جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس انجمن موسیقی لرستان خواستار تاسیس موزه موسیقی در استان شد.

بلاتکلیفی میراث معنوی موسیقی لرستان

به گزارش ایسنا، امین عباسیان اظهار کرد: به همت انجمن موسیقی استان در سال ۱۳۹۵ کمپین ثبت جهانی کمانچه بنام لرستان با حضور جمعی از هنرمندان برجسته موسیقی استان، اهالی رسانه، شعر، قلم و دوستداران واقعی فرهنگ و هنر لرستان با مطالبه ثبت جهانی کمانچه به نام لرستان تشکیل شد که تا حدودی به همت دکتر عطا حسن پور و چند تن دیگر از کارکنان محترم میراث فرهنگی استان پرونده را پیگیری کردیم اما متاسفانه پس از تغییر مدیریت در مجموعه میراث فرهنگی استان قضیه به فراموشی سپرده شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هر روز شاهد شناسنامه‌دار شدن میراث‌های بومی، فرهنگی و هنری در استان‌های مختلف هستیم ولی در استان ما به دلیل عدم پیگیری جدی مسئولان نه تنها خبری از ثبت کمانچه لرستان نشد بلکه خبری از ثبت دیگر میراث موسیقیایی لرستان هم به گوش نمی‌رسد که البته شاید دغدغه مسئولان ذی‌ربط چیزی غیر از حفظ میراث و ترویج فرهنگ و هنر اصیل این دیار کهن باشد.

 رئیس انجمن موسیقی لرستان تصریح کرد: در کرمانشاه خانه تنبور، در خراسان خانه دوتار، در تبریز خانه عاشیق راه اندازی شده است اما کمانچه در استان خانه ندارد.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال ۱۳۸۹ با حمایت‌های جناب فرزین، جناب حسن پور و مهندس محمدیان اقدام به ثبت سه پرونده به نام‌های موسیقی سازی لرستان، موسیقی آوازی لرستان و رقص‌های لرستان کردیم که با تایید و استناد به گفته کارشناسان میراث فرهنگی جزء اولین پرونده‌ها در سطح کشور و در واقع پایه و الگوی این کار در کل کشور بود، اما به دلیل کم لطفی‌های پس پرده همچنان این امر مهم در محاق به سر می‌برد.

عباسیان اضافه کرد: درخواست بنده یک مطالبه عمومی است لذا سوالم از مدیر کل جوان میراث فرهنگی استان و استاندار محترم لرستان این است که واقعا موقع آن نشده تا قبل از اینکه استان‌های همجوار مانند سایر آثار، میراث موسیقیایی این استان را هم بنام خودشان ثبت نکرده‌اند برای ثبت شان اقدامی شود؟ آیا نمی‌خواهید نسبت به دایر کردن یک موزه اختصاصی موسیقی تلاشی کنید؟ با وجود اینکه از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد تنها به ۴ استان اجازه تاسیس مکتب خانه موسیقی داده می‌شود که با افتخار لرستان نیز جزو این ۴ استان است و در ۳ استان دیگر، یک پای این رویداد مهم، میراث فرهنگی آن استان‌ها است آیا نمی‌خواهید شما هم اقدامی کنید؟

 وی ادامه داد: به هر روی دغدغه ما توسعه همه جانبه استان‌مان بوده که موسیقی نیز از بهترین جاذبه‌های این دیار است و قابلیت تأثیرگذاری در امر پیشبرد توسعه لرستان را دارد.

کد خبر 455596

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha