شیما صادقی - سنندج- خبرنگار:  تا نیم‌قرن پیش، زنان روومه‌ت‌گیر(چهره‌پرداز) در سنندج به خانه‌ها مراجعه و زنان را آرایش می‌کردند.

آرایشگاه زنانه

امروز و با گذشت زمان و ورود مدهای مختلف، توجه به پوشش، آرایش و پیرایش در میان مردم به‌ویژه قشر جوان افزایش یافته و آرایشگاه‌های زنانه کم‌کم تغییر کاربری داده‌اند و به سالن‌های مد، محلی برای ماساژ، پاک‌سازی پوست، اپیلاسیون، انواع پرسینگ، کاشت ناخن و مژه، تاتو و دیگر امور با قیمت‌های سرسام‌آور تبدیل شده‌اند و در این رهگذر چنان تعداد مشتریان سالن‌های زیبایی رو به افزایش است که تقاضا برای ورود به این حرفه بیشتر شده.

آرایشگاه‌ها از هیچ کاری برای جلب و جذب مشتریان خود دریغ نمی‌کنند. مشتری نیز برای داشتن ظاهری زیبا و استقبال از مدهای روز حاضر به پرداخت مبالغ بالاست. در چند سال اخیر علاوه بر اجاره صندلی، آرایشگاه‌های زنانه در نقاط مختلف شهر با شعار این‌که در این سالن‌ها به دنبال کارآفرینی هستند، عکس‌های خدمات ارائه شده به مشتریان خود را در فضای مجازی منتشر می‌کنند تا بتوانند با افزایش فالوئر مشتری بیشتری جذب کنند. اگر چرخی در فضای مجازی بزنیم صفحه‌های سالن‌های گوناگون با مدل‌های مختلف را خواهیم دید که هر یک به گونه‌ای درصدد خودنمایی هستند و چشم هر ببننده‌ای را به خود جذب می‌کنند.

امروزه خدمات آرایشگاه و انجام امور جانبی و اغلب پرخطر بیش از پیش مورد توجه نسل جوان قرار گرفته است و مردمی که خواستار زیبایی هرچه بیشتر خود هستند، حاضرند برای یک شب مبالغ هنگفتی پرداخت کنند. همین امر باعث شده در آرایشگاه‌هایی که در میان مردم اسم‌ و رسمی پیدا کرده‌اند، نسبت به دیگر آرایشگاه‌های سطح شهر مبلغ بسیار بالا و قابل توجهی از مشتری دریافت کنند و بیشتر مشتریان مخصوصا عروس‌ها بدون اعتراضی این مبلغ را پرداخت می‌کنند، به‌طوری‌که به دفعات در بسیاری از آرایشگاه‌های زنانه شاهد تخلفات صنفی از جمله گران‌فروشی و عدم درج فهرست قیمت خدمات هستیم.

  • بی‌توجهی آرایشگران به نرخ مصوب اتحادیه

«کژال. م» یکی از شهروندان سنندجی در پاسخ به این سوال که آیا نرخ اتحادیه در آرایشگاهی که مراجعه می‌کند درج شده و بر اساس آن هزینه را پرداخت می‌کند، می‌گوید: وقتی از صاحبان آرایشگاه در مورد نرخ سوال می‌پرسی می‌گویند آرایشگاه‌ها نرخ مشخصی ندارند. وی می‌افزاید: آرایشگرها هر چقدر که در کارشان ماهر شوند، می‌توانند قیمت‌ها را بالا ببرند و اگر اعتراض کنیم هم برخورد مناسبی ندارند.

این شهروند سنندجی اظهار می‌کند: نه‌تنها قیمت آرایش بلکه هزینه امور جانبی مانند تاتو، کاشت ناخن و مژه در آرایشگاه‌ها متفاوت است و به دلیل تقاضای مشتری این روزها در همه آرایشگاه‌ها این خدمات توسط افرادی که به‌تازگی مدرک گرفته‌اند انجام می‌شود. برخی از آرایشگاه‌ها برای جا نماندن از بازار رقابت، صندلی مغازه را به برخی افراد تازه‌کار برای انجام این امور اجاره می‌دهند که قابل اطمینان نیستند. بنابراین بسیاری از مردم برای دریافت خدمات بهتر حاضرند مبلغ بیشتری را پرداخت و به افراد ماهر و متخصص مراجعه کنند.

  • برخورد با آرایشگاه‌های غیرقانونی

«فرشته. ک» از دیگر شهروندان سنندجی در مورد آرایشگاه‌های زنانه می‌گوید: رقابت بین آرایشگاه‌های زنانه بالا گرفته و هر آرایشگاهی برای برتری خود از رقبا، گستره خدمات خود را افزایش داده است، تا جایی که از قالب آرایشگاه خارج شده و به امور مرتبط با پزشکی نظیر تاتو، سوراخ کردن گوش و پرسینگ هم می‌پردازد. وی می‌افزاید: چند آرایشگاه در شهر شناخته شده هستند و بسیاری از مردم روزها و ساعت‌های پیاپی در انتظار نوبت می‌مانند و تفاوت قیمت‌ها را به مهارت آرایشگرها ربط می‌دهند و از آنها استقبال می‌کنند. این شهروند سنندجی اظهار می‌کند: این روزها هر خانمی با گذراندن چند دوره کوتاه‌مدت، آرایشگر می‌شود و به‌صورت قانونی و گاهی غیرقانونی در منزل یا پارکینگ منزل خود فعالیت می‌کند. امیدوارم با افرادی که غیرقانونی کار می‌کنند برخورد شود.

  • منع آرایشگاه‌ها از انجام امور خطرناک

رئیس اتحادیه بانوان آرایشگر در مورد نرخ‌های مختلف خدمات آرایشگاه‌ها می‌گوید: در درجه اول مشتریان مقصرند، چراکه زمان مراجعه به آرایشگاه به هیچ عنوان به نرخ تعیین شده توجه نمی‌کنند، بارها این موضوع را اتحادیه مطرح کرده و مشتری باید در زمان مراجعه به آرایشگاه به این مهم توجه کند. «پوران قادری» می‌افزاید: به همه آرایشگاه‌ها لیست نرخ‌ اعلام شده و همه آنها موظف به نصب آن در معرض دید عموم هستند، آرایشگر نیز باید بر اساس نرخ اتحادیه برای مشتری فاکتور صادر کند، در غیر این‌ صورت مشتری می‌تواند از طریق اتحادیه این مورد را پیگیری کند.

رئیس اتحادیه بانوان آرایشگر ادامه می‌دهد: به تمام آرایشگاه‌ها در نقاط مختلف یک قیمت ابلاغ شده و با هرگونه گران‌فروشی برخورد می‌کنیم، البته برخی از مشتریان در قبال مبلغ بالاتر خواستار آرایش و پیرایش بسیار خوب هستند و تکرار این امر از سوی مشتریان موجب گرانی قیمت‌ها و تفاوت آنها می‌شود. قادری تصریح می‌کند: اتحادیه ۲ روز در هفته آرایشگاه‌ها را بازرسی می‌کند و علاوه بر آن ماهانه ۲ تا ۳ بار اکیپی متشکل از معاونت غذا و دارو، بهداشت، تعزیرات و اتحادیه از آرایشگاه‌های سطح شهر بازرسی می‌کند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، گزارشی در این باره تهیه و به آن رسیدگی می‌شود.

رئیس اتحادیه بانوان آرایشگر درمورد اقدامات رو به گسترش در آرایشگاه‌ها تحت عنوان کاشت ناخن، اپیلاسیون، تاتو و سایر امور اظهار می‌کند: اپیلاسیون به‌صورت تخصصی و معمولی، تاتو، کاشت ناخن و دیگر موارد جانبی علاوه بر مدرک آرایش و پیرایش نیازمند مدرک تخصصی در این امور است.
قادری درباره اجاره صندلی در آرایشگاه‌ها می‌گوید: اجاره صندلی از مواردی است که امروز به دلیل افزایش نرخ بیکاری باب شده و بنابراین تنها باید به افراد دارای مدرک و تخصص لازم اجاره داده شود.

وی تصریح می‌کند: در هر آرایشگاه تنها کسی که دارای مدرک مورد نظر است حق انجام تاتو، اپیلاسیون و دیگر موارد را دارد و در غیر این ‌صورت تخلف بوده و در این باره روزانه شاهد ۳ تا ۴ مورد شکایت از سوی مشتریان هستیم. رئیس اتحادیه بانوان عنوان می‌کند: آرایشگاه‌ها از انجام امور پرخطر مانند سوراخ کردن گوش، پرسینگ، پلکسر و کوچک کردن بینی منع قانونی شده‌اند. وی اظهار می‌کند: امور پرخطر معمولا از سوی افرادی که صندلی اجاره می‌کنند انجام می‌شود، بنابراین با شخص خاطی و آرایشگر برخورد می‌کنیم.

  • افزایش روزافزون تعداد آرایشگاه‌ها

قادری می‌افزاید: با افزایش روزافزون تعداد آرایشگاه‌ها و افزایش اجاره‌بهای مغازه‌ها میزان کار این قشر نیز کاهش یافته، بنابراین درخواست حد صنفی را ارائه داده‌ایم و امیدواریم با موافقت و اجرای این طرح این مشکلات ساماندهی و از ازدیاد آنها جلوگیری شود. وی در ادامه خواستار همکاری جامعه بانوان می‌شود و اضافه می‌کند: اتحادیه آرایشگران با ۳ بازرس برای یک شهر و جمعیت حدود ۶۰۰ هزار نفر هرگز نمی‌تواند به همه آرایشگاه‌های شهر به‌صورت پی در پی مراجعه کند، بنابراین مشتریان با درخواست فاکتور بر اساس قیمت‌های ابلاغ شده از سوی اتحادیه و انجام ندادن امور پرخطر از گران‌فروشی و ایجاد مشکلات جلوگیری کنند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف آن را با اتحادیه گزارش دهند.

  • آمار بالای تخلفات صنفی آرایشگاه‌ها    

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کردستان اظهار می‌کند: در صورتی که آرایشگران از قیمت‌های اعلام شده اتحادیه آرایشگران پیروی نکنند و خواستار مبالغ بالاتری در قبال انجام کار خود باشند، تخلف محسوب شده و با آنها برخورد می‌شود. «سید نجیم حسینی» می‌افزاید: در برخورد با آرایشگران متخلف در طول یک سال مانند دیگر اصناف بر مبنای قانون در مرحله اول و دوم برای آنها جزای نقدی در نظر گرفته می‌شود و در مرحله سوم در محل کسب پارچه نصب خواهد شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی کردستان تصریح می‌کند: گران‌فروشی، استفاده از مواد تقلبی و قاچاق تقلبی تخلف محسوب می‌شود و میزان جزای نقدی در نظر گرفته شده برای متخلفین نیز توسط بازرسان صنعت، معدن و تجارت در زمان بازرسی برآورد می‌شود. حسینی اظهار می‌کند: انجام هر گونه تاتو در آرایشگاه‌ها تخلف است و در صورت گزارش و مشاهده با آنها برخورد می‌شود. مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کردستان با ارائه آماری از تخلفات آرایشگاه‌های زنانه گزارش شده اظهار می‌کند: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲ فقره پرونده تخلف آرایشگاه بانوان با ارزش ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار ریال که اکثرا گران‌فروشی بوده به تعزیرات حکومتی استان ارجاع داده و برای آنها رای صادر شده است.

کد خبر 455646

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha