان در مقطع متوسطه اول و دوم مشغول به تحصیل هستند. روشن‌ضمیر همچنین درباره وجود مدارس ابتدایی در روستاهای بشاگرد تاکید کرد: با تلاش‌های انجام‌شده در همه روستاهای بشاگرد مدرسه ابتدایی مستقر شده است. رئیس اداره آموزش و پرورش بشاگرد با اشاره به خوابگاه‌های شبانه‌روزی افزود با همکاری آموزش و پرورش، نوسازی مدارس و خیران، موضوع توسعه خوابگاه‌های شبانه‌روزی در دستور کار قرار گرفته است و از سال ۹۵ تاکنون خوابگاه‌های شبانه‌روزی در سردشت، تیدر، گرهون و درنگ‌مدو احداث شده که پذیرای دانش‌آموزان است. روشن‌ضمیر درباره تراکم تعداد دانش‌آموزان حاضر در این کلاس‌ها اظهار کرد: به‌طور میانگین در هر کلاس درس ۱۵ دانش‌آموز داریم اما کم‌جمعیت‌ترین مدرسه در روستای هنرخومن با ۴ دانش‌آموز و پرجمعیت‌ترین دبستان شهید زاهدی «کوه‌حیدر» با ۱۶۰ دانش‌آموز است.

  • مدارس تخریبی 

رئیس اداره آموزش و پرورش بشاگرد درباره مدارس تخریبی این شهرستان گفت: ۹۰ کلاس درس تخریبی در بشاگرد وجود دارد. روشن‌ضمیر افزود: این تعداد با آمار اعلام‌شده از سوی اداره کل نوسازی مدارس تفاوت دارد به این دلیل که برخی مدارس ساخته‌شده از سال‌های ۱۳۷۵ به بعد هم تخریبی شده‌اند. وی ادامه داد: از سال ۹۵ تاکنون در روستاهای چوخون، درچک، شه‌بابک، کورمن حصار، حجت‌آباد، سرتنگ سهران، دولت‌آباد، دره درمیرعمر، بیورچ و کمداک فضای آموزشی ایمن و استاندارد با مشارکت خیران و اداره کل نوسازی مدارس ساخته شده و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته شده است.

  • ۶۰ واحد آموزشی بشاگرد بدون برق 

روشن‌ضمیر درباره واحدهای آموزشی بدون انشعاب برق گفت: در گذشته به‌دلیل عدم استقرار اداره برق در منطقه، مدارسی بدون داشتن انشعاب برق تحویل شده است که برای برطرف شدن این مشکل اقداماتی صورت گرفته است. وی بیان کرد: تاکنون ۶۰ آموزشگاه بدون انشعاب برق در این منطقه وجود دارد و هزینه خرید ۲۷ انشعاب از سوی اداره کل نوسازی مدارس استان تامین شده است و به‌طور حتم مدرسه‌ای بدون انشعاب آب و برق به بهره‌برداری نخواهد رسید.

  • سهمیه استخدامی برای بومیان 

رئیس اداره آموزش و پرورش بشاگرد درباره کمبود معلم در این منطقه گفت: ما تاکنون تلاش کرده‌ایم با اضافه تدریس و حق‌التدریسی این خلأ جدی را پر کنیم اما طرح جذب سربازمعلم و نهضتی‌ها مشروط به این‌که این نیروها دوره‌های تخصصی دانشگاه فرهنگیان را بگذرانند، راهکار مناسبی است. وی در ادامه افزود: امسال ۳۵ دانش‌آموز بشاگردی در دانشگاه فرهنگیان قبول شده‌اند که نوید آینده روشن‌تری را می‌دهد. روشن‌ضمیر بیان کرد: باید برای بومیان این منطقه، سهمیه ویژه‌ای در کنکور دانشگاه در نظر گرفت تا کمبود نیروی آموزشی مرتفع شود.

  • اختصاص اعتبار ویژه 

شرایط خاص جغرافیایی، راه‌های سخت‌گذر، پراکندگی روستاها و کمبود فضاهای آموزشی به‌ویژه در مقاطع متوسطه اول و دوم، همه ساله عامل مهمی در بازماندن دانش‌آموزان بشاگردی از تحصیل است. دانش‌آموزان مستعدی که در بسیاری از المپیادهای علمی، جشنواره‌های استانی و کشوری و مسابقات فرهنگی، هنری افتخار می‌آفرینند. اختصاص اعتبار ویژه برای توسعه فضاهای آموزشی، و خوابگاه‌های دانش‌آموزی، حذف سرویس‌های ایاب و ذهاب که اغلب وانت هستند و تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و آموزشی، به‌طور حتم توسعه همه‌جانبه بشاگرد را شتاب خواهد بخشید.

  • یک کپر، چند حصیر و یک تخته‌سیاه

آمارها می‌گویند تا سال ۵۲ در روستاهای بشاگرد هیچ مدرسه‌ای وجود نداشته و سنگ بنای اولین مدرسه در انگهران در این سال گذاشته می‌شود. تا سال ۵۸ این مدرسه، تنها دبستان موجود در میان ۹۰۰ روستای بشاگرد بود تا این‌که تعدادی دانش‌آموز پسر و دختر در سطوح مختلف تحصیلی در مدرسه‌ای که کلاس‌های درس آن در یک کپر، چند حصیر و یک تخته‌سیاه خلاصه می‌شد گرد هم آمدند تا دومین مدرسه منطقه در همین سال آغاز به کار کند.

کد خبر 456465

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha