همشهری آنلاین: اعضای هنرمند یک خانواده تنکابنی سالانه ۴هزار سفال به کشورهای کویت، عراق، ژاپن و آلمان صادر می‌کنند.

یک خانواده هنرمند در تنکابن دهکده سفال ایجاد کرده‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر، دهکده ای پیدا و پنهان میان هاله مه و شاخسار درخت در کوهستان‌های غرب مازندران، با خانه‌های کاهگلی و خانواده‌ای گسترده که ساکنان این دهکده‌اند. قرابت‌شان با  آفتاب است و لبخندشان مدام و چنان با شعف نگاه‌شان در تو می‌نگرند که گویی به دیار دیرینه و میان خویشان کهن خویش بازگشته‌ای. این دهکده که شامل یک خانواده گسترده است، چند نسل است مهارت ساخت سفال را با خود همراه دارند و هر نسل، خلاقیتی را بر تجربه پیشینیان افزوده است. 

خانواده محبی که ۳ مهر اصالت از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای خلاقیت در تولید سفال کشور را دارند، سالانه به طور میانگین میزبان بیش از ۴۰۰ توریست خارجی ، ۱۰ هزار توریست داخلی، ۶ هزار دانش‌آموز در قالب اردوهای دانش آموزی و ۳ هزار دانشجو هستند.

این دهکده که هر کلبه آن همزمان یک واحد زیستی و تولیدی یکی از فرزندان (اعم از دختر و پسر با دامادها و عروس‌ها و نوه‌ها) است، علاوه بر تولید سفال در ۵۰ شکل متفاوت و متنوع؛ ارائه خدمات آموزشی به هنر آموزان این صنعت و خدمات آموزشی برای توانبخشی کهنسالان و معلولان حرکتی از جمله بیماران ام اس را در سطح شهرستان تنکابن و شهرهای همجوار را نیز به عهده دارند. نسل جوانتر این دهکده همگی تحصیلات آکادمیک در رشته های مختلف دانشگاهی را پشت سر نهاده اند اما تماما کسب و کارشان را در کنار خانواده و از مهارتشان در تولید سفال به دست می‌آورند.

۱۲۰ هزار قطعه سفال در سال توسط ۴۰ عضو این خانواده تولید می شود که تنوع بی‌نظیری را به رخ بینندگان می‌کشاند. همه فرایند تولید از استحصال و به عمل آوری خاک تا ساخت آن در پشت چرخ های سفالگری و پخت آن در کوره توسط اهالی این دهکده انجام می‌شود و می‌تواند به عنوان نمونه‌ای موفق از یک خوشه صنعتی فعال در صنایع دستی کشور به شمار آید. 

محبعلی محبی بزرگ این خانواده  برنامه هایی برای آموزش و  اشتغال حداقل ۵۰ نیروی متقاضی کار در بخش های مختلف سفالگری در این دهکده با توسعه کارگاه های تولیدی و آموزشی و کوره سفالپزی را در ذهن دارد. همچنین احداث واحدهای اقامتی بومی-سنتی برای ارتقای کیفیت میزبانی از گردشگران خارجی و داخلی، از دیگر برنامه‌های توسعه این دهکده گردش پذیر است. 

محبی در گفت و گو با خبرنگار مهر از آمادگی لازم برای همکاری با سازمانهای مرتبط برای احداث موسسه آموزشی سفال ایران در این دهکده برای هنرآموزان مشتاق یادگیری این صنعت با ارائه گواهینامه کسب این مهارت را ذکر کرد.

او اذعان داشت که این دهکده در حال حاضر به تولید اسباب بازیهای متنوع و ایمن و دوستدار محیط زیست برای کودکان اهتمام دارد و به راحتی با اطلاع رسانی مناسب امکان افزایش تولید این اسباب بازی های ایمن را برای کودکان سرزمین مان دارد. 

چندی پیش نیز علی اصغر مونسان وزیر گردشگری در جریان سفر خود به استان مازندران، بازدید جامعی از این دهکده سفال داشت.

کد خبر 456129

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha