شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
۰ نفر

فرحناز چراغی - کرمانشاه- خبرنگار: بر اساس آخرین پایش ملی محیط کسب‌وکار که در زمستان سال ۹۷ توسط مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران منتشر شد، شاخص فضای کسب‌وکار استان کرمانشاه ۹ پله ارتقا پیدا کرده است.  

کارگاه تولیدی در کرمانشاه

طبق این گزارش، کرمانشاه با شاخص ۶/۳۵ در رتبه بیست‌ودوم استان‌های دیگر کشور از نظر شاخص فضای کسب‌وکار قرار گرفته است. کرمانشاه پیش از این جزو استان‌های اول کشور از نظر بدی فضای کسب‌وکار محسوب می‌شد. معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه در جلسه بهبود فضای کسب‌وکار با اشاره به عزم جدی استان برای کاهش روند زمان سرمایه‌گذاری‌ها در کرمانشاه می‌گوید: همه مدیران به عنوان رزمندگان اقتصادی با تمام وجود برای توسعه استان احساس مسئولیت کنند و پای کار بیایند. «هدایت حاتمی» می‌افزاید: برنامه‌های تسهیل در سرمایه‌گذاری استان در حوزه‌های گردشگری و کشاورزی پیشرفت محسوسی دارند و با هر دستگاهی که در مسیر سرمایه‌گذاری استان اخلال ایجاد کند، برخورد خواهد شد.

  • بهبود شاخص‌های استان در ۳ حوزه 

 معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه می‌گوید: بهبود شاخص‌های استان در ۳ حوزه فضای کسب‌وکار، نرخ بیکاری و تورم در طول سال ۹۷ و ۳ ماه اول سال ۹۸ بیانگر هدف‌گذاری‌های صحیح مدیریت ارشد استان است.  وی می‌افزاید: اوایل سال ۹۷ در زمینه فضای کسب‌وکار کشور رتبه ۳۱ را داشتیم که با تلاش‌های صورت گرفته در پاییز ۹۷ به رتبه ۲۹ و در بهار ۹۸ به رتبه ۲۲ کشور رسیدیم که یک موفقیت قابل توجه و چشمگیر است. این مسئول فضای کسب‌وکار را یک شاخصه بسیار مهم در زمینه جذب سرمایه‌گذار می‌داند و می‌گوید: در صورت نامساعد بودن این شاخص، تلاش‌ها بی‌نتیجه است.
حاتمی ادامه می‌دهد: بر اساس اعلام مرکز آمار کشور نرخ بیکاری استان در بهار ۹۸ برابر با ۷/۱۴ درصد بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک کاهش ۷/۴ درصدی را نشان می‌دهد که یک موفقیت بزرگ ‌است.

  • کاهش تورم و بهبود فضای کسب‌وکار 

معاون اقتصادی استاندار کاهش تورم و بهبود فضای کسب‌وکار در استان را نتیجه همدلی و همراهی تمامی عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد استان می‌داند و می‌گوید: تیم اقتصادی خوب و هدف‌محوری در استان شکل گرفته و انتظار می‌رود با درک صحیح از سیاست‌گذاری‌های استان، نقش خود را در راه تحول و توسعه استان کرمانشاه به‌خوبی ایفا کنند. این مسئول ادامه می‌دهد: حمایت از احیای واحدهای تولیدی راکد یکی از سیاست‌های اقتصادی استان است و حفظ واحدهای در حال تولید و حمایت از واحدهای تولیدی راکد در دستور کار مدیریت استان قرار دارد و در این راه همکاری و حمایت بانک‌ها بسیار بااهمیت است.

  • راه نجات از معضل بیکاری 

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه نیز راه نجات از معضل بیکاری کشور و استان را بهبود فضای کسب‌وکار می‌داند و می‌گوید: غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، بی‌ثباتی قوانین و رویه‌های اجرایی ناظر بر فضای کسب‌وکار و دشواری تامین مالی از بانک‌ها از مهم‌ترین مشکلات پیش روی فضای کسب‌وکار در استان و کشور است.

«کیوان کاشفی» با بیان این‌که وزارت کار طی سال‌های گذشته برنامه‌های متعددی برای کاهش بیکاری کشور اجرا کرده است، می‌افزاید: از جمله این برنامه‌ها پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی است که البته با وجود موفقیت‌های نسبی، نتوانسته معضل بیکاری را حل و فصل کند. وی معتقد است: ارائه این طرح‌ها از سوی دولت خود یک مشکل است، چراکه باعث شده هر زمان دولت کنار بکشد، این طرح‌ها نیز دچار مشکل شود؛ اما اگر این طرح‌ها در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد، موفقیت‌آمیز خواهد بود. عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران می‌افزاید: در صورت بهبود فضای کسب‌وکار شاهد حرکت نقدینگی به سمت تولید و اشتغال خواهیم بود. وی ادامه می‌دهد: بهبود فضای کسب‌وکار به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نشان می‌دهد که استان و کشور آماده حضور آنهاست.

  • اصلاح فضای کسب‌وکار

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه اصلاح فضای کسب‌وکار را اقدامی نرم‌افزاری می‌داند و می‌گوید: نتایج توجه به این بخش در ایجاد اشتغال و رونق تولید اثرگذاری مستقیم دارد.  کاشفی با بیان این‌که در هیچ جای دنیا بدون سعی و کوشش پیشرفت اقتصادی حاصل نمی‌شود، اضافه می‌کند: بدون شک باید فرهنگ کار در استان کرمانشاه تغییر کند. وی داشتن فرصت صادرات از طریق مرزهای استان را فرصتی کم‌نظیر می‌داند و می‌افزاید: بیشترین صادرات کشور به عراق از طریق مرز این استان انجام می‌شود که این موقعیتی خوب برای اشتغال جوانان است.

  • تدوین سند رونق تولید در استان 

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در ادامه به تدوین سند رونق تولید در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: در قالب این سند، وظیفه هر دستگاه و بخش برای رونق فضای کسب‌وکار و تولید مشخص شده است. کاشفی با بیان این‌که این سند بدون کم و کاست از سوی شورای اداری استان و شورای برنامه‌ریزی به تصویب رسید، می‌افزاید: برای اولین بار است که یک سند از سوی بخش خصوصی تدوین و اجرا می‌شود. وی با اشاره به پایش مستمر اجرای سند رونق تولید در استان می‌افزاید: امیدواریم شاهد نتایج اجرای این سند در بهبود فضای کسب‌وکار و رونق تولید استان باشیم. کاشفی تدوین سند رونق تولید را اقدامی ارزشمند عنوان می‌کند و می‌گوید: با اجرای سند رونق تولید، موقعیت کرمانشاه در بین ۱۵ استان برتر تثبیت می‌شود.

کد خبر 456454

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha