چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
۰ نفر

محسن مصطفایی - سقز- خبرنگار:   سقز دومین شهر بزرگ استان و پل ارتباطی شمال غرب با جنوب و جنوب غرب ایران به شمار می‌رود و یکی از بازارهای تاریخی و قدیمی منطقه در این شهرِ قدیمیِ غرب کشور قرار دارد.  

نمایی از بازار «نه‌که‌روز»  سقز

به گفته صاحب‌نظران، این بازار در عصر صفوی مرکز تجاری و داد و ستد در منطقه شمال غرب کشور بوده است و ظرفیت‌ عظیم تجاری و فرهنگی برای تبدیل شدن به بازار اصلی و مرکز تجاری در شمال غرب کشور را دارد.   این امر به شرطی محقق می‌شود که به توسعه، عمران و آبادانی بازار اصلی و بازارچه‌های اطراف آن توجه شود تا در همین رهگذر خدمات‌ مناسبی به شهروندان و گردشگران ارائه دهد. در دهه‌های گذشته چند مجموعه بازار به بازار اصلی سقز اضافه شدند که یکی از آنها بازار «نه‌که‌روز» است.  

  • مزایا وتنوع کالا در «نه‌که‌روز»

یک مغازه‌دار قدیمی با اشاره به تنوع اجناس در این بازار می‌گوید: بازار «نه‌که‌روز» کمی بالاتر از میدان استقلال، پشت اداره مخابرات قرار دارد و زمان آغاز به کار این بازار به سال ۱۳۷۸ بازمی‌گردد. این بازار از آن زمان تاکنون فراز و فرودهای زیادی را پشت سرگذاشته و کسبه تلاش زیادی برای رونق‌بخشی به بازار در سال‌های گذشته انجام داده‌اند.   «صالح بادپیرا» می‌افزاید: این بازار دارای ۱۰۱ دهنه مغازه شامل پوشاک‌فروشی، خواربارفروشی، چاقوسازی، کفاشی، آرایشگاه، ادکلن و اسانس‌فروشی، ساعت‌فروشی، فرش‌فروشی، عکاسی، موبایل‌فروشی، نمایندگی‌های همراه اول و ایرانسل و... است. «نه‌که‌روز» یک بازار کامل است که می‌تواند نیازهای مشتریان را رفع کند.  

وی ادامه می‌دهد: موقعیت تجاری و سهولت دسترسی شهروندان و مسافران به بازار از ویژگی‌های این مرکز تجاری است. بادپیرا با اشاره به مزایا و برتری بازار «نه‌که‌روز» نسبت به مراکز تجاری دیگر ادامه می‌دهد: فروش اجناس باکیفیت با قیمت مناسب، برخورد خوب و مشتری‌مداری مغازه‌داران، تنوع اجناس، دسترسی راحت از چندین مسیر شهر از جمله: بهارستان، شریف‌آباد، سیلو و همچنین شهر صاحب، فضای آرام، دسترسی بهتر به وسایل حمل‌ونقل عمومی و... از مزایای این بازار به شمار می‌رود.  

  • اقدامات انجام شده، خواسته‌ها و مطالبات بازاریان

یکی از اعضای هیات‌مدیره بازار «نه‌که‌روز» می‌گوید: از زمان دایر شدن این بازار تاکنون تلاش‌های زیادی برای رونق و ارتقای آن انجام شده است. برای نمونه در ۳ سال گذشته با همت مغازه‌داران و همکاری شورای شهر و شهرداری، کف این بازار بلوک فرش و برای هدایت آب‌های سطحی آن نیز لوله‌کشی شد. در سال‌ جاری همزمان با بهسازی و به‌روز کردن بازار و یکنواخت و همسان‌سازی مغازه‌ها از لحاظ ظاهری، سقف بازار نیز نوسازی و با ساندویچ‌پنل به صورتی زیبا پوشیده شد.  

مجموعه این اقدامات برای هر مغازه‌دار بیش از ۵ میلیون تومان هزینه دربرداشته است. مغازه‌داران با همت جمعی، سعی دارند رونقی به این بازار ببخشند و فضای مناسب و جذابی برای شهروندان و مسافران تدارک ببینند. «عبدالله حسینیان» می‌افزاید: به ‌عنوان عضو هیات‌مدیره این بازار و به نمایندگی از مغازه‌داران از شهرداری، شورای شهر و شرکت‌های خدمات‌رسان به منظور رفع مشکلات بازار «نه‌که‌روز» درخواست همکاری داریم.

مشکلات و درخواست های ما برای این بازار عبارتند از: نماسازی جلو و ورودی بازار، تعبیه سرویس بهداشتی و نمازخانه برای استفاده مشتریان و مهمانان، کاهش و کم کردن مالیات‌های دریافتی از مغازه‌داران توسط اداره مالیاتی، بازنگری، ساماندهی و دایر کردن مغازه‌های قسمت پایینی بازار توسط شهرداری با هدف رونق‌بخشی به بازار و خروج از وضعیت فعلی، نصب حفاظ و نرده‌ در ورودی بازار برای جلوگیری از ورود موتورسواران و سایر وسایل نقلیه به داخل بازار، ساماندهی کابل و سیم‌های برق به منظور جلوگیری از حوادث احتمالی و نمابخشی به سقف این بازار توسط اداره برق و...
حسینیان اظهار امیدواری می‌کند که بتوان با همکاری مسئولان و مغازه‌داران رونق مناسبی به این بازار بخشید، چرا که اکثر مشتریان این بازار از قشرهای ضعیف و کم‌درآمد جامعه هستند.

  • تلاش شورای شهر برای حل مشکلات «نه‌که‌روز»

رئیس شورای شهر سقز در این رابطه می‌گوید: حمایت از رونق و آبادانی بازار سقز یک امر اساسی و جزو برنامه‌های شورای شهر و شهرداری برای رونق اقتصادی شهرستان و جذب گردشگر بیشتر است. «افشین عزیزی» می‌افزاید: با توجه به درخواست‌های مغازه‌داران بازار «نه‌که‌روز»، به‌زودی جلسه‌ای با حضور اعضای شورای شهر و مغازه‌داران برای بررسی خواسته‌ها، مطالبات و مشکلات این بازار تشکیل می‌شود و تا حد امکان برای رونق‌بخشی و رفع مشکلات آنها، مساعدت و همکاری لازم را خواهیم داشت.

  • صدور و تمدید رایگان جواز کسب    

رئیس اتاق اصناف شهرستان سقز با اشاره به مشارکت جمعی کسبه «نه‌که‌روز» برای بهسازی و ساماندهی این بازار می‌گوید: برای تجلیل از اقدام خودجوش و هماهنگ این کسبه، تمدید و صدور جواز کسب آنان از ۱۵ مهر ۹۸ به مدت یک‌ ماه رایگان است تا تشویقی برای دیگر بازاریان باشد که در عمران و آبادانی بازار نقش‌آفرینی کنند.   «بهزاد یزدانی» اظهار می‌کند: همچنین برای ساخت تابلو و نمای ورودی بازار، اتاق اصناف آماده حمایت و مساعدت است.  وی همچنین به همکاری و تعامل شورای شهر، شهرداری، اداره برق و نهادهای خدمات‌رسان برای بهسازی و رونق اشاره می‌کند و می‌افزاید: بازارها قلب اقتصادی هر شهری هستند و بر حسب وظیفه توجه به خواسته بازاریان، باعث رونق اقتصادی خواهد شد و «نه‌که‌روز» از این دست بازارهاست.

کد خبر 456179

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha