سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
۰ نفر

آلودگی آب و احساس طعم نفت در آب آشامیدنی به موضوع مهم این روزها در بیجار تبدیل و در برخی مناطق موجب نگرانی مردم‌ شده است.

نمایی از شهر بیجار

به گزارش همشهری، طی ۲ روز اخیر در برخی مناطق شهر بیجار از جمله منطقه شهرک آفتاب (فاز۱ و۲ حلوایی و مسکن مهر) آب آشامیدنی طعم نفت به خود گرفته و مردم را نگران کرده است. شنیده‌ها حاکی از افزایش درخواست مردم برای استفاده از آب بسته‌بندی شده در این منطقه است و همین امر موجب اعلام نارضایتی مردم در فضای حقیقی و مجازی شده است. مردم مناطق شهرک آفتاب با گله‌مندی از وضع موجود از مسئولان خواستار رفع مشکل و توزیع آب شرب سالم تا زمان رفع مشکل هستند.

  • سخنان شهروندان

یکی از شهروندان بیجاری در این باره گفت: خبر آلوده شدن آب بیجار با نفت موجب نگرانی ما شده و برای این‌که کودکان ما دچار بیماری نشوند از آب بسته‌بندی شده استفاده می‌کنیم. این شهروند بیجاری افزود: با توجه به شرایط اقتصادی خرید آب شرب بسته‌بندی شده برای ما مقدور نیست و از مسئولان تقاضا داریم تا زمان رفع مشکل، آب شرب سالم برای مردم تهیه کنند. یکی دیگر از شهروندان بیجاری نیز ضمن اعلام نارضایتی از وضع موجود اظهار کرد: الان چند روز است که آب شرب شهرک آفتاب مزه نفت می‌دهد و قابل مصرف نیست. از مسئولان می‌خواهیم که به این مساله رسیدگی کنند.

شهروند دیگری هم به همشهری گفت: مسئولان گفته‌اند مخزن آب آشامیدنی بیجار سالم است اما مردم در این باره چندان مطمئن نیستند. امیدواریم هرچه زودتر این نگرانی برطرف شود.  در همین زمینه نشستی مشترک با حضور اصحاب رسانه با مدیر شبکه بهداشت و درمان و رئیس آب و فاضلاب شهرستان بیجار، به منظور رفع ابهام در خصوص آلودگی آب برگزار شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بیجار در این جلسه به وضعیت آب شرب بیجار اشاره و اظهار کرد: آب آشامیدنی مصرفی بیجار در مناطق شهرک آفتاب(فاز۱ و۲ حلوایی و مسکن مهر)، سالم و عاری از هرگونه آلاینده میکروبی است. «حسین جعفری» با تاکید بر این‌که تغییر مزه و طعم آب شرب به معنای ناسالم بودن آن نیست، گفت: پس از انجام آزمایش و چندین مرحله نمونه‌برداری، عاری از میکروب بودن آب شرب بیجار در مناطقی که به نفت آلوده شده بود به اثبات رسید.

  • تخلیه شدن منبع ذخیره نفت 

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بیجار با بیان این‌که تخلیه شدن منبع ذخیره نفت موجود در جوار چاه شماره ۳ دلیل آلوده شدن آب شرب مناطق حلوایی، شهرک آفتاب، فاز یک و ۲ و مسکن مهر شهر بیجار بوده است، گفت: پس از اطلاع از این موضوع چاه شماره ۳ از مدار خارج شده است. وی با اعلام این‌که پس از شست‌وشوی مخازن آب آلوده به نفت صبح روز شنبه (۳۰ شهریور) این مخازن وارد مدار شده است، تصریح کرد: به صورت رندوم از ۱۲ نقطه مناطق آلوده نمونه‌برداری شده است که ۵۰ درصد از این نمونه‌ها فاقد بو و طعم نامتعارف نفت است. جعفری در ادامه با اشاره به این‌که سیستم توزیع آب شرب شهر به نفت آلوده شده و ممکن است رفع شدن این موضوع چند روز طول بکشد در توصیه به مردم افزود: از همشهریان تقاضا داریم برای مصرف شرب تا زمانی که بو و طعم نامتعارف نفت در آب وجود دارد، از مصرف آن جلوگیری کنند.

  • چاه‌های آب شرب بیجار نگهبان ندارد

در ادامه این جلسه مدیر آبفای بیجار گفت: روز پنج‌شنبه ساعت ۸ صبح آلودگی آب چاه شماره ۳ قمشلو اطلاع داده شد و پس از بررسی‌های صورت گرفته، آلودگی چاه آب قمشلو به نفت برای ما به اثبات رسید. «بهزاد مرادی» به نبود نگهبان در محل چاه‌های آب اشاره و بیان کرد: چاه‌های آب آشامیدنی در بیجار و در همه شهرهای استان نگهبان ندارد و مساله آلودگی آب توسط دستگاه امنیتی و انتظامی در دست بررسی است.

مدیر آبفای بیجار با بیان این‌که محافظ چاه شماره ۳ روز پنج‌شنبه ۲۸ شهریور به سرقت رفت، ادامه داد: پس از تهیه صورت‌جلسه توسط نیروی انتظامی شهرستان، در جدید چاه شماره ۳ توسط آبفای شهرستان نصب شد. وی با بیان این‌که روز جمعه ۲۹ شهریور ساعت ۸ صبح از آلوده شدن آب شرب به نفت مطلع شدیم، ادامه داد: پس از اطلاع از این موضوع چاه‌ها، مخازن آب و ایستگاه‌های آب موجود خاموش شدند.

  • اعزام ۵ اکیپ

مرادی ادامه داد: بلافاصله توسط ۵ اکیپ از شهرستان‌های سنندج، سقز، قروه، دیواندره و دهگلان به همراه نیروهای آتش‌نشانی شهری بیجار با امکانات و تجهیزات در محل شست‌وشوی مخازن آب آغاز شد و تا ۱۲ شب جمعه ۲۹ شهریور ادامه داشت.  وی با اعلام این‌که مخزن ذخیره آب ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعبی موجود جوابگوی تهیه ۱۸ ساعت آب شرب منطقه است، ادامه داد: با اطلاع از وضعیت سالم مخزن ذخیره آب این مخزن وارد مدار و جایگزین مخزن آلوده شد. شایان ذکر است از ابتدای این اتفاق تاکنون آب شرب سیار برای مصرف شرب مردم در مناطق آلوده به نفت مستقر نشده است و از همشهریان تقاضامندیم تا پایان رفع شدن بو و طعم نامتعارف نفت از مصرف آب شرب جلوگیری کنند.

کد خبر 456054

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha