همشهری‌آنلاین: برگزارکنندگان آئین گرامیداشت روز جهانی صلح بیانیه‌ای را به مناسبت این روز منتشر کردند. 

روز جهاني صلح 833

به گزارش شهرنوشت، در بیانیه برگزارکنندگان آئین گرامیداشت روز جهانی صلح این چنین آمده است: «روز جهانی صلح هر ساله فرصتی است برای کنار هم بودن و اندیشیدن به زندگی بهتر برای همه انسان‌ها و ایستادن در کنار هم برای صلح. سخنی گزاف نیست اگر صلح را زبان مشترک همه ملل دنیا بدانیم و شاید به همین دلیل بوده است که سازمان ملل متحد، اصلی‌ترین هدف خود را حفظ صلح و امنیت بین‌المللی قرار داد و قوی‌ترین نقطه اتحاد ملت‌ها را جستجوی صلح دانسته است. بارها شنیده و خوانده‌ایم که صلح چیزی است فراتر از نبودن جنگ میان دولت‌ها. صلح در معنایی جامع، به معنای دوری از خشونت در همه ابعاد زندگی بشر است و ما به عنوان کسانی که هر ساله دور هم جمع می‌شویم تا از صلح بگوییم و دغدغه صلح داریم، باید صلح را از زندگی خویش آغاز کنیم.

در جهان آشفته‌ای که در آن قرار داریم، خشونت علیه انسان‌ها، تروریسم و جنگ‌هایی که افکار عمومی جهان را به خود مشغول کرده است، فرصتی برای پرداختن به ابعاد دیگر خشونت و مخاطراتی که ریشه‌های صلح جهانی را تهدید می‌کند، نگذاشته است و در میان این طوفان‌های رسانه‌ای که به مخاطره افتادن صلح را صرفاً خشونت‌های نظامی جلوه می‌دهند، ما شاهد به خطر افتادن ستون‌های حیاتی صلح جهانی هستیم که ریشه بسیاری از جنگ‌ها و خشونت‌های بعدی‌ست و در حقیقت بسیاری از جنگ‌ها را باید معلول بی‌توجهی به این خشونت‌های به ظاهر سفید و فاقد خونریزی دانست. روزی میراث فرهنگی بشری در افغانستان و عراق و سوریه قربانی خشونت و افراطی‌گرایی می‌شود و بنیان‌های تاریخی و فرهنگی وحدت ملت‌ها و انسان‌ها که صدها سال آنان را در کنار یکدیگر نگاه داشته است و ملتی را تشکیل داده است به دست تروریست‌ها تخریب می‌شوند و روزی دیگر در خشونتی پنهان محیط‌زیست کره زمین به خطر می‌افتد و صلح پایدار را به صلحی شکننده و رو به فروپاشی سوق می‌دهد.

امروز شاهدیم که خشکسالی‌ها و تغییر اقلیم و فقر ناشی از آن، ریشه بسیاری از جنگ‌ها و ناآرامی‌ها و خشونت‌ها را از آفریقا تا خاورمیانه سبب شده است و هر روز با بی‌توجهی قدرت‌های بزرگ اقتصادی به موضوع تغییر اقلیم و گرمایش زمین که نمونه بارز آن بی‌توجهی به معاهده پاریس به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای حقوقی برای حفظ محیط‌زیست کره زمین و مقابله با تغییر اقلیم است، این عوامل پررنگ‌تر می‌شود. این بی‌توجهی دولت‌ها و به خصوص دولت‌های بزرگ به مخاطرات تهدیدکننده محیط‌زیست که تهدیدی برای صلح پایدار است، وظیفه جامعه مدنی و سازمان‌های مردم‌نهاد و تک تک کسانی را که دغدغه حفظ صلح دارند سنگین‌تر می‌کند.

ما برگزارکنندگان گرامیداشت روز جهانی صلح امیدواریم با توجه بیشتر به ابعاد گوناگون صلح و فراتر رفتن از ظواهر خشونت به سمت ریشه‌یابی و یافتن راه‌هایی برای از بین بردن آنها بتوانیم گامی به سمت صلح پایدار و تشویق شهروندان به اصلاح سبک زندگی خود در جهت ارتقای روابط صلح‌آمیز با محیط‌زیست برداریم.»

کد خبر 455835

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha