همشهری آنلاین: آکادمی فیلم اروپا با اهدای جایزه افتخاری دستاورد اروپایی در سینمای جهانی از یک عمر فعالیت پرثمر ژولیت بینوش در دنیای فیلم و سینما تقدیر می‌کند.

ژوليت بينوش بازيگر فرانسوي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هالیوود ریپورتر، این جایزه هر سال به یک سینماگر اروپایی اهدا می‌شود که تاثیری جهانی بر صنعت سینما گذاشته است. قرار است بینوش ۵۵ ساله جایزه افتخاری خود را روز هفتم نوامبر در سی و دومین دوره مراسم اهدای جوایز فیلم اروپایی در برلین دریافت کند.

بازیگر فرانسوی برنده اسکار پیش‌تر سه بار در جوایز فیلم اروپایی درخشیده و جایزه برده است. بینوش سال ۱۹۹۲ با «عشاق روی پل» و پنج سال بعد در ۱۹۹۷ با «بیمار انگلیسی» آنتونی مینگلا بهترین بازیگر زن اروپا شد و در ۲۰۰۱ هم با «شکلات» به کارگردانی لاسه هالستروم جایزه بازیگر برگزیده از نگاه تماشاگران را به دست آورد. او با «بیمار انگلیسی» جایزه اسکار بهترین بازیگر زن مکمل را هم از آن خود کرده است.

بینوش در سینمای فرانسه با سینماگران مولف چون لویی مال، کریشتف کیشلوفسکی، میشاییل هانکه، جان بورمن، کلر دنی، اولیویه آسایاس و ایزابل کوشت همکاری کرده است. از مهم‌ترین فیلمسازان جهانی کارنامه بازیگری او هم می‌توان به زنده‌یاد عباس کیارستمی (رونوشت برابر اصل)، دیوید کراننبرگ (کاسموپلیس) و هیروکازو کره-ادا («حقیقت» فیلم افتتاحیه جشنواره ونیز امسال) اشاره کرد.

بینوش در ۱۹۸۵ با حضور کوتاه در «درود بر مریم» ژان-لوک گدار نامی برای خود دست و پا کرد و همان سال با «قرار ملاقات» آندره تشینه نامزد دریافت جایزه سزار شد. سه سال بعد با بازی کنار دنیل دی-لوئیس در «سبکی تحمل‌ناپذیر هستی» ساخته فیلیپ کافمن نام خود را جهانی کرد؛ فیلمی که همراه با «بیمار انگلیسی»، «شکلات»، «گودزیلا» و «شبح درون پوسته» همچنان از موفق‌ترین آثار تجاری کارنامه اوست.

کد خبر 456241

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha