سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل سابق محیط زیست استان تهران گفت: هجوم جمعیت و تمرکز آن در شهر تهران عامل اصلی بروز مشکلات محیط زیستی است.

چالش‌های مهم زیست محیطی استان تهران

به گزارش ایسنا، کیومرث کلانتری در مراسم معارفه سعید محمودی - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران - با اشاره به این که پست‌های مدیریتی همانند مرگ افراد هستند و خوب است مادامی یک مسئولیت و امانتی به مدیری واگذار می‌شود، برای اندوخته‌های آخرت خود تلاش کند، گفت: در زمان تصدی بنده دو اقدام انجام شد؛ که شامل تقویت زیرساخت‌ها، تبیین سازمان محیط زیست در بیرون از محیط زیست و مشارکت ظرفیت‌های استان در دستور کار می‌شد.

وی با بیان این که مدیریت در تهران زمان زیادی می‌خواهد، چرا که استان تهران برای خود یک کشور است و باید بگوییم ایران ۳۰ + ۱ استان دارد، گفت: کمبود آب، تمرکز جمعیت، نبود آمایش سرزمین، نبود ظرفیت زیست محیطی، رعایت نکردن ممنوعیت شعاع ۱۲۰ کیلومتری از جمله چالش‌های مهم زیست محیطی استان تهران هستند.

کلانتری ادامه داد: روزانه بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو و ۳ میلیون موتورسیکلت در شهر تهران تردد می‌کنند که نتیجه آن افزایش آلودگی هوا است. در استان تهران روزانه ۱۱ هزار تن پسماند عادی، ۱۱۵ تن پسماند پزشکی، ۴۳ هزار تن نخاله ساختمانی، ۲۲۰۰ تن پسماند صنعتی و ۴۰۰ تن پسماندهای ویژه تولید می‌شود.

وی با بیان این که کار محیط زیست پیشگیری از مشکلات آن در مناطق است و اگر صنعت می‌خواهیم باید کم آب‌بر باشد، گفت: باید از بارگذاری جمعیت در شهر جلوگیری کنیم.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متاسفانه در شهر تهران با افزایش جمعیت هیچ تغییری در حمل و نقل عمومی ایجاد نشده و همین موضوع منجر به افزایش ترافیک شده است.

وی با بیان این که محیط زیست استان تهران یک برنامه و سند ۵ ساله تدوین کرده و این برنامه برای هر شهرستان مجزا است، گفت: در سال ۹۶ حدود ۴ میلیارد تومان برای اقدامات عمرانی و ۱۴ میلیارد تومان برای هزینه‌های محیط زیستی اعتبار اختصاص یافته بود که امروز به ۶۱ میلیارد تومان اعتبار افزایش یافته است.

کلانتری در بخشی از صحبت‌های خود به موضوع بوی اطراف فرودگاه امام اشاره کرد و گفت: بوی نامطبوع حد فاصل فرودگاه امام خمینی (ره) نیز یکی دیگر از مشکلات بزرگ استان تهران بود که ۲۸ کانون آن شناسایی شد.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست تصریح کرد: ۹ پاسگاه محیط‌بانی نیز در استان تهران احداث و منطقه حفاظت شده کاوه ده به منطقه شکار ممنوع تبدیل شد.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، وی در پایان با اشاره به این که رسیدگی به پرونده شهرک زیتون نیز یکی دیگر از مشکلات محیط زیست استان تهران بوده و مقرر شد وزارت مسکن و شهرسازی حدود ۵۰۰ هکتار از زمین‌های شهر پردیس را به مالکان واقعی اختصاص دهد، گفت: در دو سال اخیر ۴۷۶ واحد آلاینده شناسایی و ۱۵۴۰ واحد استان تهران نیز به سوخت پاک مجهز شدند. همچنین نظارت دقیق بر مراکز معاینه فنی از سال گذشته آغاز شد.

کد خبر 456142

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha