همشهری آنلاین: رئیس پلیس ضد تروریسم انگلیس هشدار داد که گروه‌های راست افراطی بزرگترین تهدید تروریستی و رو به رشد در این کشور به شمار می روند.

نیل باسو

به گزارش ایرنا، نیل باسو روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: ۱۰ درصد از ۸۰۰ پرونده در حال بررسی دایره ضد تروریسم انگلیس، درباره گروه های راست افراطی است که این میزان افزایش قابل توجهی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است.

وی با بیان اینکه خطر ناشی از گروه های اسلام افراطی از دو سال پیش مهار شده، افزود: اما رشد جنبش های راست افراطی و افزایش هم زمان جرایم مرتبط با تنفر باید همه را به فکر وادار کند.

رئیس پلیس ضد تروریسم انگلیس خاطر نشان کرد: افزایش آمار اسلام هراسی، یهودستیزی و جرایم نژادپرستانه نشانه‌ افزایش افراطی گری در این کشور است که باید به طور جدی با آن مقابله کرد.

باسو عنوان کرد: از ۲۲ حمله تروریستی که از مارس ۲۰۱۷ (فروردین ۱۳۹۶) خنثی شده، هفت مورد مربوط به گروه‌های راست افراطی است.

رئیس پلیس ضد تروریسم انگلیس همچنین نسبت به حملاتی که از طریق فضای مجازی سازماندهی می‌شود هشدار داد و شناسایی به موقع تمام تهدیدها را امری غیر ممکن دانست.

وی «تروریست‌های تنها» را هم یکی از دیگر از مشکلات دستگاه امنیتی توصیف کرد و گفت:‌ بزرگترین نگرانی من این است که افراد در گروه های راست و اسلام افراطی ظرف چند روز یا هفته، جذب ایدئولوژی های رادیکال شده و ما قادر به پیشگیری نیستیم.

آمار جرایم ناشی از تنفر در انگلیس، از سه سال پیش به این سو که مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند، افزایش چشمگیری را تجربه کرده است.

«درن آزبورن» سال ۲۰۱۷ میلادی تحت تاثیر اندیشه های رهبر گروه ضد اسلامی لیگ دفاعی انگلیس به نام «تامی رابینسون» با خودروی ون به نمازگزاران مسجد فینزبری در شمال لندن حمله کرد و یک قربانی برجای گذاشت.

بعدها گزارش شد که او قصد داشت تا به راهپیمایان روز جهانی قدس لندن حمله کند اما با توجه به حضور ماموران پلیس از این اقدام صرف نظر کرد.

سال قبل از این حادثه نیز یکی از اعضای گروه های برتری طلب نژاد سفید، «جو کاکس» نماینده مجلس عوام انگلیس و طرفدار ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا را در خیابان به گلوله بست.

همان زمان یک عضو گروه نونازی و افراطی اقدام ملی انگلیس هم فرد مهاجری را گردن زد.

رئیس پلیس ضد تروریسم انگلیس هشدار داد که سیاستمداران این کشور باید در اظهارات خود درباره برگزیت و مسائل مهاجران احتیاط بیشتری را به خرج دهند.

وی به طور غیرمستقیم فضای موجود را به تحولات سیاسی نسبت داد و گفت: تروریست های راست افراطی افرادی را که با اندیشه های آنها همسو نیستند هدف قرار می‌دهند.

«مسعود شجره» رئیس سازمان حقوق بشر اسلامی انگلیس نیز معتقد است که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا آنچنان که ادعا می‌شود ربطی به مسائل اقتصادی نداشته و در اصل یک جنبش ضد مهاجر، ضد اقلیت و نژادپرستانه است.

وی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت آمار دقیقی از حملات اسلام هراسانه در انگلیس وجود ندارد اما طبق برآوردهای صورت گرفته ۹۵ درصد مسلمانان اسلام‌هراسی را در رسانه‌ها لمس، ۱۵ درصد حمله فیزیکی و ۵۰ درصد تبعیض در شغل، آموزش و غیره را تجربه کرده‌اند.

شجره این آمار را با توجه به جمعیت مسلمانان انگلیس نگران‌کننده خواند.

کد خبر 455787

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha