همشهری آنلاین: همزمان با بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید، معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست آخرین وضعیت تدریس کتاب انسان و محیط زیست را برای سوم دبیرستانی‌ها تشریح کرد.

آموزش كتاب انسان و محیط زیست برای سوم دبیرستانی‌ها

به گزارش ایسنا، تالیف کتاب درسی «انسان و محیط زیست» برای فراگیران رشته‌های علوم‌تجربی، ریاضی، علوم‌انسانی، کار و دانش و فنی و حرفه‌ای پایه یازدهم از اقدامات مهمی است که در نتیجه تفاهم سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش محقق شد و از سال تحصیلی ۹۷-۹۶ در قالب یک واحد درسی جدید در مدارس ارائه شد.  

اسکندر امیدی‌نیا - معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست با بیان این که کتاب انسان و محیط زیست برای سال سوم دبیرستان تهیه شده است، می‌گوید: امسال سال سوم تدریس کتاب انسان و محیط زیست برای دانش‌آموزان سال یازدهم است که در هفت فصل شامل آب؛ سرچشمه زندگی، خاک؛ بستر زندگی، هوا؛ نفس زندگی، انرژی؛ حرکت زندگی،  زباله؛ فاجعه محیط زیست، تنوع زیستی؛ تابلوی زیبای آفرینش و محیط زیست؛ بستر گردشگری مسئولانه، تدریس می‌شود.  

امیدی‌نیا تأکید دارد که بکارگیری کتاب انسان و محیط زیست در دوره آموزشی، در اصلاح الگوی مصرف آب و انرژی توسط نسل‌های جدید موثر خواهد بود، بنابر این این کتاب دارای ارزش تربیتی بالایی است. علاوه بر تهیه مفاد کتاب انسان و محیط زیست توسط کارشناسان سازمان محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش، کارگاه‌های تخصصی نیز برای مدرسین این کتاب برگزار شده است.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست در ادامه تصریح می‌کند: علاوه بر تدریس  کتاب انسان و محیط زیست، لازم است در راستای نهادینه کردن مسائل محیط زیستی برای دانش‌آموزان، مطالب محیط زیستی در مفاد آموزشی سایر کتاب‌های درسی نیز گنجانده شود. بنابر این تلاش می‌شود که رویکرد محیط زیستی در تهیه مطالب کتاب‌های درسی شیمی، فیزیک، زیست شناسی و زمین شناسی رویکرد محیط زیستی نیز مورد توجه قرار گیرد.  

امیدی‌نیا گفت: سال‌های ابتدایی دوران کودکی زمان شکل‌گیری عواطف، کنجکاوی و هیجانات است. بازی‌های کودکانه در دل طبیعت سبکی از زندگی را برای کودکان درونی می‌کند که در راستای حفظ محیط زیست است. باید آموزش محیط زیست را از طریق بازی‌های کودکانه از دوران مهدکودک شروع کنیم چون کنجکاوی و شوق دانستن ویژگی اساسی کودکانه است؛ بنابر این ضروری است که از طریق ارائه اطلاعات ساده محیط زیستی در مورد سنگ و خاک، گل‌ها و میوه‌ها، عطر شکوفه، صدای پرندگان، شرشر آب، تا تغییرات فصول و کشت و کار و تغذیه حیوانات و نگهداری گیاهان حساسیت و دغدغه کودکان را نسبت به محیط زیست و طبیعت خود بیشتر کنیم.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست تاکید دارد که برای آسیب‌شناسی و بهبود اقدامات انجام‌شده، پرسشنامه‌هایی تهیه شده است که از طریق آن مفاد کتاب انسان و محیط زیست و کیفیت کلاس‌ها و تسلط معلمان مورد سنجش قرار خواهد گرفت. 

کد خبر 455719

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha