همشهری آنلاین: رییس مرکز تحقیقات ایدز گفت: هیچ کمبودی در زمینه داروهای بیماران مبتلا به ایدز نداریم.

ويروس ايدز، 833

به گزارش ایسنا، دکتر مینو محرز در نشستی خبری که درباره بیماری HIV / ایدز برگزار شد  افزود: عده‌ای اعلام کردند که داروهای تاریخ مصرف گذشته در اختیار بیماران HIV قرار گرفته است، اما این موضوع درست نیست و در حال حاضر نه تنها با کمبود دارو مواجه نیستیم، بلکه داروهای این بیماران تا یک سال پس از پایان تاریخ انقضا قابل مصرف هستند.

وی با بیان اینکه بیمارستان امام خمینی (ره) بزرگترین بیمارستان ایران است و بیش از ۱۳۰۰ تخت دارد، گفت: قدمت این بیمارستان بسیار زیاد است؛ بطوریکه برخی ساختمان‌های آن متعلق به زمان جنگ جهانی دوم است که مرکز تحقیقات ایدز نیز در این بیمارستان قرار دارد.

وی با بیان اینکه ماهانه ۷۰۰ بیمار مبتلا به HIV به مرکز تحقیقات ایدز مراجعه می‌کنند، افزود: مرکز تحقیقات ایدز بهترین مرکز در حوزه بیماری ایدز در ایران و حتی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا محسوب می‌شود. ایران در زمینه HIV حرف اول را در منطقه می‌زند. حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز که از نظر درآمدی وضعیت مناسبی دارند هم در این زمینه اقدام موثری انجام نداده‌اند و حتی مبتلایان به HIV را دیپورت می‌کنند. متاسفانه در منطقه ما روند ایدز نسبت به سایر مناطق دنیا رو به افزایش است.

  • پیش به سوی جامعه‌ای عاری از ایدز

محرز با بیان اینکه ۲۰۰ مرکز مشاوره و درمان ایدز در سراسر ایران وجود دارد، افزود: ما به عنوان بازوی وزارت بهداشت در حوزه تحقیقات ایدز در کشور عمل می‌کنیم. هدف‌مان این است که جامعه‌ای عاری از ایدز را به نسل آینده تحویل دهیم. در کنار مرکز تحقیقات ایدز یک باشگاه یاران مثبت ایجاد کرده‌ایم که در جهت پیشگیری ثانویه در حوزه بیماران HIV کار می‌کند.

  • تخمین وجود ۶۰ هزار بیمار مبتلا به اچ‌آی‌وی در کشور

وی با تاکید بر لزوم آموزش و آگاهی رسانی به جوانان درباره بیماری HIV گفت: باید بررسی کنیم که از چه حوزه‌هایی می‌توانیم به جوانان آموزش‌های بهتری ارائه دهیم. در حال حاضر فضای مجازی یکی از قسمت‌هایی است که می‌تواند برای ارائه این آموزش‌ها مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر ۳۰ هزار نفر مبتلا به بیماری HIV در کشور شناسایی شده‌اند، اما تخمین می‌زنیم که حدود ۶۰ هزار نفر بیمار مبتلا به HIV در کشور داشته باشیم. بنابراین هنوز تعداد زیادی از بیماران خودشان هم نمی‌دانند که مبتلا به HIV هستند. برای کشف آنها باید آموزش‌های لازم را ارائه دهیم تا افراد مشکوک به مراکز ایدز مراجعه کنند و آزمایش دهند. جوانان باید بدانند که می‌توانند با رعایت رازداری و به صورت رایگان در مراکز ما تست دهند.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز تاکید کرد: خوشبختانه مقامات حاکمیتی و دینی کشور هیچ گونه محدودیتی برای فعالیت‌های ما قائل نشدند. زمانی که ایدز در زندان‌ها به صورت اپیدمی اتفاق افتاد مقامات ارشد کشوری هم دستور دادند که هر کاری می‌توانید انجام دهید تا از این بیماری جلوگیری کنیم. هر چند که نگرش منفی برخی مسئولان در اجرای برنامه‌ها باعث شده که آنطور که باید به این حوزه توجه نشود، اما وظیفه ما پیشگیری از HIV است. باید نگرش‌های منفی درباره این بیماری را اصلاح کنیم و این کار تنها با آموزش مستمر میسر است.

  • اچ‌آی‌وی دیگر کشنده نیست

محرز با بیان اینکه عفونت HIV ایدز اصلا کشنده نیست، گفت: این بیماری با دارو قابل کنترل است و افراد مبتلا می‌توانند با مراقبت عمر معمولی داشته باشند. البته در جهان هم بر روی درمان قطعی آن کار می‌کنند. از طرفی تمام خدمات و داروهای مورد نیاز بیماران مبتلا به ایدز به صورت رایگان به آنها ارائه می‌شود، اما هیچ کس این موضوعات را نمی‌داند.

  • امکان پیشگیری از ابتلای نوزادانِ مادرانِ مبتلا به ایدز

وی درباره نحوه پیشگیری از ابتلای کودک در مادران باردار مبتلا نیز گفت: علی رغم هزینه بسیار زیاد اما وزارت بهداشت در راستای پیشگیری از انتقال HIV از مادر به نوزاد اقداماتی انجام داده است؛ بطوریکه در حال حاضر همه زنان بارداری که به مراکز مراقبت بارداری دولتی مراجعه کنند، تست HIV نیز از آنها گرفته می‌شود و اگر نتیجه مثبت باشد، تحت مراقبت قرار می‌گیرند. زنان باردار مبتلا به HIV می‌توانند با مصرف دارو و بعد از تولد هم با شیر ندادن به نوزادشان از ابتلای او به HIV پیشگیری کنند.

  • سرانجام ۲۱۰۰ بیمار مبتلا به اچ‌آوی که در سیل امسال، گم شدند

وی با اشاره به قدرت سیستم بهداشتی کشور در حوزه مراقبت از بیماران HIV گفت: در سیل اخیر بیش از ۲۱۰۰ بیمار مبتلا به HIV را گم کرده بودیم، اما سیستم بهداشتی وزارت بهداشت به خوبی عمل کرد و توانستیم آنها را پیدا کنیم و با هلیکوپتر و قایق، دارو و شیرخشک مورد نیاز آنها را در اختیارشان قرار دادیم. شعار همکاران ما در وزارت بهداشت این بود که اجازه نمی‌دهیم سیل حریم بیماران را از بین ببرد؛ چرا که HIV هنوز هم در جامعه نوعی انگ محسوب می‌شود و بیماران نمی‌خواهند دیگران متوجه بیماری‌شان شوند.

  • مهم‌ترین راه‌های انتقال ایدز

محرز با اشاره به مهم‌ترین راه‌های انتقال ایدز گفت: تماس جنسی، استفاده از سرنگ مشترک و انتقال بیماری از مادر آلوده به نوزاد از مهم‌ترین راه‌های انتقال ایدز محسوب می‌شوند. خوشبختانه وزارت بهداشت در حوزه استفاده از سرنگ مشترک، برنامه کاهش آسیب را اجرا کرد. یک زمان اپیدمی ایدز در زندان‌ها اتفاق افتاد که از طریق برنامه کاهش آسیب و با توزیع متادون و سرنگ در زندان‌ها آن را کنترل کردیم که اقدامی بی‌نظیر در سطح جهان بود. در حوزه تماس جنسی نیز باید آموزش‌های لازم را به جوانان ارائه دهیم تا سه اصل خویشتنداری، وفاداری و استفاده از وسایل پیشگیری را مورد توجه قرار دهند. بنابراین تماس‌های عادی مانند دست دادن، روبوسی کردن، استفاده از حمام یا توالت مشترک و ... راه انتقال ایدز محسوب نمی‌شود. در عین حال در کشور مواردی را داشتیم که افراد مبتلا به HIV با یک فرد سالم ازدواج کرده و بچه‌دار شده‌اند و به صورت عادی زندگی می‌کنند. بنابراین باید در این زمینه آگاهی‌رسانی کرد.

  • خدمات مراقبتی و درمانی رایگان برای ایدز

محرز با بیان اینکه تمام خدمات مربوط به بیماری HIV اعم از ارائه دارو و سایر خدمات مراقبتی و آزمایشگاهی به صورت کاملا رایگان ارائه می‌شود، گفت: حتی برای غیر ایرانیانی که در ایران ساکن هستند نیز این خدمات رایگان است.

  • ماجرای جوسازی علیه داروهای آچ‌آی‌وی

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره وضعیت کمبود دارو و برخی جوسازی‌ها مبنی بر در دسترس نبودن داروهای بیماران مبتلا به HIV و یا تاریخ گذشته بودن این داروها، گفت: برخی افرادی که از سوی رسانه‌های خارجی علیه نظام، صحبت می‌کنند در این باره شلوغ کاری کردند. در برخی از این رسانه‌ها اعلام کردند که داروهای تاریخ مصرف گذشته در اختیار بیماران HIV قرار گرفته است تا از این طریق نگرانی این بیماران را فراهم کنند، اما باید اعلام کنم که این موضوع درست نیست. در حال حاضر نه تنها با کمبود دارو مواجه نیستیم، بلکه داروهای این بیماران تا یک سال پس از پایان تاریخ انقضا قابل مصرف هستند. ما در حال حاضر دارو را در دسترس داریم و اواخر مهرماه نیز داروهای جدید به دست‌مان می‌رسد. البته در آمدن داروهای جدید کمی فاصله افتاد، اما به سرعت با کارخانه سازنده تماس گرفتیم و گفتند حتی در صورت اینکه تاریخ دارو هم بگذرد، می‌توانند تا یک سال از داروی قدیمی استفاده کنند. تمام اسناد و نامه‌های رسمی آن هم وجود دارد. بنابراین بیماران نگران دارو نباشند. ما مشکل دارو نداشتیم و نخواهیم داشت. یک سری داروی جدید هم اواخر مهر و یا اوایل آبان ماه توزیع خواهد شد. در حال حاضر هم با هیچ کمبود دارویی مواجه نیستیم.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست دکتر سید علی دهقان - عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات ایدز ایران با بیان اینکه تا کنون پیشرفت‌های زیادی در دنیا در حوزه کنترل ایدز اتفاق افتاده است، گفت: در ایران نیز این اقدامات کنترلی را پا به پای دنیا پیش برده‌ایم؛ بطوریکه حتی در فاز نهایی بیماری ایدز هم در برخی موارد می‌توانیم افراد را نجات دهیم. خوشبختانه داروهای موثری وجود دارد که می‌تواند به بیماران کمک کرده و کیفیت و طول عمرشان را عادی کند.

وی افزود: یکی از مشکلات ما در این حوزه شناسایی بیماران است و مشکل دوم ما مراقبت‌های مزمنی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دهقانی با بیان اینکه در حوزه پیشگیری از انتقال HIV از مادر آلوده به نوزاد، اقدامات خوبی در حال انجام است، گفت: داروهایی که برای مادران باردار استفاده می‌شود، هیچ گونه عارضه‌ای برای جنین ندارند. در عین حال رژیم دارویی که برای درمان بیماران HIV استفاده می‌کنیم همان رژیمی است که در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کد خبر 455366

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha